Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hur är kvaliteten, MultiForest-Trejon?

25 inlägg 19006 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur är kvaliteten, MultiForest-Trejon?

Furan  
#103319 Hej,
Skulle du även köpt en 6600 kran till en valmet 355? Hade jag kört större volymer hade jag kunna tänka mig att köpa en större traktor, men det är inte aktuellt i dagsläget. Det är vindfällen, ev. någon mindre gallring och kanske lättare dikesrensning jag tänkte använda kranen till.

Med risk att bli tjatig :wink: , tror ni att multiforest 6,3 m vikarmskran fungerar hyffsat väl med en valmet 355 utan att sätta på extratank/pump och utan att behöva tokrusa traktorn?

/Furan

FTG
Användarvisningsbild

Re: Hur är kvaliteten, MultiForest-Trejon?

Åke Nilsson  
#103331 Hej!

multi 6300 är mycket svagare än den Patruuna vi har i dag och den är lite klen när det lutar mycket eller om du drar helstam okvistat.

Patruunan orkade inte med grävaggregat med full tandskopa när jag stod i rejäl lutning mot diket och skulle svänga upp massorna i slänten.
Vår kran har 8 kNm i sväng 5,1m kran

Multi 9,2 kNm i sväng på 6,3 m kran vilket i praktiken blir netto 7,2 kNm därför tycker jag den är lite klen.

På en skogsmaskin svänger rotatorn med 12-15 kNm !!!!

Själv har jag fått offert på en MF 120 med 6600 kran & radiovinch.

Enda jag tycker att dragstången på dagens vagnar är för kort våran gamla längre fast ändå har man varit och repat draget med broddkedjorna & vagnstyrets cylinderrör men inget har havererat.

Skulle kunna tänka mig en Patruuna i dag .
Haft den sedan -88 aldrig bytt en slang fast nu har vi köpt en vinda & skruvkopplingar för säkerhets skull.
Skruvkopplingar duger när det inte är så högt tryck.
Tycker många maskintillverkare trimmar sina produkter för att spara vikt & kräver mer tryck.

Gäller att kolla upp data på traktorn så man får rätt prestanda mot tillverkarens spec.

Åke.

Avatar Fallback

Re: Hur är kvaliteten, MultiForest-Trejon?

Furan  
#103337 Vad jag förstår så kör du en hel del och då brukar man ju ställa högre krav. Patruuna verkar mycket fina, men de kostar därefter. För min del gäller det att hitta en lämplig avvägning mellan prestanda och pris då jag som sagt inte alls kör så mycket.

Upplever du att 5,1 m kran är tillräckligt? Många verkar anse att det är i kortaste laget och det kanske är värt att satsa på en meter till.

Vilken oljekapacitet har du på traktorn som du kör patruunakranen med? Min valmet 355 har 36 lit effektiv volym vid 2350 rpm och det kanske är i lägsta laget för lite kraftigare kranar? Jag tittade tidigare på en källefal K90 med K35 kran (vilken jag kan tänka mig är jämförbar med en multiforest med 6,3 m kran) och säljaren där trodde inte att det skulle vara några problem med oljekapaciteten på min valmet. (Säg till om jag blir tjatig ang. oljekapacitet... :wink: )

/Furan

Användarvisningsbild

Re: Hur är kvaliteten, MultiForest-Trejon?

Åke Nilsson  
#103343 Hej!
Kranen är lite för kort brukar köra mest på 4,5 m , halva utskjutet ute .
Kör skördare & skotare dagligen och kran på skotare under 8,5m är kort då.

Tycker en bra längd är 6,5m med tanke på vikten på kranen vs vagnens stabilitet.
Andvänder bara stödben vid vinchning eller helt tom vagn .
Blir inte effektivt om stödbenen ska ner jämt.

Hydraulpumpen skulle få vara en 70 liters om man körde på 1200rpm alltså en ca 42 liters flöde.
Har provat med fulla skaft då man är på dåligt humör men med 40 liter går den för ryckigt.

Skulle vilja ha en traktor med kolvpump som skogsmaskiner som inte pumpar i onödan samt ställbar.

Tittat en del på MF 5455 men den går att bygga om till bra skogshytt men kostnaden mellan 35 000 & uppåt
då är det liksom inte roligt med all plast i traktorn.
Vidare har dom stoa elproblem enl verkstadskillen jag känner.

New holland tycker jag är också en epig traktor ex. 5030,5050 som efterträdde TL/TS 90.
Har en granne som har alla skärmar bortrivna efter mycket skogskörning, havererad framaxelknutar ,mm

Finns bara Valtra kvar.....
A serien är förkastlig med för enkel växellåda , få snabbväxlar om man ska åka på väg minst 100 hk behövs.

Åke.

Användarvisningsbild

Re: Hur är kvaliteten, MultiForest-Trejon?

stegmaster  
#103373
Åke Nilsson skrev:Hej!

multi 6300 är mycket svagare än den Patruuna vi har i dag och den är lite klen när det lutar mycket eller om du drar helstam okvistat.

