Motorsåg och handhållet

Hur smörja nållager och svärd?

44 inlägg 38181 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur smörja nållager och svärd?

asseasse  
#105119 Hej!

Jag brukar smörja nållager ibland och svärdsnosen så ofta jag kommer ihåg med en liten handsmörjspruta som man trycker in fettet med. Spetsen på sprutan har någon slags fjädrande funktion och en billig version i plast brukar följa med jonsereds / husqvarnas sågar.

Nu till problemet: och det är att jag inte begriper mig på den här sortens smörjspruta och jag får dom inte heller att fungera särskilt bra efter att jag fyllt på fett i dom själv. Det finns fett i dom, men det kommer helt enkelt inte ut något när jag ska smörja. Jag har även en mer gedigen variant i metall men har samma problem med denna.

Jag använder ett universalfett på tub för påfyllning. Kan felet vara att detta är för mjukt eller för hårt för att pressa genom sprutan?

Någon som kan förklara för mig vad jag gör för fel? Även gärna hur sprutan fungerar eller om det finns någon annan, bättre, metod att trycka in fett i svärdnos och nållager?

/andreas.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur smörja nållager och svärd?

Kse  
#105122 Kan hålla med om att fettsprutorna inte är toppfunktionella men nog brukar det funka, provar du att trycka ner sprutan mot arbetsbänken så kommer det inte nå fett iom att hålet är tilltäppt, men om du har ett hål som tex topptrissan så ska det ju inte vara nå problem.
Har du kanske en defekt fettspruta?
Kan ju passa på att ställa en följdfråga om smörjning av topptrissan.
Hade köpt två nya sågar och var lite xtra noga med servicen och fettade in trissan efter instruktioner.
Svärlden höll bara två till tre dagar och jag misstänkte att sågen inte gav nog med kedjeolja men så var inte fallet.
Jag blev rekomenderad av åf att inte använda fett i topptrissan efter att jag förbrukat ett antal svärd på några veckor.
Han menade att fettet sammlar på sig massa spån och spränger lagret i trissan, tyckte att detta lät märkligt då det står att man ska sätta fett i topptrissan, men jag gjorde som han sa och har inte haft några problem sen dess.
Ska man inte sätta fett i topptrissan eller?

Användarvisningsbild

Re: Hur smörja nållager och svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105124 Det brukar hänga på fettets kvalisort och den som fyller på.
Sällan det är uppslitet eller fel..

Du får luft i den och dem kan inte komma ut sen..

tips 1 stick ner en skruvmejsel i fettet o hjälp luften ut.
tips 2 värm upp något så fettet blir mer flytande o då själv låter luften bubbla ut.


Om du har gjort detta en gång, får du fortsätta eller tvätta nosen riktigt ren.
Jag rekommenderar att inte smörja noshjul o ställa oljepumpen på max!
Olja är billigare än o byta svärd o kedjor etc...

Funkar på alla svärd utom de som har jätte små hål som sätter igen lätt.

Användarvisningsbild

Re: Hur smörja nållager och svärd?

halvproffs  
#105130 Dom sista 25 åren har jag aldrig smörjt topptrissan pga problemen du beskriver med fettsprutan. Inget svärd har heller havererat varken förr eller senare.

Användarvisningsbild

Re: Hur smörja nållager och svärd?

totte  
#105133 Lägg en liten mutter M5 - M6 på nåt och sätt spetsen på sprutan i den så den inte bottnar med utgångshålet. Pumpa sen utav bara h-e. Om man håller på med det ett tag så brukar den till slut ta, särskilt kombinerat med Manges tips ovan.

Avatar Fallback

Re: Hur smörja nållager och svärd?

asseasse  
#105136 Tack för tipsen!

Ska eventuellt avveckla smörjningen av topptrissan då som rekommenderas här. Tipset om att ställa oljefördelningen på max vet jag inte om den är riktigt lämplig för mig då jag oftast har bara 13 " svärd. Brukar bli lite väl geggigt under kåpan på max, men mellanläget kanske kan vara lämpligt.

Angående fettsprutan så får jag försöka rengöra den igen - fast jag provat det förut förstås och blivit lika kletig om händerna varje gång... Men nu vet jag iallafall att jag inte missuppfattat hur den fungerar utan att funktionen är lite sporadisk till sin natur.

/andreas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur smörja nållager och svärd?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105145 Nållagret brukar jag fetta in med fingrarna vid drivhjulsbyte. Svärdet kan få sig en skvätt olja på svärdspetsen vid tankning.

