Traktorer och processorer

Volvo Bm 500

16 inlägg 52498 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Volvo Bm 500

Pidden  
#103356 Hallå!!!


Går i tankarna på att köpa mig en BM 500 för att ha på gården, 3:-O Huvudsakliga uppgifter kommer att vara snöröjning,och troligtvis mer lantbruk framöver när man kommit på plats.

Eftersom gården inte är så stor så känns det som att 500an är lagom att ha som "stortraktor".

Nu till det lilla problemet. traktorn jag har ögonen på är inte i det allra bästa skicket, Däcken behöver bytas alla 4 och sen är det lite annat småfix... (en ruta, sits,LGF-skylt, belysning) Mycket kan jag göra själv av detta men jag undrar vad man kan erbjuda nuvarande ägaren för pris.?? :???:

Hade tänkt mig att kunna erbjuda honom 15000 för härken. Är detta ett rimligt pris för ett relativt nedgången 500 (som med lite kärlek och omtanke kan se nya glansdagar)??


Tack på förhand!

/// Pidden



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Volvo Bm 500

masterchief  
#103362 Om priset är rätt törs jag inte säga, men kan upplysa om lite egenheter modellen har.....
Är bromsarna ombyggda?
Om inte får du leva med att lufta dem ca 1 gång i månaden om du vill slippa sitta och pumpa på bromspedalen.
Ska visst gått ut en ombyggnadssats.
Sedan ska växellådan behandlas som en kvinna, varsamt....
En egenhet som finnsär om man genar mellan fram och back är att lådan hamnar i mellanläge och totallåser, det löses genom att rucka ett hjul, något som är svårt ensam, speciellt utan spett.
Alternativet är att hissa upp den med domkraft.
Sedan kan den raka lådan med om jag inte minns fel 4 växlar bli lite sliten i länkaget så det kan vara lite trixigt att snabbt hitta växel om man inte har rätta handlaget., inte alltid det sammanfaller med läget på ramen vid växelspaken.
Annars är det en trevlig traktor som drar lite bränsle och kändes modern för sin tid.
Sålde min för 3 år sedan för 35000, den var en årsmodell 76 eller 77 om jag inte minns fel.
Satt ingen lastare på den.
Gör det de ska den helst ha industriframaxeln för att hålla.

Användarvisningsbild

Re: Volvo Bm 500

Pidden  
#103381 Okej, vet inte om bromsarna är ombyggda,men vet jag vad jag ska kika på :) ^:)^

Tackar för tipsen, ska komma ihåg detta :geek:

Jag antar att din var i bra skick (förutsätter man ju :)) denna är som sagt lite risig men med lite kärlek ska den nog gå att få ordning på. sitter ingen lastare på för tillfället. är inte speciellt sugen på det heller, kommer troligen ha sambruk med grannen då han har lastare :)

Vet ej vad det är för årsmodell men allt sånt och likaså låda och bromsar kommer jag fråga om och ta reda innan det blir nåt köp. (om det nu blir det).

Men jag tackar för dina svar och tips Ferdinand. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo Bm 500

MrEast  
#103396 Har blivit varnad för femhundran av en riktigt BM fantast då det inte är en Volvo utan byggd på en IH (Tror jag att det va).
400, 650 eller 700 e riktiga grejer det enligt fantasten. Har själv utfört slotten i fjol med hans 650 då våran traktor va trasig och visst gick det men kändes ju i kroppen efter en arbetsdag i ett järnspett.. Styrkan är ju att dom sällan går sönder och om dom gör det e dom relativt lättskruvade.

Användarvisningsbild

Re: Volvo Bm 500

masterchief  
#103406 Ser inget bekymmer med att det är in Harvester i grunden.
Våran strulade inte värst mycket, bytte kopplingen 1 gång under de 7000timmar vi hade den....
Snabbväxellådan om det är den kan vara lite känsligare har jag hört, så det är ett plus om den är utan.

Avatar Fallback

Re: Volvo Bm 500

keja01  
#103413 Mina föräldrar satte nya extra stora däck på våran BM500 på 80-talet. 16,9-38. Frigångshöjden ökade ordentligt. Fotsteget fick kapas och svetsas dit igen för att hjulet skulle få plats. 38-tums fälgar är det. Dom kanske inte är original utan tagna från en större BM-traktor. Den har fått en ny frontlastare också på senare tid av märket Lundbylastare. Den var specialbeställd för att passa det äldre Ålö-fästet som fanns på sedan tidigare.

