Arbetskläder för skogen

Huggarblus

10 inlägg 8440 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Huggarblus

M_M  
#103846 Söker en lätt enkel huggarblus.
Fanns en Bahco på Swedol förut till rimligt pris men den har utgått.

Vill inte ha en "teknisk" blus.

Skulle t.o.m kunna tänka mej en beg. om den är hel.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarblus

Skogshuggarn  
#103864 Har du kollat vad Skogma har att erbjuda?.

Förr hade de iaf en enklare/tvåfärgad variant med enbart knäppning/dragkedja i halsen.

Avatar Fallback

Re: Huggarblus

Nonkan  
#103871 Den här kanske?
http://www.uoa.cc/node3029.aspx?nid=16494&pid=43875

En enklare variant av Husqvarnas Pro-Lightjacka. Kostar ca 740:- inkl moms.

UOA-sortimentet finns på t.ex. Clas Ohlson och Jula, men alla som säljer Husqvarna/Jonsered/Partner har möjlighet att beställa hem det.

Avatar Fallback

Re: Huggarblus

M_M  
#103901 Hittar den dock inte på Clas Ohlson, men det är typ en sån jag är ute efter.
Jula har en skogsjacka till bra pris, 499:-, men den verkar för varm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarblus

axwell  
#103908 Utgående modell på Swedol.se, sundsvallsbutiken har(tyvärr ?) endast "small".

JACKA FRISTADS
70% Polyester/ 30% Bomull. Bomull-/polyesterinsida. 230 g/m². Grön/Orange. S – XXL. Ventilerat ok och ärmhål. Manchesterfodrad krage. Kardborreknäppning i ärm. Två bröstfickor med lock. Ärmficka med lock. Förlängd rygg.
Art.nr Storlek Pris
AK-40024L L 316,00 st Utgått, finns i vissa butiker
AK-40024M M 316,00 st Utgått, finns i vissa butiker
AK-40024S S 316,00 st Utgått, finns i vissa butiker
AK-40024XL XL 316,00 st Utgått, finns i vissa butiker
AK-40024XXL XXL 316,00 st Utgått, finns i vissa butiker

Avatar Fallback

Re: Huggarblus

M_M  
#103914 Ja, small funkar ju inte... :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarblus

Robertberg  
#103937 Vilka egenskaper är det som du söker efter som du finner i dessa enkla huggarblusar?

Avatar Fallback

Re: Huggarblus

M_M  
#103942 Framförallt priset på t.ex den på Swedol.
Vill inte lägga mer då jag inte kommer använda den yrkesmässigt.
I övrigt tycker jag det är bra med lite väl synlig färg på axlarna och rejäl förlängning i ryggen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarblus

Nonkan  
#103950 Men alltså, en blus som du använder sällan kommer hålla riktigt många år, det är inte direkt ett modeplagg, så om den kostar 500 eller 1000 måste väl ändå kvitta?

Husqvarnas Pro-Light eller Stihls FineTexjacka har många fördelar jämfört med de billigaste blusarna (t.ex. UOA-jackan i mitt förra inlägg), bättre ventilation och mer slitstarka material t.ex. De går även långt ner i ryggen :) Däremot är det nog onödigt att köpa en stretchjacka för 2 lax eller mer.

Jag tycker man låser sig väldigt mycket om man först börjar med priset och sedan ska jaga egenskaper som matchar.

Avatar Fallback

Re: Huggarblus

M_M  
#103951
Jag tycker man låser sig väldigt mycket om man först börjar med priset och sedan ska jaga egenskaper som matchar.

Där har du helt rätt.
Jag har kommit fram till att de enklare passar bina behov utmärkt, även om de dyrare plaggen så klart är bättre på många sätt.

Tack för all input i ämnet! :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).