Motorsåg och handhållet

QuickStop Super VS Triobrake?

47 inlägg 21347 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

QuickStop Super VS Triobrake?

Fredrik Reuter  
#17504 Hej,
Kan man jämföra dessa två och isåfall, vilken anser ni vara bäst och varför?

QuickStop Super kommer från Stihl.
Triobrake kommer från Husqvarna.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#17518 Stihls verkar smidigare men dom bygger ju inte på riktigt samma principerom jag har förstått det hela rätt, Hva's funkar ju som ett extra skydd om du skulle tappa det främre handtaget medans Stihl's "hoppar" i om släpper/tappar det bakre greppet !?

För mig verkar Hva's vara det bästa av dom två "extra skydden" !!

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17528 När jag tog motorsågskörkortet så sa de att fördelen med trio brake var att folk satte sig på knä istället för att böja på ryggen vid fällskäret. Det var tydligen den största vinsten att spara ryggarna. Tydligen kom man inte åt så bra med triobraken utan man var tvungen att sätta sig på knä istället.
fråga mig inte om anledningen men hjälper det så gör det.

Användarvisningsbild
maccall  
#17537 Jag har inte använt någon av dem, så jag borde kanske inte uttala mig, men av att bara titta på dem tycker jag att Husqvarnas verkar vettigare.

Handen på hjärtat, vem släpper inte högerhanden från sågen då och då för att fösa undan grenar vända på en stock en aning eller nåt sånt, och med Stihls lösning slår "panikbromsen" i var enda gång även om man fortfarande har sågen under kontroll. Måste slita ganska ordentligt på delarna.

Husqvarnas slår i alla fall bara till när det verkar behövas. Å andra sidan ser den inte riktigt klok ut, alla jag hört uttala sig om den säger att man vänjer sig lätt och att den inte skulle vara i vägen, men det är sjutton inte lätt att tro...

Nåja, om jag var tvungen skulle det nog bli Husqvarnavarianten i alla fall.

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17541 PÅ skolan har vi 346:or med triobrake och det ända jag kan komma på ang triobrake är att det bakre kastskyddet är ivägen.. mycket bättre utan

Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17545 Jag har kört en del 353g med Triobrake. Tycker det fungerar bra, det är klart att man kommer at det nagra ggr men det kan det kanske vara värt den dagen det behövs..
Senast redigerad av Jesper lör 26 jan 2008, 13:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17549 Jag har en 242:a med föregångare till trio brake.
Jag tycker inte det besvärar mig, den gången den skulle behövas är det värt mer än guld.
Extra vikten är ju försumbar!
Och om den löser ut nån gång per dag, stör inte mig.
Kommer definitivt välja det på en ny såg vill inte vara utan.

Säkerhet framför allt.
motorsåg är ingen leksak.....

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17556
maccall skrev:Handen på hjärtat, vem släpper inte högerhanden från sågen då och då för att fösa undan grenar vända på en stock en aning eller nåt sånt, och med Stihls lösning slår "panikbromsen" i var enda gång även om man fortfarande har sågen under kontroll.


Att släpa högerhanden från sågen är väl inte farligt? Tror det är godkänt för motorsägskortet, omm an bara har kontroll på sågen (står på stammen)

Det är ju värre om man släpper vänsterhanden som jag kommer på mig själv ibland med att göra ... :-(

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17593 Har en 353g med triobrake och det händer väll att man slår i det nångång men inte är det så himla ivägen om man tänker på o böja på knäna istället för ryggen

o en skogvaktare jag känner köpte 346xpg new edition, han valde till triobrake eftersom att han körde med en 353a när han tog kursen och tyckte det var ett mycket bra skydd

Som sagt man kan aldrig bli för säker i närheten av sådana maskiner
även proffs gör misstag/råkar ut för olyckor

Sen att det slår i när man släpper bakre, tror det är väldigt sällan man släpper det bakre vid ett kast faktiskt

Det är väll en smaksak men jag som hobbyanvändare ser det inte som något negativt

Användarvisningsbild
Hypro  
#17709 Det verkar inte vara någon som har testat Stihls lösning ordentligt än.

Har bara erfarenheter från husqvarna, har 3 st 346 xpg och tycker att det är en bra säkerhetslösning.
Det blir lättare/smidigare att lägga i kedjebromsen och man gör det oftare, alltså säkrare arbete med sågen.

Avatar Fallback
XPG  
#17770 Hur länge tror ni det tar innan Sågarna ska va så säkra att
dom stannar helt när man släpper nåt av handtagen??????? :wink:

Avatar Fallback
Brill  
#17798 Har bara testat de bägge lite lojt.

Stihls lösning funkar ganska effektivt men visst lite högre slitage på bromsband kan ju väntas. Samt vajer som styr det lär nog ta stryk efter ett tag ;)

Huskvarnans funkar ju oxå bra om än bara när det händer något, visst som sagt ibland kan man råka pilla i den bromsen när man kör och i vissa lägen kan den vara lite ivägen.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18196 har snart kört med tribrake i 2 år och var till en början skeptisk men man får tänka till och ändra lite på arbets tekninken så funkar den skitbra.

Användarvisningsbild

Re: QuickStop Super VS Triobrake?

Torparn79  
#103994 *trådbump*
nu har ju Quickstop funnits på marknaden ett tag och erfarenheterna borde väl finnas tycker jag..

hur funkar den, rent praktiskt alltså, är det lite som gasspärren..?
är det irriterande eller bara av godo..?

jag inbillar mig att en kombo av triobrake och quickstop skulle vara det bästa, eller..?

Avatar Fallback

Re: QuickStop Super VS Triobrake?

8wdHypro500  
#104030 Har kjørt Quickstopp ett antall år,(sågen la av etter ca 10år) inte dagligen i bruk. Full gas-slippa høgerhanden-tverstopp!!
Veldig sikkert!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).