Skogsvagn (Huggarvagnar)

3 punktsmontera skogskranen?

23 inlägg 21182 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

3 punktsmontera skogskranen?

f-se.se  
#90989 har sett att trejon, kellfri, möre och säkert flera har 3 punktsmontering av kran som möjlighet.

då e frågan hur mycket stabilare går kranen om den sitter på traktorn jämnfört med på vagnen och de bör ju spara ramen på vagnen en hel del.

som ja ser de är

+ ev stabilare kran
+ flexiblare traktor då du kan plocka ihop ved och ris för att senare koppla vagn och skota ut.
+ minskar risken för ev sprickor i vagnen.
+ ingen vagn som "ligger" när man börjar lasta.

- traktorn är i princip låst till kranen.
- minskad räckvidd
- större risk för skador på traktor av kran då gripklon bör sättas i fronten under transport / förflyttning.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: 3 punktsmontera skogskranen?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90999
f-se.se skrev:har sett att trejon, kellfri, möre och säkert flera har 3 punktsmontering av kran som möjlighet.

då e frågan hur mycket stabilare går kranen om den sitter på traktorn jämnfört med på vagnen och de bör ju spara ramen på vagnen en hel del.

som ja ser de är

+ ev stabilare kran
+ flexiblare traktor då du kan plocka ihop ved och ris för att senare koppla vagn och skota ut.
+ minskar risken för ev sprickor i vagnen.
+ ingen vagn som "ligger" när man börjar lasta.

- traktorn är i princip låst till kranen.
- minskad räckvidd
- större risk för skador på traktor av kran då gripklon bör sättas i fronten under transport / förflyttning.


SVAR:
3 punktsmontering är ingen bra lösning eftersom det är svårt att få en stabil lösning.
En helt överväldigande majoritet sätter kranen på vagnen(vilket jag också gör).

Den minst dåliga lösningen om man envisas med att ha kranen i 3 punkten är att köpa till
ett kedjefäste i draget så att man höjer 3 punkten så att kedjan spänns och att infästningen
på så sätt blir mera stum.

Användarvisningsbild

Re: 3 punktsmontera skogskranen?

Elias  
#91029 Vi har möjlighet för detta men aldrig känt något behov. I trepunkten så rör kranen på sig m.m genom att armarna flyttar sig.
Måste palla upp vagnen när den ställs bort, rätt skönt att bara köra ner stödbenen och koppla lös.
Problemet med var man ska fästa gripen när man kör, går ju inte att gripa tag i vagnen och köra eftersom vagnen svänger osv. Sedan ska inte en vagn spricka, våran vreten har inte spruckit än efter snart 11 år av körning..

Användarvisningsbild

Re: 3 punktsmontera skogskranen?

halvproffs  
#91041 Tror också att montera kranen i trepunkten är lite av lösning vid tillfälliga behov. Nån millimeter glapp här o där blir mycket vid gripen. Kanske det är någon här på forumet som har så monterat som kan svara. Fästa gripen i vagnen borde gå med flytläge på ventilen. Stödbenen skall alltid användas för att tex eliminera sprickor i ramen.

Avatar Fallback

Re: 3 punktsmontera skogskranen?

kelas  
#91044 Har nu kört kanske runt 2000m3 med kranen i trepunkten.
Det finns två aspekter på det hela.
När man kör blir traktorn lite lätt i snoken, speciellt i uppförsbackar, däremot så blir vagnen väldigt stabil utan kran.
När man väl kör kranen så med stödbenen nere så är skillnaden på hur den uppför sig marginell, jag kan då inte säga att det "glappar" mera på trepunktslyften än då den sitter på vagnen.

Som upplysning kanske ska nämnas att traktorn är en lamborghini 1050 och kranen en kesla 203T och största anledningen till att den sitter på trepunkten är att vi skiftar mellan vagn och processor lite nu och då...

Avatar Fallback

Re: 3 punktsmontera skogskranen?

Nos  
#91045 Har kranen monterad i 3-punkten och det är endast bra om det är svårt att kommat åt och man bara kör med kranen o inte vagnen, då drar man lät i hopp så man kan hämta sedan.

Stabiliteten blir sämre med 3-punkts montering, om det lutar så skjuter gärna kranen på lite extra i sidled. Har man otur så välter man.
Sedan har man ingenstans att göra av kranen vid transport med stockar på vagnen.
Det är även struligt att montera/demontera från 3-punkten.

Detta är min syn på det hela

Avatar Fallback

Re: 3 punktsmontera skogskranen?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91074 3 punkten är inte dimensionerad för att ha en kran i terrängen som rycker åt sidorna och som skrevs innan tyngdpunkten förskjuts bakåt.
Ett bättre montage på traktorn är isf Jake fästet fast då är det ännu svårare att lossa den.
Själv kör jag med takmontage och med 3 flytlägen parkerar jag gripen nästan alltid på lasset.