Patruunan orkade inte med grävaggregat med full tandskopa när jag stod i rejäl lutning mot diket och skulle svänga upp massorna i slänten.
Vår kran har 8 kNm i sväng 5,1m kran

Multi 9,2 kNm i sväng på 6,3 m kran vilket i praktiken blir netto 7,2 kNm därför tycker jag den är lite klen.

.

Var har du alla dessa uppgifter ifrån??
Tittade just i gamla brochyrer från 95, och där har Patruuna 6 knm på dom två minste 747 755. och 7,8 knm på dom större från 5m upp til 7,5m.(alle med single cylinder)
Min granne har en 6,4m nokka kran med 6,5knm (single cylinder).
Största huggarvagnskraner brukar vel ha ca12-14 knm typ 8,5m kraner.
Så för mig kjänns det inte fel med 9,5knm på en 6,3 m kran.

Själv har jag 8,8knm(dubla cylindrar) på min farma 5,1m, och tycker den svänger hur bra som hälst,ochså i motlut.
Vilka andra vagner på 6,3m har så mycket mer svängkraft en multi vagnen??
Kolla bara att du kjöper en vagn med dubbla cylindrar, så finns det godt om svängkraft, och mycket bättre hållbarhet.
Som en eks. så er detta uppgifter til Mowis skördarkraner(14knm på 7,4m skördarkran)
Lyftmoment
brutto kNm Vridmoment
brutto kNm
Räckvidd m /
lyftkraft kg
Vikt netto
MOWI EGS 700 L
64 kNm 14 kNm 7,4 m / 550 kg 1250 kg

Användarvisningsbild

Re: Hur är kvaliteten, MultiForest-Trejon?

Åke Nilsson  
#103388 Hej!
Uppgifterna står i instruktionsboken och kranen är från-88 och inte dom modellerna du radar upp.

patrunna 3200 8kNm
Patruuna 4500 11 kNm dubbla svängcyl.

Patrunna var ju då bäst i test på statens maskinprovningarna , höll längst.

Andra som Ilsbo b,l,a havererade fortare, någon gick bommen av någon for kranpelaren.

Sprungit runt vagnar mycket sista tiden men multi är nog bland dom bättre.
Kompis har en palms 10 ton 665 kran men är missnöjd över mank placering,sikt vid lastning skyms av
ventilpaketets infästning på kran, han har sedan lättviktspaket in i Fiaten en 8090 .

Åke.
Senast redigerad av Åke Nilsson sön 28 dec 2014, 11:28, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hur är kvaliteten, MultiForest-Trejon?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103390 Furan: Jag har kört våra 6,3 m kranar med ärliga 22 l/min och det tycker jag känns segt. Det är inte roligt att behöva vrålvarva motorn.

Åke: Vad menar du med detta? Multi 9,2 kNm i sväng på 6,3 m kran vilket i praktiken blir netto 7,2 kNm därför tycker jag den är lite klen.

Tycker du att draget är för kort får du väl beställa ett längre?

MVH
Morgan Nordin
K.T.S

Användarvisningsbild

Re: Hur är kvaliteten, MultiForest-Trejon?

Åke Nilsson  
#103391 Hej!
Vridmomentet räknas i krancentrum ,och blir ju som bekant mindre ju längre kran .
Därför omvandlade jag det grovt räknat vad det ger i praktiken på en 6,3 meters kran.

Vill ju inte behöva förlänga draget om man köper en ny vagn för 210 000 kr+moms

Det finns tankar på en skotare typ 1110 om vi samtidigt skulle vilja byta traktor får en hyvsat för 500 000+m.

Om dom bara inte gick så sakta efter vägen, får bara gå 25 km/h enl EU regler därför ratt saknas.

Åke.
Ursus 385 4wd patruuna 8 ton & 3200 kran.
Woodmax 1x 42 med optiskmätning el& traktordrift.
Mf 375-90 trima 1490
Volvo F 612-85
Volvo LM 846-76
Skoda Yeti TSI 4X4-11
Laimet 120 -91

Avatar Fallback

Re: Hur är kvaliteten, MultiForest-Trejon?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103503 Åke: Svängmomentet är detsamma även om kranen är en kilometer lång men svängkraften minskar med ökad längd. Kanske det du menar men jag fattar ändå inte riktigt hur du resonerar med att längre kran blir klenare?

Menade att du kan beställa vagnen med "rätt" längd redan från fabrik.

Nåväl, nog OT.

MVH

Morgan Nordin

Avatar Fallback

Re: Hur är kvaliteten, MultiForest-Trejon?

lärken  
#127708 jag vet inte om detta är samma för alla multiforest, men jag träffade en i småland som bytt vridhus 3 gånger. låter lite märkligt och den ska visst knappt vara körd med ? någon som hört om nåt liknande ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).