Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Scorpion tdi

31 inlägg 29069 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Scorpion tdi

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104186 Någon vad den kostar??
Är det någon som har kört en sån här??
Hur tror ni att det skulle funka med hypron på och fälla manuellt och sedan skota efter sig skälv med samma maskin?
Finns det nån lönsamhet i en sån här maskin som entrepenör?

http://www.pergonova.se/gallery_27.html



   TS
Avatar Fallback

Re: Scorpion tdi

Bengt.Svensson  
#104187 På förra "Skogselmia" såldes skotaren för drygt 600´. Jag tycker den verkar betydligt bättre än Vimeks skotare, bl.a. en mer passande motor för en sådan typ av maskin. Tyvärr hade jag inga 600' i plånboken just den dagen...

Användarvisningsbild

Re: Scorpion tdi

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104193 okej vad tror du om den som skördare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Scorpion tdi

Lövis  
#104196 Jag skulle vilja se den med ketoaggregatet på.

Fungerar det bra så måste ju det vara perfekt i en gallring skörda förs och bytt sedan till grip och skota ut allt med en och samma maskin. :grin:

Avatar Fallback

Re: Scorpion tdi

macke  
#104221 Som skotare har jag läst att den kostar ca 850-900000. Har ej kört den själv var intresserad av den tidigare men den slutade tillverkas under några år. Tycks vara en hyfsad maskin men p.g.a att hjulmotorerna sitter som dom gör går det ej att lägga på band, sen tror jag att det är bättre att gallra med 2004/H8.Fast det klart det kan vara intressant med kombi för en stor markägare kanske.

Avatar Fallback

Re: Scorpion tdi

Bengt.Svensson  
#104226
Mowi skrev:okej vad tror du om den som skördare?


För den självverksamme med lite större areal kan det nog funka bra. I vårt SBO har vi en ordförande som kört med en dylik traktorprocessor i många år och gillar det skarpt. Tror han även kör gallring åt andra. Han fäller och stamkvistar upp till axelhöjd med motorsåg och drar sedan in flera stammar till processorn med vajer. Traktorn kör han med radiostyrning så han slipper hoppa upp och ned. I mina ögon så verkar aggregatet vara väldigt effektivt med tanke på att ekipaget troligtvis kostar en bit under 1000'.

Idag (21/10) så var det en intressant artikel om bl.a. Scorpion i "Vi Skogsägare" där det bl.a. stod att tillverkningen var igång igen i nya, fräscha lokaler :smile:

Avatar Fallback

Re: Scorpion tdi

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104228 jag va väldigt intresserad av denna maskinen, å skulle nog vilja ha en själv till "eget" bruk... Men så såg ja den på mellanskogs mässan i söderhamn för en månad sen ca, å för det första så stör ja mej på hur motorerna sitter, gör att det inte går att ha band, den ser otroligt klen ut i ramen på vagnen me tanke på den stora/långa/tunga kran som sitter på det måste känna på bra på ramen med full grip längst ut som kärran står kvar på backen vsa... Sen slangdragningen från traktordelen bak till driften å kranen är väldigt dåligtdraget, de lixom hängde mellan traktorn å vagnen....


I övrigt som sagt;) vill ha;)... Dom hade 3 varianter på den mässan, energiveds modell, skotare å sist skördare med keto aggregatet, verka väl gå bra som skördare men ska man va neggativ;) så får man ju skörda över vagnen å då måste man ha aggregatet så högt, å man får dessutom riset på vagnen... visst går det att skörda framför vagnen åxå men då kommer nog allt lite långt ifrån så att säga...

Användarvisningsbild

Re: Scorpion tdi

bäckström  
#104249 Jag hade en Scorpion TDI med keto forst på för 2 år sedan. Hade otroligt dålig driftsäkerhet som skotare men som skördare gick det faktiskt bättre. Kanske är maskinen mer testad nu. 400 timmar på denna maskin är som 15 000 timmar på en riktig maskin.

Avatar Fallback

Re: Scorpion tdi

Harald  
#104285 Hur uppfattade du drivningen,fanns det ngn kraft och hur var det med varmgång vid körning som skotare?

Användarvisningsbild

Re: Scorpion tdi

bäckström  
#104499 drivningen var stark och faktisk väldigt bra. När jag skotade på sommaren mätte jag tempen och efter första lasset 20 min var tempen 40 grader efter andra 70 grader efter tredje och en timme ca 100 grader, då stängde jag av.Jag hade inte mätt tempen innan på maskinen, men oljan hade säkerligen varit en bit över 150 grader ett antal gånger de 300 timmarna jag hade kört då. Tempen vart stabilare med oljekylare. Tyvärr hade tillverkaren för dåligt med erfarenhet av hur en skogsmaskin används.

Avatar Fallback

Re: Scorpion tdi

nomis  
#105546 Vi köpte i våras den Scorpion med Ketoaggregat som Bäckström tidigare haft. Vi lät den stå över sommaren för att slippa stubbehandling, men nu har vi kört ca 40 timmar.

Maskinen fungerar väl bättre än ryktet, men det är en del justeringar att göra. Vi håller på med felsökning av diverse små och stora problem.

Det mesta hittills är sådant som går att köra med om man bara vet om det. T.ex. får man ibland stänga av skördaraggregatet och ibland kranen för att kunna starta (pumpen tar effekt direkt, startmotorn orkar inte)

Sedan är det lite problem med midjebromsen, troligen en backventil i hydraulsystemet som läcker lite vilket leder till att den släpper efter en stund. Detta är troligen ganska enkelt åtgärdat, vi är det på spåren nu.

Till sist har vi också haft problem med sågen på skördaraggregatet. Den orkar ofta inte ta sig igenom lite grövre stammar (>20cm), kedjan går men det ryker mest... Vad detta beror på har vi inte riktigt hittat än. Felsökning och justering pågår.

Skriv gärna här om ni har erfarenheter av maskinen, särskilt det jag nämner ovan... Om någon har frågor så skall jag försöka svara så gott jag kan, detta är nog en sådan maskin som man kommer lära känna på djupet med tiden :wink:

Användarvisningsbild

Re: Scorpion tdi

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105665 Hur går den som skotare? Vad kostade den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Scorpion tdi

nomis  
#105733 Vi har bara kört någon dag som skotare, men sedan satte vi på ketoaggregatet och började med gallring av ett bestånd. Om någon vecka blir det nog byte till skotarutrustning.

Midjelåset är fixat nu, bytte o-ringar i en backventil. Själva reparationen var inte så svår, men det är lite bökigt att komma åt. (under lucka i golvet i hytten). De nya skall enligt uppgift ha tipphytt, vilket vi funderar på att ordna på våran också!

Avatar Fallback

Re: Scorpion tdi

nomis  
#109817 Nu finns det en till salu på Blocket:

http://www.blocket.se/halland/Skotare_S ... ?ca=16&w=2

Avatar Fallback

Re: Scorpion tdi

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109831 Det är en av ägarna till fabriken som säljer sin egen. Jag har varit och sett tillverkningen och provkört lite och jag blev klart impad. Till skotning så går det aldrig att räkna hem ekipaget men som beståndsgående skördare så finns det möjligheter. Så får man se skotningsmöjligheten som en bonus.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).