Traktorer och processorer

Fan också!

22 inlägg 10155 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fan också!

Bengt olsson  
#104807 Min "nya" dt 80 gör bara 34km vid 2500varv.Var och provkörde en ny hos axima idag och den gick i 39km på gpsen vid samma varv.När jag kör med 2000 varv gör min ca28-29km och den nya som jag körde idag gjorde ca 30 km så där är dom ju lika.Men inte på toppvarv.
Dom får in en likvärdig om ett par veckor får ta och testa den!
Har ni testat era traktorer nån gång?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Fan också!

Elfving  
#104835 Zetor 7441 -08 gör 37 km/h vid 2250 varv, sedan vill den inte varva mer. Med tanke på motorns moment- och effektkurvor är nog 2250 rpm ett ganska lagom toppvarvtal. Sedan så blir små gropar i vägbanan väldigt kännbara i en traktor, större gupp vill man absolut inte passera i 37 km/h.
Det jag menar är att toppfart förutsätter att vägen tillåter det.

Avatar Fallback

Re: Fan också!

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104840 valtra T190... Gör 44 enligt gps;) vid 1700varv (lågvarv på högsta växeln spar diesel)... framaxelfjädring + hyttfjädring gör att det går att åka på rätt bra;)

Användarvisningsbild

Re: Fan också!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104846
Bengt olsson skrev:Min "nya" dt 80 gör bara 34km vid 2500varv.Var och provkörde en ny hos axima idag och den gick i 39km på gpsen vid samma varv.När jag kör med 2000 varv gör min ca28-29km och den nya som jag körde idag gjorde ca 30 km så där är dom ju lika.Men inte på toppvarv.
Dom får in en likvärdig om ett par veckor får ta och testa den!
Har ni testat era traktorer nån gång?

Är det inte hastighetsmätaren eller GPS:en som är olinjär och visar fel? Om man kör i 28 vid 2000 varv så borde det bli 35 vid 2500 varv, 30 vid 2000 varv blir 37,5 vid 2500 varv

Avatar Fallback

Re: Fan också!

Bengt olsson  
#104850 Har testat idag med tre olika gps;er plus en bil och det skiljer nästan ingenting mellan dom.
Nästan all körning med traktorn sker på stora vägar,så det är inte vägarna som hindrar traktorn att gå i 40.
Ang Valtran så hade det gjärna fått stå en hos mig,men det är lite andra pengar.
Känns som man köpt en 40traktor som går i 35 på fullt blås,och jag gillar inte att ligga på maxvarv timme efter timme!
Traktorn går fint i motorn vid ca 2100 varv och då gär den ca 29,men jag skulle vilja att den rullade på i ca 34-35.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fan också!

stegmaster  
#104864 Er detta en traktor som er reggad som 40km/t??
Hadde den du testade samma däcksdim, som din?
Det er ofta tillvärkarna er lite lura med det där med fart.
Dom uppgir att den ska toppa 40km/t, men det er i manga fall med största möjliga däcksdim. som går att få på traktoren.
Min valmet 665s som er reggad som 30km/t, gör 36 km/t vid 2300rpm med orginala däck och motor.

Avatar Fallback

Re: Fan också!

Bengt olsson  
#104879 Ja den är reggad som 40 traktor,den nya som jag provade hade samma däck och samma motor.
Jag vet att det kan skilja lite mellan traktorer av samma modell,men jag tycker det skiljer förmycket.
Kanske blir att jag byter,han får in en 07a som har gått 400 tim plus att den har frontlyft,får provköra den så får jag se.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fan också!

keja01  
#104882 Vad är det för traktormärke?

Avatar Fallback

Re: Fan också!

Bengt olsson  
#104887 New holland Td-80d en 05a,500 tim.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fan också!

MrEast  
#104897 Valtra A82 -10 35-36km/h vid ca 2200rpm, 40km/h med plattan i mattan standard dim på hjulen.

Avatar Fallback

Re: Fan också!

keja01  
#104904 På nya Deutz-traktorer kallas det Ecospeed den finessen att motorns maxvarvtal begränsas elektroniskt på högsta växeln så att det inte går att köra fortare än 40 km/h men motorns varvtal blir behagligare. Samma finess finns på fler märken men mest på de dyrare modellerna. Deutz har det som extrautrustningsalternativ även på den minsta modellen Agroplus.

På Valtras äldre lågvarvsmodeller 6750 och 8350 blir hastigheten 40 km/h vid 1800 rpm eftersom det är motorns normala maxvarvtal. Vid lätt belastning blir det 43 km/h och cirka 1950 rpm med maxgas på den Valtra 6750 jag har. Den har lite större hjul än standard.

Användarvisningsbild

Re: Fan också!

Gustav-vasa  
#104905 Min gamla 2654 Volvo bm gör över 40 km när man ger järnet.

Avatar Fallback

Re: Fan också!

Bengt olsson  
#106879 Det är ingen som kan förstå att traktorn "bara gör 35,har testat flera stycken nu och dom går i 40.Handlarn tar tillbaks traktorn och jag köper en Ny Case jx 60 i stället,får bara hoppas att den gör 40.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fan också!

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106892 Det blir ju en betydligt mindre traktor.

Avatar Fallback

Re: Fan också!

Bengt olsson  
#106896 Ja jag vet att den är mindre men nu får det bli så,får hoppas att den skall fylla sin roll hos mig.får ju en ny för nästan samma pengar som den jag har här hemma nu.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).