Gallring

Många vargtallar

3 inlägg 1970 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Många vargtallar

hallingland  
#105967 Hej,

I all dokumentation om skogsskötsel jag läst rekommenderar man alltid att man skall röja bort vargtallar som grenat till sig rejält och hämmar omkringväxande tallar tidigt i en röjning.

Nu har jag ett område på 2-3 hektar som är rejält fläckigt pga dålig förberedelse inför självsådden för 15 - 20 år sedan och antalet vargtallar är ganska stort. Nu är det något mitt emellan röjning och gallring, men tar jag bort alla vargtallar så får jag ännu större luckor -> fler vargtallar (antar jag) om 10-20 år....

Så vad göra? Kan man hejda vargtallarnas tillväxt några år så omkringliggande kan komma ikapp? Kanske stamkvista rejält? Eller dör de bara i så fall... Finns det några knep för sådana här bestånd?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Många vargtallar

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105971 Jag har också någon hektar med liknande skog. Har provborrat och ser att de tallarna som står ganska glest har stor volymstillväxt. Det blir ju inget bra timmer med så frodvuxet virke så att stamkvista dem torde inte löna sig. Men det blir ju snyggt i alla fall så det är klart att om du har tiden kan du ju stamkvista dem.

För min del så tänker jag slutavverka dem tidigt och anlägga ett nytt bestånd.
Markberedning och plantering av tall.

Avatar Fallback

Re: Många vargtallar

Tall  
#106042 Vad är det för fel på vargar?De har hög tillväxt och duger som massa eller energived samtidigt som de kvalitesdanar de andra tallarna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).