Skördare

6000 vs Valmet 360

29 inlägg 13711 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

6000 vs Valmet 360

Anton7477  
#102145 Hej vi har en valmet 911,3 med ett valmet 350,1 som har gått 5000 tim. Har börjat köra mycket slutavverkning och märkt att 350 inte håller för det. Så vi har börjat kolla på större aggregat men både 6000 och 360 har en leveranstid till mitten av december. Vi har hittat ett 360 som gått 4000 tim men vår erfarenhet av 350 talar emot ett nytt valmet aggregat. NÅgon som har erfarenhet av att köra med 6000 eller 360 och byta med 350 när man kör gallring. Funderar på hur smidigt det är att byta mellan 350 och logmax 6000.



   TS
Användarvisningsbild

Re: 6000 vs Valmet 360

skogsjan695xl  
#102230 Log Max agg är ju i mina ögon bättre än valmet agg på många punkter, mer servicevänliga och enklare agg över lag. Betydligt mer driftsäkert.

Men det är ju detta med datorn i maskinen. Det är ju lättare att gå från Valmet agg till ett annat Valmet agg.
Nu vet jag inte helt säkert med logmax nya agg om det går att köra direkt in i maxi datorn.

Men jag skulle nog föreslå ett SP agg ist isf, jag tycker det är jämt skägg mellan SP och LM.
Sp agg kan du köra direkt in i maxi datorn.

Avatar Fallback

Re: 6000 vs Valmet 360

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102287 Dom här nyare 360 from .2 kan jag då varmt rekommendera, går väldigt bra och driftsäkert.

Avatar Fallback

Re: 6000 vs Valmet 360

Anton7477  
#102303 MMMm är ju lite krångligare med logmax man skulle dra en ny elkabel ut till aggregatet sen skulle man flytta in databoxen från aggregatet in i hytten. Men Vi är fruktansvärt trötta på valmet vårt 350,1 har krånglat sen vi fick det. När vi fick det var hela ventilpacketet löst. Men vi är som sagt lättare byta till 360. Vet ett begagnat 360 som gått 4000 tim men ja vet inte om man vågar köpa begagnat. Vi skulle vilja ha ett sp men deras 561 är för litet och det stora är för stort. Valmet 890 vad har ni för medelstam? Vi brukar ligga på 0,7-0,9 i slutavverkning men kör ju i södra skåne så j kvistig skog.

   TS
Avatar Fallback

Re: 6000 vs Valmet 360

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102341 OJ jäklar det var grovt! Det låter alldeles för grovt för 350!
JA vi har inte direkt dom medelstammarna som du skriver här uppe... Senaste året har våran medelstam varit 0,17, så det rä ju rena gallringen hos er.
Men skogen här har ofta sån stor diameterspridning så även om medelstammen är 0,15 så kan det vara 1,5 kubiks kvistiga tallar i beståndet.

Tråkigt att ni haft rackel med 350 men det har jag så liten erfarenhet om, men som sagt 360 funkar då fint.
Det gamla körde vi över 15000 timmar med och det kunde vi inte klaga på, visst nog blev det någon spricka sista 1,5 året men det får man nog räkna med efter dom timmarna.

När dom fick poclain valsmotorerna för nåt år sen så blev det ytterligare mer kraft i aggregatet, och slangdragningen är bättre på .2 jämfört med .1.

Har kört 5500 timmar nu med vårat, vi fick byta en valsmotor i våras efter dryga 4000 timmar det är väl det vi har att klaga lite på, förutom det har vi bytt några slangar, tiltcylindrar (de började läka i svetsen runt "klumpen" där slangarna går in, Nu har det kommit en ny förstärkt cylinder så vi får hoppas den håller bättre).
Valmet har allmänt haft lite problem med aggregatcylindrarna några år nu, det verkar som att man får byta eller packa om de flesta i aggregatet ungefär en gång per år.
De säger att de ska vara av bättre kvalite nu så vi får väl hoppas på det, för skulle dom få till cylindrar som håller bättre då skulle man i princip inte behöva röra 360:t.

