Uppvärmning

Solfångare

22 inlägg 15302 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Solfångare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90450 Helst acktank med solslinga, blir bästa verkningsgrad då.
Jag har panelerna i en ram som sen står på plåttaket, inte blåst ner än, ska visst vara ca 45º lutning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Solfångare

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104200 Jag kollade på denna panel idag med en grövre rördiameter & längre rör :smile:
Den på bilden är en 60 rörspanel skulle tydligen komma i andra versioner med

http://www.lotin.se/Solpanel/default.asp

Avatar Fallback

Re: Solfångare

ulfgustav  
#104252 Har tillverkat och monterat luftsolfångare på tre byggnader detta året.
Resulat idag -2 i skuggan solfångaren levererade + 35 - 40 gradig luft under ca 5 timmar, fläkten drivs av solcell så den står stilla vid skugga

Avatar Fallback

Re: Solfångare

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104280 sågmek fick du nått pris på den 60rörspanelen? hittade inte de på hemsidan heller.. men den är intressant!

Användarvisningsbild

Re: Solfångare

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104302
kisaved skrev:sågmek fick du nått pris på den 60rörspanelen? hittade inte de på hemsidan heller.. men den är intressant!


Jag är intresserad av den själv med så jag ska kontakta honom efter elmia jag återkommer !! :smile:

Avatar Fallback

Re: Solfångare

Axl  
#508247 Har det hänt något sen sist? Någon som kan rekomendera en anläggning? Är @slurfi fortfarande nöjd?

Användarvisningsbild

Re: Solfångare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508375 @Axl Nöjd jovisst, enda driftstörningen är en armerad slang som tappat ytterhöljet pga korrosion
och därför böjts/vikts och strypt flödet. Fixades med silvertejp och en bit kopparrör som förstyvning.
Men man ser tydligt att utvecklingen sprungit ifrån mina snart tjugo år gamla grejer, men de får sitta
uppe sålänge de drar in mer energi än de kostar.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).