Motorsåg och handhållet

Hur smörja nållager och svärd?

44 inlägg 38214 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur smörja nållager och svärd?

träis  
#105894 Mange ? Jag har problem med att svärden till Stihl 441 18" inte vill hålla så särkilt länge när vi hugger ek timmer.Skulle gärna vilja ha hjälp med tips om hur jag ska förlänga livstiden för de väldigt dyra i inköp.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur smörja nållager och svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105905 Nu är jag inte så värst belevrad i just Stihls produkter, men skulle tro du menar vanligt laminerat svärd.
Kan du lägga upp bild på svärd o kedja så är det lättare o se vad som hänt. Och om möjligt ge bättre råd.

Ek, Alm, Bok i grövre diameter kan ställa till det rejält o ofta funkar massiva svärd mycket bättre.
Har du 18-20" eller mer är det nästan tvunget med massivt i dessa träslag för man inte ska få pippi på grejerna.
Det är nog vad jag kan säga utan att se grejerna eller få beskrivet problem bättre.

Att dressa svärd, sköta grejerna ger många timmar.

Att byta svärd Kedjor och drev samtidigt o rotera kedjor ger massor med timmar på grejerna som då slits jämt med varandra.
1svärd, 1 drev, 4-5 kedjor, är rätt lätt.
Ofta går det 4 till eller 3 till kanske... UTAN skador.

Avatar Fallback

Re: Hur smörja nållager och svärd?

Nonkan  
#105991
träis skrev:Mange ? Jag har problem med att svärden till Stihl 441 18" inte vill hålla så särkilt länge när vi hugger ek timmer.Skulle gärna vilja ha hjälp med tips om hur jag ska förlänga livstiden för de väldigt dyra i inköp.


Antar att du kör Stihl Rollomaticsvärd?

Jag håller med Mange, byt till solitt svärd. Stihls heter Duromatic.

Användarvisningsbild

Re: Hur smörja nållager och svärd?

swe#kipp  
#106003 Är rollomatic deras laminerade eller dom massiva med utbytbart noshjul ??

Avatar Fallback

Re: Hur smörja nållager och svärd?

Nonkan  
#106040
swe#kipp skrev:Är rollomatic deras laminerade eller dom massiva med utbytbart noshjul ??


Vanliga laminerade med noshjul heter Rollomatic

De med utbytbar nos heter Rollomatic ES.

Duromatic är helt solida utan noshjul, de har en beläggning av stellit (nåt hårt grejs) längst fram istället.

Användarvisningsbild

Re: Hur smörja nållager och svärd?

swe#kipp  
#106047 ES svärden skall visst vara grymt bra, jag skulle hellre testa ett sånt än ett hel massivt :)

Användarvisningsbild

Re: Hur smörja nållager och svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106051 Massivt svärd med utbytbar tip är det som går mest här.
Typ Power Match fast bättre oljehål.

De fungerar bäst i mitt tycke

Användarvisningsbild

Re: Hur smörja nållager och svärd?

swe#kipp  
#106054 Jag har bara 24" som längst av power match men har aldrig upplevt att det oljar dåligt även om oljehålet känns futtigt !?

Användarvisningsbild

Re: Hur smörja nållager och svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106068 Det är nog inte ofta du kommer att ramla på såna träd, tror jag.
Det är torr Alm, torr Ek som ställer till det mest.
Ex.

Ny HVA 372 med 20" Powermatch oljepump på max i lagom fint vårväder!
Borde funka fint, men inte i torr Alm.
Borrade upp hålet till honom och sen gick det bra länge!
Hålet är det som begränsade i just denna ekvation. Enkelt, billigt o snabbt fixat!

Antingen borra eller doppa i spann....
Kyla med vatten funkar med, men inget av dessa två alternativ är att föredra över att borra.

Samma svärd fast äldre eller från annan tillverkare har inte detta problem, så det var inte svårt o räkna ut när de låg bredvid varandra vad som skillde det som funkade från detta som strulade.

Användarvisningsbild

Re: Hur smörja nållager och svärd?

swe#kipp  
#106072 Vad borrar du upp dom med, tycker dom verkar rätt hårda att borra i, tänkte jag skulle öka storleken på mina svärd med så man är på den säkra sidan :)

Användarvisningsbild

Re: Hur smörja nållager och svärd?

johan eriksson  
#106099 De svärd jag har provat att borra i, iofs lite äldre laminerade, har inte varigt något problem med vanligt borr och laddningsbar borrmaskin.

Användarvisningsbild

Re: Hur smörja nållager och svärd?

swe#kipp  
#106112 kan helt klart vart mina borrar som vart kassa :D

Användarvisningsbild

Re: Hur smörja nållager och svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106127 Inte så fort, inte så hårt för då skär de inte som de ska...

Användarvisningsbild

Re: Hur smörja nållager och svärd?

totte  
#106135 Om det är jäkligt hårt så går det med installationsborr för betong, mycet låg hastighet och uppehåll för att kyla, annars ramlar hårdmetallskären av. Annars är det pelarborrmaskin max 2 - 300 varv, suberskarpt borr och rätt bra matningstryck som gäller. Alla nätdrivna handborrmaskiner går för fort, utom riktigt stora dyra proffsmaskiner, drar man ner farten på en med steglöst reglerbar till lämplig fart så orkar den inte. En bra batteridriven funkar som Johan säger, helst en tvåväxlad.

Avatar Fallback

Re: Hur smörja nållager och svärd?

SawTroll  
#106152
Mange skrev:......

Att dressa svärd, sköta grejerna ger många timmar.

Att byta svärd Kedjor och drev samtidigt o rotera kedjor ger massor med timmar på grejerna som då slits jämt med varandra.
1svärd, 1 drev, 4-5 kedjor, är rätt lätt.
Ofta går det 4 till eller 3 till kanske... UTAN skador.


Ja, I alle fall med kjeder og sverd, men jeg vil normalt ikke bruke mer enn 3 kjeder før drevet blir byttet - de koster ikke mye uansett, om det ikke står Stihl på de de nye du kjøper.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).