Avatar Fallback

Re: 6000 vs Valmet 360

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102353 Jag kör en 911.3 med 350 och 360, funkar finfint, bytet tar 1timme om man har två mhc:er.
En fördel med 2 agg. är ju att blir de nå knas kan man ju ofta byta å slippa storskruva i skogen, eller spara tills de int används.
360 är ett .1 med .2 slangdragning å förstärkningar. Det agg. har mindre problem än 350 där paketet brukar lossna en gång / år å alla cyl brukar klara runt 1500h men ja kör själv så de räcker oftast att skriva en önskelista till semestern...
360 brukar mest bara tuffa på, håller i allt å är starkt i matningen, inga problem att fälla i lite trixiga lägen heller då det är grymt lätt att sikta med. lm6000 vet ja inte så mycke om me de lär ju va väldigtdriftsäkert om inte annat. brukar ju va så att de man vinner i fart å rapphet förloras i driftsäkerhet..

Användarvisningsbild

Re: 6000 vs Valmet 360

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102361
ume skrev:....men ja kör själv så de räcker oftast att skriva en önskelista till semestern...


En del har det för bra , nästa semester ska jag gräva ner Ergon så ingen hittar den , kommer att spara en del på nerverna 😡

Avatar Fallback

Re: 6000 vs Valmet 360

Anton7477  
#102431 Ja vi får väl se vad det blir. Ska börja med att beställa en ny kvistkniv på måndag för den nedre av de främre kvistknivarna är så krokig och böjd att den inte går att stänga.

   TS
Avatar Fallback

Re: 6000 vs Valmet 360

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102436 lustigt, så blev vårt oxå för ett år sen, kan ju inte va vanligt nuförtiden, fick skära av bakeggen så den gick att kvista mav.

Användarvisningsbild

Re: 6000 vs Valmet 360

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102447
Klargplutte skrev:En del har det för bra , nästa semester ska jag gräva ner Ergon så ingen hittar den , kommer att spara en del på nerverna 😡

Men nu får väl eliten nöta på Bävern nästa sommar så få du ha "monstret" i fred :wink:

Användarvisningsbild

Re: 6000 vs Valmet 360

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102450
Kenneth skrev:
Klargplutte skrev:En del har det för bra , nästa semester ska jag gräva ner Ergon så ingen hittar den , kommer att spara en del på nerverna 😡

Men nu får väl eliten nöta på Bävern nästa sommar så få du ha "monstret" i fred :wink:


Haha man kan alltid hoppas......

Avatar Fallback

Re: 6000 vs Valmet 360

Anton7477  
#102494
ume skrev:lustigt, så blev vårt oxå för ett år sen, kan ju inte va vanligt nuförtiden, fick skära av bakeggen så den gick att kvista mav.


Har vi gjort men den sprack sen svettsa vi den och nu e den helkass. Längtar efter ett annat agreggat. Börja på 30 hektar granåker på måndag nere vid sturup. har en omloppstid på 40 år på granet där. Tror 350 kommer döö

   TS
Avatar Fallback

Re: 6000 vs Valmet 360

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102646 kan tänka mig det, här uppe vill man gärna byta till 360 när medelstammen kryper över 0,4så erat är nog plågat.

Avatar Fallback

Re: 6000 vs Valmet 360

Anton7477  
#103421 Lutar åt att det blir ett 6000 nu skiljer för lite mellan 350 och 360 sen så är ju valmets kvalite allt annat än bra. Har precis fått byta en sågmotor som gått 5 månader inte helt nöjd. Alla som vi pratat med som har 6000 säger att det är grymt måste väl finnas nått dåligt???

   TS
Avatar Fallback

Re: 6000 vs Valmet 360

Axl  
#103491
Anton7477 skrev:Lutar åt att det blir ett 6000 nu skiljer för lite mellan 350 och 360 sen så är ju valmets kvalite allt annat än bra. Har precis fått byta en sågmotor som gått 5 månader inte helt nöjd. Alla som vi pratat med som har 6000 säger att det är grymt måste väl finnas nått dåligt???


Det har tvåvägsmätning så det mäter inte tillräckligt bra för att kunna kvalitetssäkras.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).