Gallring

Förröjning/gallring

21 inlägg 12609 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Förröjning/gallring

ollonet  
#103393 Du har bara räknat på kostnaden om alla stammarna har samma diameter om jag fattat rätt. Har du räknat på flerträdhantering i samma bestånd, och i så fall eventuell kostnad.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Förröjning/gallring

Bengt.Svensson  
#103397 Vad jag förstår så sänker man tillväxten i beståndet om man tar ut röjning och 1a-gallring som energived, en studie angav upp till 10% sämre tillväxt ett antal år framöver..jag minns tyvärr inte var jag läste det. I 1a-gallring blir det kanske inte så mycket kvist kvar, men när man röjer blir det en del "komposterbar biomassa".

Avatar Fallback

Re: Förröjning/gallring

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103412 Skogforsk skriver om 7 - 17 m3 i förlust till nästa gallring om biomassa tas ut i förstagallring.
Bonitet G28 borde innebära 13 m3 och en enkel räkning med 100 kr i netto nästa gallring = 1300 kr.
Eftersom denna förlust påverkar basen i beståndet minskar diametern och avverkningskostnaden ökar några kronor på de 150 m3 som växer ytterligare fram till slutavverkning.
Ett klenare bestånd kan sjunka i pris motsvarande en prisklass vid slutavverkning 20 kr på 250 m3 = 5000 kr.
Eller så måste beståndet stå "över" för senare slutavverkning.
Det finns anledning att fundera på om de tusenlappar idag är värd mycket nog för att mista "kompostvärdet" för mikroorganismerna och 7-8.000 kr senare.

Avatar Fallback

Re: Förröjning/gallring

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103573 Jag tycker diskussionen är jätteintressant. Dock tycker jag frågan får en massa följdfrågor, den allra största frågan som jag ställer mig är "I vilket syfte vill man få frågan besvarad?"
Är det för att optimera skördarens arbete/kostnader?
Är det för att optimera inlejd röjares arbete/kostnader eller eventuell egen insats som röjare?
Är det bara för att optimera resultatet räknat i kronor för aktuell gallring?
Är det för att ta reda på vilken som är den optimala skogsvårdande åtgärden?

Själv hade jag gjort en vedhuggning på allt som är klenare än 7-8 cm. Ved är nog det mest lönsamma sortiment om man inte är så kinkig med sin egen arbetstid. Jag har skogen som hobby och räknar som så att det jag själv kan göra är insparade pengar mot om jag skulle leja nån att göra det. Och sett ur det perspektivet skulle jag nog gallra själv också, om vi inte pratar 10tals hektar:-)

Användarvisningsbild

Re: Förröjning/gallring

Pidden  
#103580 Stammar upp till 4-8 cm i brösthöjd är lagom att skära ner, Grövre än det så går det att köra med maskin. Riktigt fint är det om beståndet är välröjt innan :wink:

Avatar Fallback

Re: Förröjning/gallring

Bengt.Svensson  
#103616
JF skrev:Jag tycker diskussionen är jätteintressant.
Själv hade jag gjort en vedhuggning på allt som är klenare än 7-8 cm. Ved är nog det mest lönsamma sortiment om man inte är så kinkig med sin egen arbetstid. Jag har skogen som hobby och räknar som så att det jag själv kan göra är insparade pengar mot om jag skulle leja nån att göra det. Och sett ur det perspektivet skulle jag nog gallra själv också, om vi inte pratar 10tals hektar:-)


Jag tycker också det hela är intressant. Skulle jag hyra in 1a-gallring så skulle jag inte vilja gallra med energi-uttag, jag tror man förlorar de pengarna i sämre tillväxt.

Undantag skulle kanske vara om man gallrade gammal åkermark där man tycker att granarna växer för fort. Jag högg förra året en topp-bruten gran som var 69 cm i stubbskäret (efter att jag "svarvat av" rotbenen) och den var ca 70 år gammal.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).