Skördare

Eco Log/Cat

24 inlägg 12517 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Eco Log/Cat

finskpinne  
#103745 Tänkte höra med er där på andra sidan viken om Eco Logs skördare, eftersom ni har lite mer erfarenhet av dem än vi här i Finland. Har funderat på att skaffa en 550 eller 560 men jag har lite saker som jag är lite skeptisk mot med eco log och Cat.

Det första är driften. Jag hade en Nokka 6 WD som drevs med hjälp av hjulmotorer (en motor/hjul). Och den maskinen var jobbig att köra i dålig/stenig terräng och i djup snö. Hjulen drog aldrig jämnt, ett eller två hjul slirade oftast. Det fanns flödesfördelningsventiler som skulle fungera som spärr men det fungerade inte så bra. Så man satt väldigt ofta och hoppade i hytten när maskinen bara slirade hela tiden. Hur har eco log löst detta problem? Drar dom jämnt på alla hjul eller slirar ett hjul om det blir sämre grepp på det? Dessutom så höll inte dom hjulmotorerna speciellt bra...

En annan sak som jag inte är så positivt inställd till är Cat motorerna på dom lite äldre... Hade en cat motor i en Ergo som vi hade tidigare och den imponerade inte på mig, varken i driftsäkerhet eller bränsleförbrukning. I Ponsse Cobran som jag har nu sitter det en Perkins 1006 och med ett Kesla i kranspetsen så drar den ca 7,5 l/timme i gallring. Hur är det med förbrukningen i eco logen? Drar mercan mindre än catten?



   TS
Avatar Fallback

Re: Eco Log/Cat

Tvåan  
#103866 Hejsan, byte en ecolog 560B mot en 560C i april och måste säga att vi är mycket positivt överraskade! bränsleförbrukningen har sjunkit med 25% på timförbrukningen men produktionen har ökat så per m3 blir det ju ännu mer. Mycket driftsäker hitintills men har bara gått 1800timmar än så det återstår väl att se.
Körde iallafall 950 timmar innan det gick åt nån hydraulolja, då rykte en o-ring så det gick åt en svätt.

Användarvisningsbild

Re: Eco Log/Cat

finskpinne  
#104010 Tack för svaret "Tvåan"!

Finns det ingen på detta forum som har någon kommentar om min första fråga? Alltså om dom slirar lätt och om man får alla hjul 100 % spärrade som med mekanisk drivlina!?? Borde jag tolka denna avsaknad av kommentarer som att det finns brister på detta område och att ingen vill erkänna dessa!?? Ingen som kan förklara hur dom fördelar oljan till hjulmotorerna jämnt? Kanske dom är seriekopplade som på vissa 3 och 4 WD aggregat?? Vore tacksam för svar! För om man frågar någon försäljare så misstänker jag att dom inte är helt ärliga om det finns eventuella brister!

Anser ni som äger maskiner med pendelarmar att den extra energiförbrukning som dom medför betalar tillbaka sig i form av produktionsökning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eco Log/Cat

masterchief  
#104011 Jag har inte varit med om att någon hjulmotormaskin haft 100% drivning på alla hjul....
Funkar bra för det mesta men när man sitter i skiten och mest behöver driften så sviker den.
Då är det kardaner och mekanisk drivning som gäller...

Användarvisningsbild

Re: Eco Log/Cat

finskpinne  
#104014 Det var det som jag var lite rädd för... Speciellt efter mina arfarenheter av Nokka (dagens Profi). Men det var ju ganska många år sedan dom tillverkades på det sättet... Dagens Profi tycker jag ser ut att fungera lite bättre när dom har lagt på mekaniska boggien och lagt bara en motor/boggie. Och framför allt bytt bort Valmets hjulmotorer som inte höll speciellt bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eco Log/Cat

sumper  
#104015 Måste du skaffa en av dom så ska du köra på en 560 då den drar bättre hur mycket låter jag vara osagt då jag inte vet själv men vad jag vet är att 550 behöver 2 hjul till för att inte upplevas så jäkla tippig snett framåt.

Har du en sandmo till brant så är det bara att köra men kommer det något i vägen så slirar i regel 1 hjul oavsett om diffen är i.

Merca motorn har styrkan skulle jag tro men den drar bränsle där efter sist jag räkna på det så låg den på 17l/h och så spottar den ur sig lite olja någonstans för man får fylla 1 gång i månaden vilket inte behövdes med JDs motor.

Så här ser min syn ut på Ecolog 550C idag och det är inget jag vill köra igen för alla skakningar mm samt den enormt dåliga servicen som vi fått av ecolog i söderhamn. man har kunnat gjort det bättre själv i ett vissa fall...



Tvåan skrev:Mycket driftsäker hitintills men har bara gått 1800timmar än så det återstår väl att se.
Körde iallafall 950 timmar innan det gick åt nån hydraulolja, då rykte en o-ring så det gick åt en svätt.



Du måste ha fått rätt maskin för vi la inskolningen på skruvning och 1 månad framåt på att dra slang och byta o-ringar något som också hade stor roll då var finanskrisen men det var vad dom sa 😡

Användarvisningsbild

Re: Eco Log/Cat

skogsjan695xl  
#104017 Jag kör emellanåt en 560C med snart 2000 timmar. Den fungerar fint.
Det är bara en hjulmotor per boggi på eco log också.

Bränsleförbrukningen ligger mellan 12-13 liter på den jag kör ibland. sitter ett LM 4000.
Det som varit med den så går den ena svängmotorn sönder. De har bytt 3st redan.
Sen ett givarfel, men det kan beror på en fastkörning.

Användarvisningsbild

Re: Eco Log/Cat

finskpinne  
#104020 En bekant har 2 st 560 och han har varit nöjd med dom. Men terrängen som han normalt kör i så är nästan som motorväg jämfört med det som jag kör i, väldigt mycket sten. Måste nog ta mig en tur ut i skogen och spionera lite på honom för att se hur maskinen beter sig!! :lol: För det finns inget mer irriterande än när maskinen bara står och hoppar när man vill framåt!! 😡

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eco Log/Cat

skogsjan695xl  
#104023
finskpinne skrev:En bekant har 2 st 560 och han har varit nöjd med dom. Men terrängen som han normalt kör i så är nästan som motorväg jämfört med det som jag kör i, väldigt mycket sten. Måste nog ta mig en tur ut i skogen och spionera lite på honom för att se hur maskinen beter sig!! :lol: För det finns inget mer irriterande än när maskinen bara står och hoppar när man vill framåt!! 😡


Terrängen är stenig och bergig som satan där vi kör. Dom hade en H8 och en 911.3 förut och köpte i våras 2 st 560C och är supernöjda. De klättrar på bra, till en början var de lite sissådär när det blev brant, men eco log har bytt program till driften så nu går dom upp mest över allt.

Användarvisningsbild

Re: Eco Log/Cat

finskpinne  
#104029 Finns det några viktiga skillnader på B och C modellen förutom motorn som man borde ta i beaktande vid eventuellt köp... För jag tror inte det blir en helt ny om det blir aktuellt med någon affär...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eco Log/Cat

skogsjan695xl  
#104043 Motor, hydrauliken och kranen är väll dom stora grejerna.

Användarvisningsbild

Re: Eco Log/Cat

finskpinne  
#104046 Tack för informationen... Ett maskinbyte är nog inte aktuellt just nu men jag tänkte göra lite undersökning på förhand! Som det känns nu så är väl 560:n lite i överkant när det gäller storleken eftersom jag nästan enbart kör relativt klena gallringar. Medelstammen brukar ligga på 50-100 liter. Ett annat minus med eco log är ju reservdelarna, finns ju bara en kille som har servicebilen i Finland som säljer delar. Han menar nog att han har dom viktigaste delarna och att man nog får delarna från sverige tills nästa dag. Men från den tiden som jag körde Hemek så minns jag att frakten blev ganska dyr när man skulle ha nån del från sverige inom så kort varsel.
Men man vet ju aldrig vad man drar hem för något i framtiden...

   TS
Avatar Fallback

Re: Eco Log/Cat

Anders48  
#104566 Nu har äntligen chefen fått tummen ur och handlat ny skördare... det blir en 560 D men den kommer inte förrän i mars, men vi ska låna en 560 C fram tills dess. Den som väntar på någonting gott.....

Avatar Fallback

Re: Eco Log/Cat

Anton7477  
#104590 Intressant med synpunkter angående ecolog. Vi är lite inne på att byta maskin står nog mellan ponsse ergo och en ecolog 580d

Avatar Fallback

Re: Eco Log/Cat

ollonet  
#104628 Har en 560 c med 5000 timmar på mätaren. Har haft en hel del strul med bränslesystemet som tex spruckna filterhuslock, matarpumpar (5 st) Mycket o-ringar samt kranpumpen gick vid 4500 tim.
Är på det stora hela ganska nöjd, men nästa blir nog röd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).