Inomgårdsmaskiner

Köp av begagnad snöslunga

125 inlägg 88150 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köp av begagnad snöslunga

Phantom  
#104206 Inför vintern så har vi tänkt att köpa oss en begagnad snöslunga, då en ny kostar alldeles för mycket känns det som.
Det ska vara en runt 5-8hk och ca.60cm bredd, vilket jag tror passar oss riktigt bra här hemma.

Jag har nu hittat en intressant maskin men önskar gärna lite feedback om det är något att ha.

http://www.blocket.se/stockholm/Snoslun ... ?ca=11&w=3



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Leatherface  
#104210 Köp för faan!! Eller den kanske är lite för klen, men det är en höjdar kvalitetsmaskin!! :P

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

axwell  
#104217 Avstå från köp!!

Små hårda hjul, kommer inte framåt, 5 B&S hp motsvarar 3 japanska hp.
Gilson, en av de sämre, Totte hävdar motsatsen.

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

M_M  
#104218 Honda har ju ett enastående bra rykte.

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Phantom  
#104223 Jag har bokat tid och ska iaf kolla på slungan imorgon så får vi se hur den verkar. Den är inte använd så hemskt mycket utan har mest stått still med regelbundna servicar. Priset är ju helt klart intressant, men jag är som axwell säger lite skeptisk mot hjulen.
Jag har ev. en Honda på 5,5hk på lut också men misstänker att priset på den kommer att bli bra mycket högre. Den har jag inte sett ännu men det är en HS55 som verkar vara i samma fina skick som denna Gilson.
Jag har föstått att Honda är i en klass för sig när det gäller motorerna och den är jag lite svag för måste jag säga...men priset brukar bli därefter...

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

axwell  
#104255
Phantom skrev:Jag har ev. en Honda på 5,5hk på lut också men misstänker att priset på den kommer att bli bra mycket högre. Den har jag inte sett ännu men det är en HS55 som verkar vara i samma fina skick som denna Gilson.
Jag har föstått att Honda är i en klass för sig när det gäller motorerna och den är jag lite svag för måste jag säga...men priset brukar bli därefter..


En Honda 5,5 mitt ideal, inte så konstigt jag har en beg. med banddrift, kan uppriktigt rekommenderas!
"Högre pris", ja det dubbla skulle vara ett fynd, driftsäkerhet måste få kosta vid investeringen, det har du tillbaka på sikt.

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Phantom  
#104269 Visst ska man se till framtiden också och man får kanske betala lite mer för det hela. Hondan är ju den jag helst önskar, men jag är rädd att priset blir alltför högt för mig just nu...men vi får se.

Hur tror ni att den Gilson jag länkade till skulle ta sig fram om man monterade kedjor på den? Skulle det bli någon skillnad eller inte?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

totte  
#104271
axwell skrev:Avstå från köp!!

Små hårda hjul, kommer inte framåt, 5 B&S hp motsvarar 3 japanska hp.
Gilson, en av de sämre, Totte hävdar motsatsen.


Gilson är gammalt järn, oslagbart hållbara, men ganska tunga och inte sådär lätthanterade. Just den här modellen avråder jag helt ifrån, precis som axwell säger, dom små hårda hjulen är kass. Och det här är en friktionshjulsdriven, skall man ha en Gilson skall det helst vara en med mekanisk växellåda. Dessutom är priset helt åt h-e för den här, borde kosta max en tusenlapp.

Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

stegmaster  
#104282 Hur är det med snöslungor i allment, har alltid hört att man inte bör kjöpa nåt mindre en 8 hk(helst 10-12hk), om den ska orka med lite mängder med blöt snö??
Har aldrig haft nån snöslunga själv, så er bara nyfiken på va ni menar ni som har dessa mindre modeller. :geek:
Räcker det med 5-6hk?

Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

Skogshuggarn  
#104287 5 hkr är nog mera för den lilla villatomten.
Fast stämmer Axwells påstående att 3 japanhästar är samma som 5 B&S så beror det ju väldigt mycket på vad man köper för märke.

(Håller fö med om att hjulstorleken var löjligt liten efter strl på slungan)

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Phantom  
#104305 Suveränt med info på forumet innan man gör en dålig affär!
Jag sov på saken och bestämde mig imorse för att inte titta på den slungan utan jag letar vidare, och har ju lite mer att gå på med alla synpunkter.
Så nu hoppas jag att Hondan inte blir alltför dyr om jag inte hittar någon annan.

Det jag letar efter nu är en Honda på 5hk eller mer eller en B&S på 8hk(jämför lite med den min far har), stora luftgummihjul och inte elmanövrerbart utkastarrör.
Jag kommer säkert att återkomma i tråden om jag hittar något som kan vara intressant som jag kanske är lite osäker på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

totte  
#104361 Bra, oavsett vad man i övrigt gillar Gilson så är det där en usel budgetmodell. Skulle säga att 8 hk är min om man skall igenom lite rejäla drivor och framför allt om man skall köra blötsnö. Sen är det en fråga om hk gentemot bredd, mer än 11 - 12 cm per hk är undermotoriserat.

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Nolltax AB  
#104362 Det är kul köra snöslunga. Jag flyttar snö.
I motvind är det mindre kul. Jag spottar snö.
Vid mildväder är det ej kul öht.

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Phantom  
#104456 Vad tror ni om denna om det går att göra något på priset:
http://www.blocket.se/gavleborg/Snoslun ... ?ca=11&w=3

Det är ju inte riktigt vad jag nämnt tidigare, men kanske kan den funka då den är ganska stor?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

Skogshuggarn  
#104462 Vet/kan inte ett skvatt om Norlett snöslungor, men reservdelar osv, kanske finns här?

http://www.norlett.no/

Och visst tuggar den snö:


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).