Skogsröjning

Utländska röjare i Svenska skogar???

18 inlägg 10135 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Utländska röjare i Svenska skogar???

Mäki  
#98055 Hej.

Jag tänkte kolla med ni på forumet om ett påstående jag hörde idag stämmer.
Påståendet var att det skulle finnas mycket utländsk arbetskraft som utför röjningar
i Sverige pga att det inte finns tillräckligt med villig svensk arbetskraft.
???????? Stämmer det????????



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Utländska röjare i Svenska skogar???

Elias  
#98056 Jag tror det mer ligger i att de kan betala hälften så mycket för denna villiga arbetskraft. Se bara på åkerinäringen, mätningar görs varje år och visar att ca 50% av alla lastbilar som kör i sverige är från ett annat land. Är inte för att det inte finns svenska lastbilar utan för att en utlänsk chaufför kan köra för fort, utan vila och ändå bara få böter som han kastar bort direkt. Vilket leder till lägre priser.

Avatar Fallback

Re: Utländska röjare i Svenska skogar???

foton  
#98084 En granne till mej sålde en rotpost för ett par veckor sedan, där kom tre polaker och gjorde förröjningen.

Användarvisningsbild

Re: Utländska röjare i Svenska skogar???

Mäki  
#98122 Då stämmer det tydligen.
Det är väl bara en tidsfråga innan vi också har utländska röjare i våra skogar, för det är redan stor brist på yrkesröjare.

Jag var på en kurs i går som ordnades pga att stam skadorna har ökat i energi gallringar.
Där kom vi fram till att pga att inte energi skiftena blir tillräckligt röjda (i vissa fall körs dom helt oröjda)
ökar naturligtvis skadorna.
Det var bra att dom tog itu med saken för att bolagen skall förstå hur viktigt röjningen är.
Som skördar förare vet man ju hur resultatet blir när det är dåligt röjt eller oröjt.

Man får hoppas att dom tar åt sig av kritiken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utländska röjare i Svenska skogar???

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98639 Jag har försökt att få tag i duktiga svenska röjare ett tag, men förgäves! nu har jag anställt ett gäng från polen! och jag måste säga att duktigare röjare har jag knappt sett maken till!! :surp: dom röjer både snabbt o bra! dom har villkor enligt kollektivavtal, och dom är värda sin lön mer än vilken lat röjande "månskensbonde" som helst!! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Utländska röjare i Svenska skogar???

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98642 Huggarn, hur fick du kontakt med dessa? jobbar dom som underentreprenörer eller har du anställt dom som vanligt?

Användarvisningsbild

Re: Utländska röjare i Svenska skogar???

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98697
SkogsGotte skrev:Huggarn, hur fick du kontakt med dessa? jobbar dom som underentreprenörer eller har du anställt dom som vanligt?


Dom är anställda av mig! entreprenörer får jag inte anlita hur som helst! hur jag fick tag i dom? tja.... vi har ju ett bra forum här tex!! :smile: "gotte", du kan få mer info via PM om du vill! vore bara intressant att "surra" med andra enterprenörer! :smile: Moderator får ursäkta, men på vårat så kallade "entreprenörs forum" verkar det vara mer än 50% icke entreprenörer! vem som helst verkar få bli medlem där! så jag tycker nog att hela poängen med med den kategorin är mer eller mindre borta! men förstår att det kanske är svårt att "gallra" bland intresserade! :smile:

Avatar Fallback

Re: Utländska röjare i Svenska skogar???

mbm  
#104117 Vilkor enligt kollektivavtalet? Ja det låter ju bra. Dom ska enligt avtalen ha skyds utrustning, dvs hlälm, stövlar o skydskläder av arbetsgivaren. Och det får nog dom flesta. Men 90% av dom utlänska arbetarna får bara mini nivån på lönen. dvs 80-85 kr timen,+ sem ersätning. Och det även om dom har varit här och jobbat ett par sesonger. Så det är inte undra på att dom störe röjningsfirmorna i dalarna, och säkert hela Sverige, helre tar in utländsk arbetskraft och tjänar stora pengar på dom. Det är bara att kolla in taxerings kalendern vad desa entreprenörer tjänar. Vem vill jobba med ett hårt jobb för den lönen. Käner en entreprenör i Dalarna som inte har några problem att få tag på duktiga svenska arbetare. Han betalar bra, och är mån om sin personal. Jag käner även killar som jobbar på den firman, dom går mestadels på acord, o slår man ut deras lön på ett år så tjänar dom ca:150 kr timmen + sem ersätning. Ny börjare ligger på ca:100 kr i timmen. Men det är bara ett kort tag, sen tjänar dom som dom andra. Så vist går det att få tag på bra svenskt folk om man vill, men dom flesta entreprenörern saknar nog viljan, är ju bara att kolla runt litte på firmorna så ser man att det har ökat lavinartat med utländsk arbetskraft.

Användarvisningsbild

Re: Utländska röjare i Svenska skogar???

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104991 Jag känner mig lite "anklagad här!!" inte för att jag bryr mig speciellt mycket ...men ändå... :smile: miniminivån är för det första inte 80-85kr....inte om man är över 19år! den är 95.49:-/tim om man har under 1 års erfarenhet :smile: mina killar från polen är 30 år och är för jäkligt duktiga att jobba!!(finns svenskar som är också) dom har idag om dom jobbar på timpeng ca 15kr över avtal + att jag betalar deras boende(ca 2000:-/pers/månad) + 1000kr/mån/pers för hemresa om dom vill.!! det innebär att jag betalar ca 130kr/tim!! så jag anser att jag betalar väl över avtal....så vad är problemet? om dom och jag är nöjda? det gäller att koppla in lilla hjärnan innan man häver ur sig en massa strunt om saker man inte vet nåt om!! mina killar har nu ett skifte på 70ha....dom har röjt ca 25 ha nu, ock dom ligger på ca 170kr/tim säger dom själva!! bit på den du!! varför ligger dom på 170kr/tim?...jo för deras "ojuste o lönedumpande" arbetgivare har räknat riktigt bra!! + att dom är för jävliga att röja :lol: dom killar du snackar om ska inte bara ha lön + semester!! dom ska ha ATK också!! o koja! mina klillar har varm koja att krypa in i ! o dom har gett sig fasen på att röja hela vintern....men jag har sagt: GLÖM DET!! men dom får göra som dom vill...för dom har accord......jag kan inte fakturerera skogsägaren timbetalning om det är 30-80cm snö!!

"tjänar stora pengar på dom" "kolla taxeringskalendern" ja du pysen! kan säga att på dom 3 polska röjare jag har så tjänar jag inga STORA pengar!! det tar ca halvtid för mig själv att visa dom objekt mm för att det ska flyta......det innebär att dom ska dra in till halva MIN lön också!! det gör dom kanske men nåt mer är ytterst tveksamt om dom gör!! jag vet inte vilka firmor i dalarna du refererar, till men att man står med i taxeringkalendern med god vinst innebär inte att man är ett svin mot dom anställda....det tror jag till och med att du förstår! finns många faktorer som avgör om det går bra eller inte! tex storlek på objekt,röjarnas kapacitet,planering mm men framförallt HUR många anställda man har!! man tjänar ju en liten slant per anstaälld (i bästa fall) så det är skillnad om du har 3 anställda eller om du har 40!!! det optimala för mig är nog ca 10 anställda! o det har jag troligtvis nästa säsong! inklusive 4 "SVENSKAR "+ mig själv! " kan du tänka dig!!! :surp: jag vet inte hur andra röjentreprenörer gör eller tjänar ....o inte bryr jag mig!! jag skaffade inte anställda för att tjäna pengar..utan för att över huvudtaget få göra jobb åt det bolag som jag gör dom mesta jobb åt pga fackliga regler.... ja du vet...den största kartellen eller MAFFIAN vi har i sverige idag!

sist men inte minst så vill jag hemskt gärna att du nämner namn och telnummer till 3-6st av dessa svenska DUKTIGA röjare i Leksandsregionen som vill jobba åt MIG som du du nämner...På HELA barmarksäsongen!! skicka ett PM vettja!! jag väntar med åtrå!! kan du inte det så vill jag att du håller igen "brödsaxen" tack!!


PS: jag trodde i min dumma enfald att om ett företag gör en bra vinst ...så är det samma sak som att dom anställda har ett tryggt jobb....men jag hade väl fel!! tydligen är det enligt en expert här på forum som har oerhörd erfarenhet av företagande inte så inte vet jag inte....!! DS

Användarvisningsbild

Re: Utländska röjare i Svenska skogar???

Torparn79  
#105070
Huggarn skrev:Jag känner mig lite "anklagad här!!" inte för att jag bryr mig speciellt mycket ...men ändå... :smile: miniminivån är för det första inte 80-85kr....inte om man är över 19år! den är 95.49:-/tim om man har under 1 års erfarenhet :smile: mina killar från polen är 30 år och är för jäkligt duktiga att jobba!!(finns svenskar som är också) dom har idag om dom jobbar på timpeng ca 15kr över avtal + att jag betalar deras boende(ca 2000:-/pers/månad) + 1000kr/mån/pers för hemresa om dom vill.!! det innebär att jag betalar ca 130kr/tim!! så jag anser att jag betalar väl över avtal....så vad är problemet? om dom och jag är nöjda? det gäller att koppla in lilla hjärnan innan man häver ur sig en massa strunt om saker man inte vet nåt om!! mina killar har nu ett skifte på 70ha....dom har röjt ca 25 ha nu, ock dom ligger på ca 170kr/tim säger dom själva!! bit på den du!! varför ligger dom på 170kr/tim?...jo för deras "ojuste o lönedumpande" arbetgivare har räknat riktigt bra!! + att dom är för jävliga att röja :lol: dom killar du snackar om ska inte bara ha lön + semester!! dom ska ha ATK också!! o koja! mina klillar har varm koja att krypa in i ! o dom har gett sig fasen på att röja hela vintern....men jag har sagt: GLÖM DET!! men dom får göra som dom vill...för dom har accord......jag kan inte fakturerera skogsägaren timbetalning om det är 30-80cm snö!!

"tjänar stora pengar på dom" "kolla taxeringskalendern" ja du pysen! kan säga att på dom 3 polska röjare jag har så tjänar jag inga STORA pengar!! det tar ca halvtid för mig själv att visa dom objekt mm för att det ska flyta......det innebär att dom ska dra in till halva MIN lön också!! det gör dom kanske men nåt mer är ytterst tveksamt om dom gör!! jag vet inte vilka firmor i dalarna du refererar, till men att man står med i taxeringkalendern med god vinst innebär inte att man är ett svin mot dom anställda....det tror jag till och med att du förstår! finns många faktorer som avgör om det går bra eller inte! tex storlek på objekt,röjarnas kapacitet,planering mm men framförallt HUR många anställda man har!! man tjänar ju en liten slant per anstaälld (i bästa fall) så det är skillnad om du har 3 anställda eller om du har 40!!! det optimala för mig är nog ca 10 anställda! o det har jag troligtvis nästa säsong! inklusive 4 "SVENSKAR "+ mig själv! " kan du tänka dig!!! :surp: jag vet inte hur andra röjentreprenörer gör eller tjänar ....o inte bryr jag mig!! jag skaffade inte anställda för att tjäna pengar..utan för att över huvudtaget få göra jobb åt det bolag som jag gör dom mesta jobb åt pga fackliga regler.... ja du vet...den största kartellen eller MAFFIAN vi har i sverige idag!

sist men inte minst så vill jag hemskt gärna att du nämner namn och telnummer till 3-6st av dessa svenska DUKTIGA röjare i Leksandsregionen som vill jobba åt MIG som du du nämner...På HELA barmarksäsongen!! skicka ett PM vettja!! jag väntar med åtrå!! kan du inte det så vill jag att du håller igen "brödsaxen" tack!!


