Avverkning (slutavverkning)

Skördarrapport

24 inlägg 8560 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skördarrapport

Golddigger  
#82832 Vi ger helst inte ut nån skördarnota för vissa markägare får fnatt när den inte stämmer mot det inmätade.
Minns en gång som vi högg frötall och det saknades ca 10 - 15 bitar timmer mot skördarnotan..då vart det livat och markägaren anklagade timmerbilsåkaren för stöld.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Skördarrapport

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104754
masterchief skrev:Håller på maskinmätning som framtidens melodi.
Dagens maskiner mäter enligt min mening nogrannare än vikesmätare, speciellt i lågkonjunkturer.


Hittade denna gamla tråden.

DEtta skulle aldrig funka där jag kör i Småland. Motorsåg på kanske varannan avverkning pga övergrovt och kvist. Dessa som kapas med sågen kommer ju aldrig med. Och få exakt mätning med våra kvistar skulle aldrig funka.

Avatar Fallback

Re: Skördarrapport

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104794
Golddigger skrev:Vi ger helst inte ut nån skördarnota för vissa markägare får fnatt när den inte stämmer mot det inmätade.
Minns en gång som vi högg frötall och det saknades ca 10 - 15 bitar timmer mot skördarnotan..då vart det livat och markägaren anklagade timmerbilsåkaren för stöld.


Lite OT, men hur skall en markägare göra för att upptäcka en ev virkesstöld?

Jag vet att det förekommer, men har inte hittat något vettigt sätt att gardera sig mot detta.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Skördarrapport

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104796
sunemangs skrev:
masterchief skrev:Håller på maskinmätning som framtidens melodi.
Dagens maskiner mäter enligt min mening nogrannare än vikesmätare, speciellt i lågkonjunkturer.


Hittade denna gamla tråden.

DEtta skulle aldrig funka där jag kör i Småland. Motorsåg på kanske varannan avverkning pga övergrovt och kvist. Dessa som kapas med sågen kommer ju aldrig med. Och få exakt mätning med våra kvistar skulle aldrig funka.

Kvista manuellt är väl otänkbart? Timmret ser ibland fördj*vligt ut med stora spår efter slirande matarhjul.
Vid vår senaste avverkning så höll skördaren på tills jag sa ifrån att nu bara fäller du de grova så
kvistar jag timmerdelen åt dig.
Han såg tacksam ut, det gick inte så bra i granet :roll:
skogsbilder/image_page.php?album_id=2&image_id=2281&sk=t&sd=d&st=0
skogsbilder/image_page.php?album_id=2&image_id=2283&sk=t&sd=d&st=0

Avatar Fallback

Re: Skördarrapport

Bengt.Svensson  
#104797
Röjkvist skrev:Kvista manuellt är väl otänkbart? Vid vår senaste avverkning så höll skördaren på tills jag sa ifrån att nu bara fäller du de grova så kvistar jag timmerdelen åt dig.
Han såg tacksam ut, det gick inte så bra i granet :roll:

Jag har en hel del grov gran, för det mesta så är ju de första (=grövsta) timmerbitarna nästan kvistfria medan toppen, som kanske bara blir massaved, är ett förfärligt arbete att kvista.

Avatar Fallback

Re: Skördarrapport

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104800 det är ju många gånger det både kvistas och apteras med motorsåg. Massavedbitar som går av som man bara kör ut eller en grov första bit med röta i som man tappar mätningen på och bara kapar.

Användarvisningsbild

Re: Skördarrapport

masterchief  
#104829
sunemangs skrev:det är ju många gånger det både kvistas och apteras med motorsåg. Massavedbitar som går av som man bara kör ut eller en grov första bit med röta i som man tappar mätningen på och bara kapar.

Vad har ni för agregat?

Avatar Fallback

Re: Skördarrapport

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104836 Lm 7000. Och även om de är rätt stort så kan betesgranar i åkerkanter vara problem att få igenom med 100%mätning. det hörde man ju från många i stormen som kom uppifrån som körde med skördarmätning att det inte skulle funka här.

Användarvisningsbild

Re: Skördarrapport

Mäki  
#104843
D Brown skrev:En granne fick ingen skördarrapport med motiveringen att denna skulle stämma väldigt dåligt p.g.a att mycket av virket var grovkvistigt och därmed svårkvistat, mest asp.
Vad jag antar att dom menade var att dom behövde köra stammarna fram och tillbaka så mycket i aggregatet för att få bort grenarna, och att detta ledde till att rapporten skulle vara missvisande.

Stämmer detta ? ......jag köper i.a.f argumentet, kanske i brist på bättre vetande :wink:



En tanke bara.....


Skulle vilja försvara maskinmätning lite här i alla nedlåtande argument.

Det är som vanligt inte maskinen som gör fel utan den som sitter mellan ratt och ryggstöd!!!

Om du har kvistiga träd du arbetar med måste du efter kvistning back stammen,nolla den och sedan aptera.
Är det för grova kvistar typ asp eller gamla tallar finns det något som heter motorsåg som skall användas.
Vid senaste slutavverkningen jag körde tog jag till sågen på några stammar som var på tok för kvistiga
det sparar tid att kvista för hand för skall du göra det med maskin tar det länge samt att resultatet blir mycket bättre för hand.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).