Skogsvagn (Huggarvagnar)

Griplastarvagn till en MF 35:a

21 inlägg 17226 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Griplastarvagn till en MF 35:a

hallingland  
#104359 Hej,

Jag är precis i tagen att byta min grålle mot en MF 35:a. Jag har handlastat en liten massavedsvagn i tre år och är rätt trött på det, tänkte därför skaffa en liten griplastarvagn, men vilken passar bra till en 35:a? Jag har ganska kuperad mark som ekipaget skall köra på. Tänkte fortsätta att själv ta ut massaved men vill ändå kunna ta vindfällen eller liknande större ibland.

Passar "atv"-vagnar (avesta, kranman, XYZ:s, kellfri:s, etc...) till en MF35:a? De känns spontant lite små...

Några ideer?

/Georg



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till en MF 35:a

ulfgustav  
#104364 Hej
Även om 35;an inte är speciellt stor så rekommenderar jag dig att avstå från Atv vagn, de är helt enkelt allt för klent bygda för traktor. Satsa på en mindre griplastarvagn, med vinsch på kranen, storlek 5 ton. Det finns ett utbud av begagnade sådana

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till en MF 35:a

Bengt.Svensson  
#104369 Håller med Ulfgustav, leta upp en liten gallringsvagn. Grannen hemma körde ett tag en Källefall 6-tons efter en 135, det verkade funka bra men man får lasta med omdöme. Enstaka vindfällen och massaved borde funka bra även med en 35a som ju inte alltid har diffspärr.

Dock går nog inte kranen speciellt snabbt och du kanske måste komplettera traktorn med ett uttag för retur och kanske extra uttag för vagnsstyrning om det finns sådan på kärran (är guld värd).

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till en MF 35:a

Tall  
#104381 Har en 135 med Farma ct 3.8 6 ton. Fungerar hur bra som helst.Helt perfekt till en mindre traktor. :grin:

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till en MF 35:a

foton  
#104415 Farma 3,8 6 ton är perfekt ganska stora hjul så det rullar lätt. Kranen kräver liten oljemängd per min + enormt billig att köpa,

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till en MF 35:a

Tall  
#104448 Får en ny för 50 000 plus moms. :grin:

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till en MF 35:a

Lövnäsen  
#104676 Har själv en Farma 6-38 ifrån -07.

Jag kör den bakom min Boxer 350. Är helnöjd med vagnen som köptes ny av mig -07, jag gav 40.000 + moms inkl 2+3 spaks paket. Har kört ut ved, massaved o timmer, har inte haft ett enda problem med vagnen, trots "för" rejäla lass ibland. :smile:

Jag tycker vagnen är helt klart värd pengarna.

Har en granne som har en Kellfri vagn 6 ton, den är drygt ett år o han har haft en del strul med sprickor o läckage.

Jag tycker den vagnen är sämre o billigare gjord än Farman, vad jag sett när man stått bredvid o tittat på den.

Jag skulle satsa på en Farma igen om jag skulle byta vagn.

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till en MF 35:a

Bengt.Svensson  
#104745
Lövnäsen skrev:Jag skulle satsa på en Farma igen om jag skulle byta vagn.


Samma här, jag har en Farma från 1995 som vi köpte lätt begagnad runt 1997. Vi har kört den varje år och den har funkat väldigt bra, både mekanik och hydraulik. Jag har kompletterat med en tredje banke och radiostyrning till vinschen (klart värd sitt pris!). Har vält några gånger men aldrig haft sönder något, grannen välte med sin Källefall och spräckte fästet till första banken, det är den som får ta första smällen när det "går på sidan".

Det verkar definitivt vara kvalitetsskillnad på fabrikaten.

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till en MF 35:a

hallingland  
#105634 Ok, tackar för alla svar!

Det låter ju som det är ett enkelt val för en gångs skull. Har sett att det kommer upp begagnade Farma 3,8 6 tonnare på blocket ibland så jag får väl slå till på en sådan. Det verkar dock inte som om man kan få vagnsstyrning på en sådan...

   TS
Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till en MF 35:a

Lövnäsen  
#105652 Nej vagnsstyrning går inte att få.

Men den är smal o kort så jag har inga problem i skogen.

Har heller aldrig haft vagnsstyrning förr i tiden heller, så dom finesser man inte är van vid dom saknar man inte heller. :mrgreen:

Kolla på deras sida om du vill ha mera info. www.forsmw.com.


Lycka till!!

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till en MF 35:a

rca1959  
#106938 Ett par andra små vagnar är Kellve 400 (byggs av Vreten) och Weimer 5-ton med ramstyrning

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till en MF 35:a

rca1959  
Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till en MF 35:a

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107184 Det är så mycket enklare att backa i skogen o vända så vagnsstyrningen är värd varenda krona.
Dessutom kan den funka som utskjut till kranen men de går kanske att välta lättare oxå om man inte passar sig

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till en MF 35:a

Talhagen  
#107201 Går det att få vinsch på Farmas lilla vagn? Får man med sig långa stockar när man plockar stora vindfällen?
Har själv en gammal Buster 400, funkar även den traktorn tror ni? Har hittills bara kört med liten kärra och Starkran men börjar tröttna.

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till en MF 35:a

foton  
#107225 Skall du köra lite längre bitar med Farma 6-38 måste man ha en extra banke, det finns orginal för under 3000kr.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).