PS: jag trodde i min dumma enfald att om ett företag gör en bra vinst ...så är det samma sak som att dom anställda har ett tryggt jobb....men jag hade väl fel!! tydligen är det enligt en expert här på forum som har oerhörd erfarenhet av företagande inte så inte vet jag inte....!! DS

^:)^ ^:)^ ^:)^ #:-s
fan va bra skrivet..

Användarvisningsbild

Re: Utländska röjare i Svenska skogar???

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105090
Torparn79 skrev:
Huggarn skrev:Jag känner mig lite "anklagad här!!" inte för att jag bryr mig speciellt mycket ...men ändå... :smile: miniminivån är för det första inte 80-85kr....inte om man är över 19år! den är 95.49:-/tim om man har under 1 års erfarenhet :smile: mina killar från polen är 30 år och är för jäkligt duktiga att jobba!!(finns svenskar som är också) dom har idag om dom jobbar på timpeng ca 15kr över avtal + att jag betalar deras boende(ca 2000:-/pers/månad) + 1000kr/mån/pers för hemresa om dom vill.!! det innebär att jag betalar ca 130kr/tim!! så jag anser att jag betalar väl över avtal....så vad är problemet? om dom och jag är nöjda? det gäller att koppla in lilla hjärnan innan man häver ur sig en massa strunt om saker man inte vet nåt om!! mina killar har nu ett skifte på 70ha....dom har röjt ca 25 ha nu, ock dom ligger på ca 170kr/tim säger dom själva!! bit på den du!! varför ligger dom på 170kr/tim?...jo för deras "ojuste o lönedumpande" arbetgivare har räknat riktigt bra!! + att dom är för jävliga att röja :lol: dom killar du snackar om ska inte bara ha lön + semester!! dom ska ha ATK också!! o koja! mina klillar har varm koja att krypa in i ! o dom har gett sig fasen på att röja hela vintern....men jag har sagt: GLÖM DET!! men dom får göra som dom vill...för dom har accord......jag kan inte fakturerera skogsägaren timbetalning om det är 30-80cm snö!!

"tjänar stora pengar på dom" "kolla taxeringskalendern" ja du pysen! kan säga att på dom 3 polska röjare jag har så tjänar jag inga STORA pengar!! det tar ca halvtid för mig själv att visa dom objekt mm för att det ska flyta......det innebär att dom ska dra in till halva MIN lön också!! det gör dom kanske men nåt mer är ytterst tveksamt om dom gör!! jag vet inte vilka firmor i dalarna du refererar, till men att man står med i taxeringkalendern med god vinst innebär inte att man är ett svin mot dom anställda....det tror jag till och med att du förstår! finns många faktorer som avgör om det går bra eller inte! tex storlek på objekt,röjarnas kapacitet,planering mm men framförallt HUR många anställda man har!! man tjänar ju en liten slant per anstaälld (i bästa fall) så det är skillnad om du har 3 anställda eller om du har 40!!! det optimala för mig är nog ca 10 anställda! o det har jag troligtvis nästa säsong! inklusive 4 "SVENSKAR "+ mig själv! " kan du tänka dig!!! :surp: jag vet inte hur andra röjentreprenörer gör eller tjänar ....o inte bryr jag mig!! jag skaffade inte anställda för att tjäna pengar..utan för att över huvudtaget få göra jobb åt det bolag som jag gör dom mesta jobb åt pga fackliga regler.... ja du vet...den största kartellen eller MAFFIAN vi har i sverige idag!

sist men inte minst så vill jag hemskt gärna att du nämner namn och telnummer till 3-6st av dessa svenska DUKTIGA röjare i Leksandsregionen som vill jobba åt MIG som du du nämner...På HELA barmarksäsongen!! skicka ett PM vettja!! jag väntar med åtrå!! kan du inte det så vill jag att du håller igen "brödsaxen" tack!!


