Verkstan

hembyggd klipp...

25 inlägg 16195 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hembyggd klipp...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48162 Igår började ja grejja lite, ska bygga en enklare klipp som ja kan ha på både grävaren å skogskranen.
Många ideer ska snos från fabriksklippar. det blir inge accumulering utan klipp, grip å tilt...
ja utgår från en gammal grip från en farma vagn, inte jätte stor men ska räcka, tanken är att bara klippa med denna å inte gripa/lasta.
jag har testat lite modeller för själva tiltlänken idag å har fått mått så jag kan smida riktigt nu, sen själva kniven blir att göra en kopia av ena gripklon å sätta den under, betydligt grövre järn dock, å sen en vass kant att klippa mot,
jag tänkte att gripen skall kopplas ihop med kniven så att gripen stängs å sen kommer kniven, ja vet dock inte riktigt hur ja ska koppla det? tanken är att på nge vis få det att gå på samma funktion (stänga grip) så grip stängs, kniv klipper, å sen har ja en sån där ventil till extra funktion som ja får trycka in en knapp så tiltas den ner å sen vise versa...

om detta blir bra å funkar så kanske ja vågar lägga ut nån bild åxå :lol: ¨

Men äre nån som har nån idee om hur ja ska koppla för att gripen ska gripa före klippen så är ja glad för tips, å det ska vara ENKLA BILLIGA tips :P



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: hembyggd klipp...

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48200 Hej!
detta kan kanske vara en idé, http://www.andersskordare.se/6ny.html
ha en fast kniv och slippa extra funktion för själva klippningen? eller är detta i klenaste laget för dig? i annat fall är det kanske billigast och enklast att köpa en till ventil för extrafunktion och sätta en knapp på spaken för gripen.

Avatar Fallback

Re: hembyggd klipp...

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48536 ska väl inte vara något problem med att koppla ihop slangarna bara? Skulle kniven gå före gripen, så stannar den väl när det tar emot och gripen nyper till. Samma blir det väl då man öppnar gripen - kniven öppnar också, om inte förr så när gripen öppnat helt. För att snabba på lite, så kan man kanske sätta en spärr på gripen så den inte öppnar mer än nödvändigt. Tror i allafall jag.

Avatar Fallback

Re: hembyggd klipp...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48845 Ja har grejjat lite idag igen, å har kommit fram till att jag vill ha en egen funktion för "klippen" så man kan lägga ihop riset i en hög å sen lyfta ut det till väg eller på lasset, beroende på vilken maskin det kommer att sitta på, tänker sätta en väljar ventil till rotatorn åxå å ha en knapp å köra "rotatorn" när ja klipper, då kan man använda den lite mer som en grip åxå för att just lyfta ihop högar utan att man klipper av riset...

   TS
Avatar Fallback

Re: hembyggd klipp...

Danne  
#50124 Hej!
Intressant ide. Men varför sätta väljarventilen på rotatorn och inte på själv gripfunktionen? Gripen är väl den enda som har slangar igenom rotatorn? Annars är väl risken man rätt som det är snurrar nåt varv på rotatorn och slangarna går av?
Hittade en spännande konstruktion på blocket som jag misstänker är något i stil med den du ska bygga.. http://www.blocket.se/vi/20042674.htm?ca=17_s

Avatar Fallback

Re: hembyggd klipp...

Speedy  
#50546
nutte skrev:om detta blir bra å funkar så kanske ja vågar lägga ut nån bild åxå :lol: ¨



Låter mycket intressant detta, men "nån" bild vill vi inte se, ska snarare vara mycket väldokumenterat och med massvis av bilder. Som avslutning så får du lägga upp en gör det själv guide på ditt bygge så vi andra har något att göra under den sista vinterperioden :grin:

Ska bli väldigt spännande att följa!

Mvh

Avatar Fallback

Re: hembyggd klipp...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50556 jag är väl inte så Jätte aktiv utan grejjar lite dom dagar det är stillestånd å när man har lite tid över allmänt, sen har man u familj å så så det händer inte allt för mkt, MEN det blir lite gjort då å då.... jag tar bilder allt eftersom men lägger inte ut nått förrens ja testat lite iaf :oops: man vill ju inte skämmas ihjäl.... :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: hembyggd klipp...

BettulaNana  
#50854 En polare håller på med nått liknande bygge, lägger upp en bild på hur den är tänkt att se ut färdig...
klipp

Avatar Fallback

Re: hembyggd klipp...

nhl21  
#103653 Har det gjorts några framsteg på klipp fronten? Bilder?

Avatar Fallback

Re: hembyggd klipp...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103669 öhh, jag har glömt denna tråden;)... Klipen är ihop knåpad av en gammal grip å stelmonterad på minigrävaren, ja klipper upp till ca 10cm som det är idag... den ser ut som som den på filmen fast är kanske inte lika "fint" byggd... men funkar....



   TS
Avatar Fallback

Re: hembyggd klipp...

Robertberg  
#103691 Plogstål från en snöplog ska vad jag har hört fungera väldigt bra som kniv till dessa klippar :)

Användarvisningsbild

Re: hembyggd klipp...

Kse  
#104435 Funderar på att bygga en klipp och utgå från ett gammalt skördaraggregat, snackade med en kille i Skellefteå som byggt om ett Valmet 960 agg till klipp och körde på en 911 och han var nöjd med den.
Svärfar har ett gammalt Valmet agg liggandes som ev utgångsobjekt, vet ej vad den heter men det är den typen där kvistknivar och matarvalsar sitter tillsammans. Nån som har testat på ett sådant bygge eller har nån ide.
Ska fixa fram bilder på aggregatet.

Avatar Fallback

Re: hembyggd klipp...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104452
obantteg skrev:Plogstål från en snöplog ska vad jag har hört fungera väldigt bra som kniv till dessa klippar :)



Det är precis det ja har;)

   TS
Avatar Fallback

Re: hembyggd klipp...

Robertberg  
#104502 Såå.. Hade jag rätt om att det fungerar bra?

Avatar Fallback

Re: hembyggd klipp...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104503 ja tycker det iaf;)... har väl inte klippt mkt utan mest för skojs skull på eget för att slippa köra med röjsågen å sen släpa ihop virket...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar