Skördare

Displayen död på DAPT

3 inlägg 2283 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Displayen död på DAPT

Supereva  
#105143 Då var det klippt igen. Superevan har stått still sedan i våras, monterade nyladdade batteri och startade upp.
Startade fint men displayen på Dapten ville inte visa några livstecken. Datordelen verkar fungera då aggr.funktioner funkar med påslagen Dapt. Om man trycker F1 funkar det inte men om man trycker ESC för att återvända funkar aggr. igen. Alltså nåt fel med displayen.
Öppnade skalet på datorn och hittar två kabelgrupper som går till dapt K16 Orange och svart samt K15 med ett helt gäng gula kablar. Fick för mig att orange och svart var spänningsmatning och dom gula till teckenvisningen.
Lossade K16 för att se om det blivit fuktskadat eller nåt. Plötsligt flög den gröna kontaktplasten dän och nu är jag osäker på vilken tråd som satt i vilket hål.
Hittade även en lös liten svart sladd, har troligtvis suttit på någon av stömbrytarna i den svarta plaskåpan.

Finns det någon vänlig själ här som kan tänka sig att lyfta plasten på sin dapt och knäppa en bild på hur sladdarna skall sitta?

Gärna någon som kan tala om var displayproblemet sitter också.
Tacksam för alla svar.
PA310258.JPG

PA310260.JPG




   TS
Avatar Fallback

Re: Displayen död på DAPT

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105180 Hej!

Det verkar mest logiskt att den svarta sladden ska sitta på mittstiften på brytaren, dvs dom som är ihopkopplade med en oisolerad sladd.

Hoppade röd och svart sladd ur den gröna kontakten, eller vad hände?

Avatar Fallback

Re: Displayen död på DAPT

Supereva  
#105216 Dom två kablarna sitter fast med en liten snäppfattning. Satt tydligen inte så bra. När jag hade kontaktdonet väck från kortet, satt jag plötsligt med kablarna i handen. Har bockat till snäppena så dom låser bättre nu men vet som sagt inte om dom sitter på rätt plats i kontaktdonet nu.
Den svarta kabeln kan nog ha suttit i mitten men vågar inte löda dit förrän jag är säker på var den skall sitta.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).