PS: jag trodde i min dumma enfald att om ett företag gör en bra vinst ...så är det samma sak som att dom anställda har ett tryggt jobb....men jag hade väl fel!! tydligen är det enligt en expert här på forum som har oerhörd erfarenhet av företagande inte så inte vet jag inte....!! DS

^:)^ ^:)^ ^:)^ #:-s
fan va bra skrivet..



TACKAR ÖDMJUKAST!! :grin: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Utländska röjare i Svenska skogar???

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105153
Mäki skrev:Hej.

Jag tänkte kolla med ni på forumet om ett påstående jag hörde idag stämmer.
Påståendet var att det skulle finnas mycket utländsk arbetskraft som utför röjningar
i Sverige pga att det inte finns tillräckligt med villig svensk arbetskraft.
???????? Stämmer det????????



Det stämmer mycket väl dvs att det är svårt att få tag på svensk arbetskraft, iallafall de med erfarenhet av röjning.

La ut en annons på grönajobb.se för ett par månader sedan. 2 svenskar hörde av sig och över 10 st från öststaterna.

Slutade med att jag anställde 3 st från polen som jobbat mellan 2-10 år med skogsvård. De hade tidigare även jobbat i södra sverige. Dom får samma ackordslön som de svenska röjjarna och dom ligger på drygt 130 kr/h om man räknar på ackordslön och på underröjningar har dom drygt 115 kr/h

Avatar Fallback

Re: Utländska röjare i Svenska skogar???

röjjare  
#105327
Huggarn skrev:Jag känner mig lite "anklagad här!!" inte för att jag bryr mig speciellt mycket ...men ändå... :smile:

Det är inget fel på att anställa utländska arbetare. :grin: Dom _är_ ju bäst.

Avatar Fallback

Re: Utländska röjare i Svenska skogar???

ulfgustav  
#105342 På mitt grannskifte som ägs av SCA så är det nu röjare från ett entreprenörföretag, påstås vara utlänningar, de röjer från "ljus" till "mörker" (ca 12 timmar) 7 dagar per vecka, man undrar hur de orkar och vad de tjänar.
De åker i skrotbilar och nu har det kommit ca 20 cm snö där de jobbbar

Avatar Fallback

Re: Utländska röjare i Svenska skogar???

Varg  
#105909 Jag ger mig ut på väldigt hal is nu eftersom jag inte vet någonting om arbetsförhållandena för vare sig utlänska eller svenska röjjare. Utan det handlar mer allmänt om avlöning av utlänsk respektive svensk arbetskraft... Anledningen till att jag kommenterar är för att det slängs runt en del siffror och lönejämförelser här ovan och jag tror att det blir felaktigt då pengarna inte är allt här i världen. Det är (tycker jag) väldigt stor skillnad på att tjäna 130kr i timmen och kunna gå hem till sin familj varje kväll jämfört med att tjäna 130kr i timmen i kombination med att vara hemifrån långa perioder och sen hemma bara korta... Arbetar själv som jag sagt i en annan tråd till sjöss så jag arbetar ju själv långt bort ifrån hemmet och vi blir ju ersatta med det med en dags semester per dag som vi arbetar. Ta inte det här som anklagelser på något sätt för det är inte meningen. Jag är bara nyfiken: Hur många kvällar per år får en svensk röjjare gå och lägga sig hemma och hur många kvällar per år får en polsk göra det samma? Om polacken har mindre antal timmar i hemmet än en svensk. Blir han på något sätt kompenserad för detta?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).