Användarvisningsbild

Re: Hur smörja nållager och svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105149
Skogsola skrev:Nållagret brukar jag fetta in med fingrarna vid drivhjulsbyte. Svärdet kan få sig en skvätt olja på svärdspetsen vid tankning.

:-bd
Helt Rätt I mitt tycke!

Får man i fettet jämt utan bubblor o skit så fungerar de utmärkt. Även de plastiga varianterna.

Användarvisningsbild

Re: Hur smörja nållager och svärd?

finskpinne  
#105165 Man smörjer ju inte svärdet på ett aggregat på en skördare med annat än kedoljan så jag vet inte varför man skulle behöva göra det på en motorsåg heller. Jag gör åtminstone inte det på mina motorsågar men å andra sidan så är jag inget proffs inom motorsågskategorin eftersom jag tillbringar mina dagar i en skördare. Så jag vill inte säga hur man ska göra med ett motorsågs svärd men jag ville bara påpeka att svärdena på en skördare håller alldeles utmärkt med endast kedoljan.

Avatar Fallback

Re: Hur smörja nållager och svärd?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105167 Någon skrev någon gång att antingen så börjar man att smörja med fett, och fortsätter med det. Alternativt så börjar man aldrig, utan låter kedjeoljan smörja.

Användarvisningsbild

Re: Hur smörja nållager och svärd?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105168 Har hört följande.
Börjar du smörja noshjulet med fett måste du fortsätta, för fettet sätter igen och släpper inte fram kedjeoljan.
Det bästa enligt det jag hört är att förlitasig på kedjeoljans smörjning.

Däremot är det att rekomendera att smörja nållågret lite då och då...

Avatar Fallback

Re: Hur smörja nållager och svärd?

asseasse  
#105861 En fråga till Mange - men även andra som har synpunkter så klart:

Du rekommenderade tidigare i denna tråd att man gärna kan ställa oljepumpen på maxflöde, hellre än att smörja topptrissan.

Det jag undrar är om jag har någon stor fördel av att "överdosera" kedjeolja - dvs mindre slitage på kedja eller svärd. Redan på mellanläget blir det för mig, som har 13-tumssvärd, riktigt slaskigt under kedjekåpan och det undviker jag ju gärna om jag kan. Enligt bruksansvisningen bör man ju dosera efter svärdslängden. Men har även trädslag, diameter och andel fällning / kvistning någon betydelse för hur mycket kedjeolja jag bör dosera?

/andreas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur smörja nållager och svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105884
asseasse skrev:Det jag undrar är om jag har någon stor fördel av att "överdosera" kedjeolja - dvs mindre slitage på kedja eller svärd. Redan på mellanläget blir det för mig, som har 13-tumssvärd, riktigt slaskigt under kedjekåpan och det undviker jag ju gärna om jag kan. Enligt bruksansvisningen bör man ju dosera efter svärdslängden. Men har även trädslag, diameter och andel fällning / kvistning någon betydelse för hur mycket kedjeolja jag bör dosera?

/andreas.


Nja, det är ju måtta på allt!
Det har stor betydelse vad du har för såg, svärdstyp, svärdslängd, delning, spårvidd, träslaget och dess egenskaper, arbets sätt...
Jo torrare träd, destu mer olja. Blir svärd/kedja varmt, är nåt fel!

De här hårnåls hålen som finns i vissa svärd kan vara ett gissel.
Likaså 1,3mm spårvidd i torrt träslag o lite längre svärd...
Kobination av de båda... inget kul alls!

Funktions test.
Kör sågen ovan en stubbe eller mot en skiva eller nåt, ett par cm ifrån.. Då ska det bli synligt med olja rätt snabbt.
At du har olja under kåpan skadar inte, men kan irritera eftyersom det behövs met på svärd o kedja än där.

Mellangasningar vid tunga kap, kan ge lite välbehövlig smörja o kylning.

Avatar Fallback

Re: Hur smörja nållager och svärd?

Robertberg  
#105886
Mange skrev:Blir svärd/kedja varmt, är nåt fel![/quote


Menar du hett eller varmt?

Att smörja så mycket att det inte blir någon friktion (värme) känns rätt svårt?

Användarvisningsbild

Re: Hur smörja nållager och svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105888 För varmt, innan det blir hett...

Oljan inte bara smörjer, den kyler med genom att ta upp o slänga ut värme.
Viss friktion går inte att undvika, men massor om man ser till genomsnittlig användare.

Vass kedja, normalt höga ryttare, bra olja i rätt mängd, bra utrustning i rätt skick kunde spara massor med pengar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).