Arbetskläder för skogen

Pannlampa?

219 inlägg 115139 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101447 Ett generellt problem är, tycker jag, att man lätt blir bländad. Särskilt i tät röjning, men för att få överblick och orientera sig vill man ha rejält med lyse.

Möjligheten till programmering gör lupine lockande och bredare ljusbild torde vara bättre vid röjning. Synd att de skall vara så dyra.

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104076 Nu har Letro en drive på Lupin Betty. Normalpris 8900:-, nu endast 6300 kr. Gäller t.o.m. 2010-11-05. http://www.letro.se/ http://www.letro.se/aspshop/shopfiles/s ... odId=21519
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104084 Någon som provat bredare linser till dessa? Såg att det fanns både 18 och 28 grader till Wilma, standard är 15. Borde finnas även till Betty.


/Nisse

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104341 Nu har jag äntligen fått min Ledx Cobra och h-vete vilket kraftigt lyse! Nu pensioneras mina gamla halogenlampor för gott, den saken är klar! :grin:

Det finns två ljusknappar på lampans undersida. Det vänstra reglaget reglerar den nedre lampraden, som ger en bred ljuskägla, som dock inte lyser så långt rakt fram. Det högra reglaget reglerar den övre lampraden, som ger en smal ljuskägla, som lyser riktigt långt rakt fram. Båda reglagen har endast två lägen, av och på och båda reglagen fungerar oberoende av varandra, d.v.s. man kan ha på enbart den nedre lampraden, den övre lampraden eller båda lampraderna tillsammans.

Självfallet kunde jag inte motstå en lång promenad genom skogen när batteriet väl var laddat. Promenaden blev knappt 4 timmar lång och gick bitvis genom helt obanad terräng (tur att jag fick med mig GPS-mottagaren). Jag kunde snabbt konstatera att för skogspromenader räckte det gott att ha den nedre lampraden tänd. Då räcker batteriet bortåt 7 timmar. Jag gillade inte riktigt ljusbilden när enbart den övre lampraden var tänd.

Ett viktigt följdprojekt blir att klura ut hur det medföljande hjälmfästet kan monteras på huggarhjälmen, så att visiret kan fällas upp utan att slå i lampan, samtidigt som midjeröjarens toppsele inte heller ska kunna slå emot lampan. :-?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104346 Häng lampan i midjeröjarens "toppstag"? :-)

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104348 Då får jag allt modda lampfästet rejält. Dock består lampfästet av en plåtskruv och sitter fast med 2 st. 10 mm långa plåtskruvar. Lampfästet är med andra ord lätt att byta ut.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

bistorp  
#104398 Kanske detta kan vara ett alternativ...

http://viewer.zmags.com/publication/a46 ... 46e8af9/30

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104422 Kanske! Tyvärr framgår ju varken vikt eller antalet lumen, men du kanske kan pröva i butik?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104922 Nu har testzone gjort ett nytt lamptest. Ledx Cobra och Lupine Betty X pro rockar fett http://www.testzone.se/pannlampor-10-k65/

Notera att Ledx även finns med ett större batteri, som har dubbla effekten, jämfört med testet.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104937
Niking skrev:Nu har testzone gjort ett nytt lamptest. Ledx Cobra och Lupine Betty X pro rockar fett http://www.testzone.se/pannlampor-10-k65/

Notera att Ledx även finns med ett större batteri, som har dubbla effekten, jämfört med testet.
/Niklas


hoppas du är nöjd med ledx lampan! :smile: Lupine har många olika batterier också! jag har till min betty orginal 7.5 ah batteriet, och så har jag kvar sen den förra Lupine HID lampan ett 9 ah batteri,för det är samma batterier till dom :grin: (som tur var...för dom är inte billiga :shock: ) det största dom har tror jag är på 13 ah!! 7.5 batteriet är perfekt! lyser ca 3 tim på högsta, men det är sällan jag har den på högsta!! funderar på att beställa en ny lins till bettyn...med bredare ljusbild... funkar bra nu med....men den lyser onödigt långt....så en bredare ljusbild är nog inte fel!! hört ryktas om att det ev är på g starkare dioder man kan skruva i bettyn!!!!! :???: va fasen man nu ska med det till??????......... men värre är ju värre!! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104949 Kan Betty programmeras som Wilma, dvs hel, -halv o kvartsljusstyrka kan väljas? Såg att testzone testat Betty med 22graders lins. Vad är original? För röjning skulle ett rejält flood-lyse nara bättre.

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104962 Det som har varit lite problem är att hur fästa batteriet på ett lämpligt sätt - särskilt på min MTB. Men det löser sig nog. Någon lämplig batteriväska har jag ännu inte hittat. Silvas är för små 😡
/Niklas

Detta väskproblem har löst sig efter några timmar med min HVA Lily 550, samt några turer till skomakaren. :grin:
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 14 nov 2010, 00:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104965 Mitt batterifodral är skitbra! har kardborreband o kan fästas lite varstans, bla på ramen på en cykel! när jag arbetar så drar jag ner sladden i nacken/ryggen, under armen, sen fäster jag batteriet med kardborren på ena hängslet!

så här ser mitt batteri ut:

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104966 Du pratade också om MTB! Lupine har batterier som är som cykelflaskor som man kan sätta i flaskhållaren på cykeln! :smile: ett 10 ah och ett 14.5 ah! 14.5 ah!!!!!! då lär du nog kunna cykla dig trött så det räcker å blir över!! :lol: lupine har en jäkla massa bra tillbehör!! http://www.lupine.de det är bla det jag gillar med Lupine....och att alla komponenter håller SUPERKVALITET!! :surp: anser jag!

Så här ser cykel batteriet ut:

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105073 Med det batteriet lär jag inte ens få ledljus till min cykellampa, då Lupine kör 7,2 V och Ledx kör 14,4 V. Dessutom passar inte Lupines och Ledx kontakter med varandra...
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).