Motorsåg och handhållet

Ny husqvarna topphandsåg

43 inlägg 22880 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny husqvarna topphandsåg

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105015 Husqvarna t540 xp

så här ser den ut :grin:
37,7cc 1,8 kw 3,6 kg

informationen kommer härifrån
http://www.husqvarna.com/lv/landscape-a ... ifications



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

swe#kipp  
#105016 Kan nog tänka mig en sån med :P

Avatar Fallback

Re: Ny husqvarna topphandsåg

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105038 Och riktiga tanklock är det ser jag :smile:

Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105042
Röjkvist skrev:Och riktiga tanklock är det ser jag :smile:

Haha.

Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

Mäki  
#105087 Ursäkta frågan men vad har man en sån såg till?
Är det bekvämt?
Jag har sett att man annonserar ut dessa typer av såg som byggare såg?

Avatar Fallback

Re: Ny husqvarna topphandsåg

macke  
#105089 Antar att den används av arborister

Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105096 Tja om den funkar bra o HÅLLER....så kan den bli en utmanare till MS200T! MS200/200T har ju slutat att tillverkas.....ska bli intressant att se vad efterföljaren blir!!? personligen så så vette tusan om jag inte föredrar tvåhands såg uppe i träden!!?? :roll: beror väl kanske på vad man ska göra!?

Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

Mäki  
#105101 Ahaa så det är meningen att man skall använda den som en en hands såg.

Något för den mannen som det talas om i skrönorna som vid en stor skogsbrand sprang och högg brandgator med en såg i
vardera handen. :P

Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

totte  
#105105 Det är nog inte så mycket meningen att använda den med en hand, som att göra den kort och hanterbar i besvärliga arbetsställningar t ex vid klättring. För att använda topphandsåg är det mycket lämpligt att gå särskild utbildning, det är en annan hanteringsteknik och faromomenten är lite annorlunda än med en vanlig såg, den vrider sig t ex på ett annat sätt vid kast och den korta sågkroppen inbjuder till att använda den i förbjudna lägen med svärdet mitt framför sig och sånt.

Hugga brandgator med två sågar så bör man ha t ex ett par McCulloch 250 super, så det händer nåt :lol:

Avatar Fallback

Re: Ny husqvarna topphandsåg

Nonkan  
#105125 Det är inte bara lämpligt med en utbildning, jag skulle nog säga att det är ett krav. Dessutom ska man ha jacka och handskar med sågskydd.

Jag har sett annonser där topphandssågar säljs som lämpliga för den som vill ha en liten lätt såg att ha i trädgården/kapa ved med. Så är det givetvis inte, för fritidsanvändning ska man ha en vanlig såg med "riktiga" handtag.

Topphandsågar är för folk som vet vad dom håller på med.

Sågen ser bra ut. Kul att det händer lite nytt just nu med alla nya miljökrav och sådär. MS200T är dominerande i branschen, och ganska omodern. Blir kul att se vad som blir ersättaren. Topphandsåg med batteri vore ju trevligt :)

Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105140
Nonkan skrev: Topphandsåg med batteri vore ju trevligt :)


Jag har tänkt exakt samma sak!! :grin: det vor inte fel tror jag! jag har både en ms200 o en ms200T....men märker att jag allt oftare vill ha ms200 med upp i träden istället för 200T!! så jag tror nog att för min del så kan nog den nu aviserade batterisågen bli riktigt trevlig! :smile: mja...den väger förvisso 4.9kg med batteri så....? vet du Nonkan när den är ute i handeln? frågan är också hurvida batterisågen mår i tex regnväder?? :roll:.........eller ska man sitta i kojan då?? :lol:

Avatar Fallback

Re: Ny husqvarna topphandsåg

Nonkan  
#105235 Blir nog runt årsskiftet skulle jag tro, har inget släppdatum än, men det går nog att kolla upp.

Batterihäcksaxen med samma batteri funkar utmärkt, även i dåligt väder. Fast den har du väl redan, om man ser på din signatur :)

Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105254 Japp den har jag! :smile: går riktigt bra! lånade ut den till en bekant som skrattade när han hämtade den.....när han lämnade tillbaka den var det annat ljud i skällan!! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105512 Dessa T-sågar (topphandsågar) ska användas med två händer och endast uppe i träd. De får inte användas nere på marken. Jag har en Stihl 192T och en Stihl 200. Oftast är det 200:an som får följa med upp i trädet även om den är en vanlig såg med högerhandtaget bak.
Fördelen med en T-såg är att den är kompakt och smidigare att klättra med. Nackdelen är att man frestas att använda bara en hand eftersom man har balans i högerhandtaget.

Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

anersimyra  
#109343 vad är det för dumheter att påstå att den inte får användas på marken??.Skulle den på något sätt vara säkrare att använda uppe i ett träd?
mvh Anders

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).