Avatar Fallback

Re: Volvo Bm 500

HÅkan N  
#103453
keja01 skrev:Mina föräldrar satte nya extra stora däck på våran BM500 på 80-talet. 16,9-38. Frigångshöjden ökade ordentligt. Fotsteget fick kapas och svetsas dit igen för att hjulet skulle få plats. 38-tums fälgar är det. Dom kanske inte är original utan tagna från en större BM-traktor. Den har fått en ny frontlastare också på senare tid av märket Lundbylastare. Den var specialbeställd för att passa det äldre Ålö-fästet som fanns på sedan tidigare.


Bilder vore kul på eran 500 :wink:

Avatar Fallback

Re: Volvo Bm 500

MrEast  
#103486
masterchief skrev:Ser inget bekymmer med att det är in Harvester i grunden.
Våran strulade inte värst mycket, bytte kopplingen 1 gång under de 7000timmar vi hade den....
Snabbväxellådan om det är den kan vara lite känsligare har jag hört, så det är ett plus om den är utan.


Som sagt han e en BM fantast så allt annat e ju inte riktigt bra i hans ögon, har ingen egen erfarenhet vädrade bara mina andrahandsuppgifter.

Användarvisningsbild

Re: Volvo Bm 500

masterchief  
#103512
MrEast skrev:
masterchief skrev:Ser inget bekymmer med att det är in Harvester i grunden.
Våran strulade inte värst mycket, bytte kopplingen 1 gång under de 7000timmar vi hade den....
Snabbväxellådan om det är den kan vara lite känsligare har jag hört, så det är ett plus om den är utan.


Som sagt han e en BM fantast så allt annat e ju inte riktigt bra i hans ögon, har ingen egen erfarenhet vädrade bara mina andrahandsuppgifter.

Kör John Deere nu :wink:

Avatar Fallback

Re: Volvo Bm 500

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103523 Om handbromsen är kass är det lite jobbigt att fixa då den är inbyggd i lådan på nåt vis.
Nu hade denna ingen lastare men de långa framhjulsspindlarna mår inte bra av sådana.

Användarvisningsbild

Re: Volvo Bm 500

Pidden  
#103584 Jag ser inte heller det som ett problem att 500an är en "IH"... Och angående handbromsen (om den nu skulle kärva), så finns det ju händiga smégubbar som kan hamra och banka :wink:


Men det blir ju att kolla upp "kända" bråkigheter som förekommer eller kan förekomma så man är beredd på vad som kan hända :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo Bm 500

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103585
Pidden skrev:Jag ser inte heller det som ett problem att 500an är en "IH"... Och angående handbromsen (om den nu skulle kärva), så finns det ju händiga smégubbar som kan hamra och banka :wink:


Men det blir ju att kolla upp "kända" bråkigheter som förekommer eller kan förekomma så man är beredd på vad som kan hända :mrgreen:


Vi hade en Volvo BM 2254 som ju är nästan samma traktor och den hade lite problem med att dieseln ville frysa.
Sadeltank är ingen höjdare.
Att växla denna farkost med glapp i växellänkaget kräver en pilot med skills.

Avatar Fallback

Re: Volvo Bm 500

keja01  
#103599 Växellänkarmarna ska visst enligt uppgift gå att fixa billigt genom att skruva loss de slitna kullänkarna i ändarna och byta mot likadana nya som säljs på Ellös http://www.oie.se om man söker på "kullänk".

Originalsitsen är inte ergonomisk för ryggen. Byttes till en bättre lyxvariant av märket Grammer redan 1982 på våran BM 500.

Det saknas digitalkamera för närvarande så det blir inga bilder på ett tag.

Avatar Fallback

Re: Volvo Bm 500

nordtravare  
#103645 Har hört att den kan låsa sig i transmissionen på något vis men om man drar den åt ett annat håll lossnar det.

Användarvisningsbild

Re: Volvo Bm 500

masterchief  
#103661
nordtravare skrev:Har hört att den kan låsa sig i transmissionen på något vis men om man drar den åt ett annat håll lossnar det.

Det är fenomenet jag skrev om tidigare i tråden när man växlar lite för fort mellan fram och back samt har lite slitna leder till växelspaken 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).