Skogsmiljö och Trädlära

Snyggt kört:(

6 inlägg 3693 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snyggt kört:(

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104973 http://www.atl.nu/Article.jsp?article=63235&a=Fornlämningar%20skövlades%20vid%20avverkning
Trors märkning kördes allt över!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Snyggt kört:(

Kse  
#104987 Vad är det som har hänt? Inga bilder?
Av alla fornlämningar och kulturlämningar som blir "skövlade" varje år är det en stor del som bara är nerrisade.
Om en skördare tar bort träden i och runt en tjärdal och kvistar hamnar i själva tjärdalenså räknas den som en skadad kulturlämning, att det tar 5 minuter att städa spelar ingen roll utan skada kvarstår i registret.

Maskinföraren ska informeras i förväg, lämningarna ska vara markerade på kartor, gps och i terrängen.
Jag har själv blivit skickad till objekt där jag hittat fornlämningssnitslar utan att jag har blivit informerad i förväg.
Kör man i mörker med regn eller snö så är det lätt att missa en snitsel.

Avatar Fallback

Re: Snyggt kört:(

dexter  
#104996 de där kan bli dyrt! för mig är det smått overkligt hur man kan missa saker som gravar!
ja ser inge "med lidande" för dessa maskinförare. de är vårat jobb att hugga rent, markera, och "göra snyggt" runt kultur/fornlämningar.

men man kan ju fråga vaför dom bara braka rakt fram när det satt band? dom kan inte ha brytt sig specielt..
är det markerat med band och finns med på karta så finns det ingen ursäkt. sånt här gör mig lite smått förbannad. de handlar om respekt och smidighet, man kan inte få spikraka slag varje gång. kan man väja för en miniravin eller en förbannat stor sten så kan man också väja för forn/kulturminnen.

ja körde över en gammal kolbotten en gång i tiden, å fan va stryck ja fick. å de är inte svårt å väja för dom..

Användarvisningsbild

Re: Snyggt kört:(

Kse  
#105008
dexter skrev:ja körde över en gammal kolbotten en gång i tiden, å fan va stryck ja fick. å de är inte svårt å väja för dom..

Fanns det ingen ratt i traktorn eller? :wink:

Avatar Fallback

Re: Snyggt kört:(

inkazar  
#105018 Ja fornlämningar såsom husgrunder, kojruiner och and "byggnader" är ju skit tråkigt att dom blir överkörde, men kolbottnar finns de så innihelvete många av så att man missar å kör över en eller tie mår vi nog bara bra av! :lol:

Avatar Fallback

Re: Snyggt kört:(

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105019 Här nere i söder har vi kört över alla, så vi har inga kvar... :-)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).