Uppvärmning

Val av vedpanna. Veda eller Atmos?

10 inlägg 14355 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Val av vedpanna. Veda eller Atmos?

Torbs  
#105160 Har 800 kvm att värma och eldar idag meterved i en CPA3-panna med 2500l inbyggd tank. Tänkte byta till något modernare.

Jag vill gärna kunna fortsätta med meterved så jag funderar på en Veda miljö 70 med 3000l tank (får nog inte in mer i pannrummet).

Någon som har erfarenhet av pannan?

Såg på någon hemsida att verkningsgraden var 70%. Verkar lite lågt tycker jag.


Senast redigerad av Torbs sön 31 okt 2010, 19:39, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av vedpanna. Veda miljö 70?

asseasse  
#105178 Enligt nuvarande återförsäljare så har den nog inte ens den verkningsgraden. Mina släktingar har en sådan panna från 1996 installerad för att värma två hus på c:a 250 kvadrat sammanlagt. Fördelen är att den är väldigt robust, inte kräver så mycket underhåll och att du kan elda i stort sett vad som helst i den, som grov metersved eller rivningsvirke. Enligt återförsäljaren funkar det inte särskilt bra att installera en fläkt på den så du är dessutom hänvisad till manuell draglucka, varför det är en fördel om veden inte är alltför torr eller finkluven när du eldar heller. Den kan bli helt övertänd i sådana fall vilket innebär att du får för hög värme på rökgaserna. Nackdelen är att verkningsgraden inte är i närheten av en modernare panna - några blålågor får du inte om du inte travar veden extremt väl i den eller går dit och sköter om den en gång i timmen - så om den är ett bra val beror lite på vad du har tänkt elda och vad du har för vedsystem, egen ved eller om du ska köpa etc. En annan nackdel är att det inte finns något särskilt bra system för att sänka rökgashastigheten i tuberna. Tuberna slaggar igen fort men är å andra sidan enkla att rengöra. Du måste aska och dra tuberna två gånger i månaden ungefär. En stor ackumulatortank är helt klart att föredra, 3 eller 5 kubik. Nuvarande återförsäljare undrade själv hur den förre ägaren lyckades få pannan miljögodkänd... Men som sagt - det är en rejäl konstruktion, utan tvekan - vilket gör att du kan betrakta den som ett alternativ om du får tag på den billigt begagnad.

Detta är min erfarenhet och jag har fixat en del med pannan ifråga, men jag är ingen expert på saken.

Avatar Fallback

Re: Val av vedpanna. Veda miljö 70?

j-eg63  
#105181 Satte in min Veda 70 Kw med varvtalstyrd primär luftfläkt kopplad mot 3000 lit tank 1984 Har inte haft några bekymmer förutom bytt fläkten efter 20 år lagerfel ! Fattar inte att rökgaserna inte går att styra ? enligt föregående svar Jag ställer in fläkten på 250 gr så håller den detta värde hela eldningen har torr ved sen stannar fläkten efer 1 tim ca när rökgasen går ner veden brunnit upp Jag ser att Veda miljö saknar fläkt o att keramik har satts in Nu har jag satt in solfångare för varmvatten i huset så pannan får vila ca 5 mån /år

Avatar Fallback

Val av vedpanna. Veda eller Atmos?

Torbs  
#105188 Hmm... intressanta svar, men inte helt till Vedas fördel.

Atmos DC75 SF är en annan panna som verkar mer modern och tar meterved.

Någon som har erfarenhet av den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av vedpanna. Veda eller Atmos?

ulfgustav  
#105200 Hej
Titta på Viadrus största panna den borde passa dig, dock blir det lite kortare ved 90 cm tror jag men en riktigt effektiv panna i gjutjärn.
Har själv en sådan för 60 cm ved inmonterad sedan några år i en av mina fastigheter, planerar nu att på den andra fastigheten bygga panncentral med modellen större och ca 25m3 acc tankar samt kullvertar till bostadshus gårdsverkstad mm

Avatar Fallback

Re: Val av vedpanna. Veda eller Atmos?

asseasse  
#105212 Intressant att höra att j-eg63 har en version som funkar bra med fläkt. Var i kontakt med återförsäljaren för något år sedan men han påstod att dom tagit bort fläkten från pannan då de inte hade fått systemet att fungera särskilt bra. Tror definitivt att denna panna behöver fläkt för att fungera som den ska. Jo förresten j-eg63 - har du någon form av tubulatorer eller reflektorer kvar i dina tuber? Dom som hör till pannan jag haft att göra med är borta sedan länge men återförsäljaren kunde inte rekommendera några nya. Har du något tips? Vad har du förresten för roster om du inte har keramik i din panna?

/andreas.

Avatar Fallback

Re: Val av vedpanna. Veda eller Atmos?

j-eg63  
#105239 Orginalrostern en vinklad plåt med borrade hål sitter kvar lite bränd i framkant men övrigt inga fel Fastän jag har varit noga med att inte ta bort all aska så att endast övre delen är synlig Inga turbulatorer eller reflektorer följde med pannan tuberna sotar jag annan var vecka Veden kapar jag 90 cm så att inte eldfasta teglet på luckan blir skadat

Avatar Fallback

Re: Val av vedpanna. Veda eller Atmos?

asseasse  
#105269 Ok!

Hur fungerar blålågeförbränningen i din panna? Det är väl meningen att det ska brinna nedåt genom rostret i rökgasgången. Funkar det bra med metallrostret? Förhindrar inte en askbädd detta i någon mån? Jag kan endast få till blålågeförbrännng i pannan från -96 genom att sprida ut glödbädden över rostret en bit in i förbränningsprocessen. Då blir det en riktig eldkvast in i rökgasgången och man får en högre förbränning av rökgaserna - som jag förstått det.

Är ditt järnroster av gjutjärn eller något slags stål?

/andreas.

Avatar Fallback

Re: Val av vedpanna. Veda eller Atmos?

j-eg63  
#105315 Rostret är ca 5mm eldfast stål Fläkten blåser in luft under rostret förbränningen blir då jämnt fördelat i hela eldstadens längd alltså luften går uppåt kallas väl underförbränning ? din panna är med keramik förstår jag o då kanske de är andra premisser Men att dom slutat med fläkt låter väldigt märkligt min pannfläkt styrs av en rökgasregulator där jag ställer rökgastempen med en givare på utgående rökrör fläkten har ett spjäll som stänger när fläkten stannar

Janne

Avatar Fallback

Re: Val av vedpanna. Veda eller Atmos?

asseasse  
#105731 Antagligen är det så att dom anpassade pannan för blålågeförbränning för att få den miljögodkänd någon gång på 90-talet. I den version av pannan vi har ska inte luften komma in i undre hålet och gå upp genom rostret utan luften ska komma in genom dragluckan och sedan sugas ned genom rostret i den avlånga gången under förbränningsrummet. När veden börjat kola kan det fungera att få till blålågeförbränning / rökgasförbränning i detta utrymme. Antagligen funkade detta inte så bra med fläkten man använt tidigare så man plockade väl bort den. Hur som helst så har pannan låg verkningsgrad jämfört med dagens pannor. Men den stora eldstaden är perfekt om man vill elda skräp eller rivningsvirke och dylikt.

/a.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).