Avatar Fallback

Re: 3 punktsmontera skogskranen?

kelas  
#91083
gnisten83 skrev:3 punkten är inte dimensionerad för att ha en kran i terrängen som rycker åt sidorna och som skrevs innan tyngdpunkten förskjuts bakåt.
Ett bättre montage på traktorn är isf Jake fästet fast då är det ännu svårare att lossa den.
Själv kör jag med takmontage och med 3 flytlägen parkerar jag gripen nästan alltid på lasset.


Det beror väl på vilken traktor du har, jag kör även en 4skärig växelplog på trepunkten och där rycks det också rätt rejält. Men har du en äldre traktor så tror jag inte att det är att rekommendera. Däremot så är nog en modern traktor dimensionerad för att klara av det.
Nu säger jag inte att det är bättre med kranen i trepunkten för det är det inte, men det fungerar, och för våran del fungerar det tillräckligt bra för att vi ska fortsätta med det tills vi hittar någon annan lösning

Avatar Fallback

Re: 3 punktsmontera skogskranen?

Axl  
#93915 Hur fixar man flytläge? Måste man byta ventilpaket? Vilka funktioner har ni flytläge på?

Avatar Fallback

Re: 3 punktsmontera skogskranen?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93968 Jag har flytläge på sväng,huvudbom samt rotator.
Jag fick med lösa flytlägesventiler med anslutning till dränering när jag köpte kranen som är elstyrda.
Ventilen behöver öppna mot returen(dräneringen) för + o - sidan på cylindern innehåller olika mycket olja

Användarvisningsbild

Re: 3 punktsmontera skogskranen?

Åke Nilsson  
#103241 Hej!

Förstår inte att man har kranen på traktorn om man inte kör skördning.
Länge sedan skotare övergick till att ha kran på vagn, tillverkas dock en del mopeder med kran på traktor.

Ser bara nackdelar, mer ryck i traktor högre belastning på axlar andvänder aldrig stödben med kran på traktor
blir betydligt klumpigare att köra i gallring när man ska lasta in virket.

Börjar att finns vagnar med lite bredd så dom går stadigare 10- 12 tons vagnar .
Själv har jag teleskopiska ben ,lavetter är ju förkastligt klumpigt och står för brett i gallring.

Åke.

Avatar Fallback

Re: 3 punktsmontera skogskranen?

ulfgustav  
#103274 Visst går det att ha kranen i trepunktslyften, men då bör den stabiliceras med kjedjor, jag har använt den lösmningen ibland, men tycker att det blir instabilare än när man har kranen på vagnen så jag föredrar numera att ha kranen på vagnen. Däremot då jag byter vipparmen mot grävsticka då monterar jag kranen på traktorn.
Om man permanent vill ha kranen på traktorn så finns ju det sk "jake fästet" då blir det en robust och glappfri montering

Avatar Fallback

Re: 3 punktsmontera skogskranen?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103345 En fördel med tak/Jake monterad kran är ett kortare ekipage.
Kör jag 3m massaved eller kubb kan jag svänga fullt styrutslag o vända 180 grader och vagnen spårar.
Jag har även en Arbro Stroke och använder gripskopa för dikesrensning o då är vagnen bara ivägen

Avatar Fallback

Re: 3 punktsmontera skogskranen?

sveje  
#103349 Jag har bara kört takmonterat, men här kommer en liten utvärdering:
Fördelar:
*Använd vilken vagn du vill.
*Liten vagn lyfter man in bland träden eller snurrar hela ekipaget på traktorns ena bakhjul.
*Stor vagn lyfter man framänden på traktorn. Bra om framhjulen gått ner sig.
*Inga stödben att glömma och böja.
*Möjlighet att plocka runt traktorn, under den samt mellan vagn och traktor. Risken att dra sönder slangar är uppenbar så man får vara försiktig.
*Alltid samma lyftförmåga oavsett tom eller lastad vagn.
*Möjlighet att lyfta upp traktorn vid fastkörningar med hjälp av tyngd i kranen eller fästa vajern i t.ex ett träd.

Nackdelar:
*Inga dörrar på den förstärkta hytten, ingång bakifrån. Lyftarmarna borttagna därför.
*Kranen är alltid med.
*Högre tyngdpunkt
*Det vill gärna droppa olja i nacken på föraren...

Avatar Fallback

Re: 3 punktsmontera skogskranen?

Skogs-Bonden  
#103411 Har haft en Möre 6545, tror jag det var, monterad i trepunktslyften på en Valmet 705. Ekipaget blev lite ryckigt då det var glapp i armarna, samt vi kunde inte gripa fast kranen framme i traktorn då tryckstången blev för lodrät och då vikten kom framåt så föll kranen över hytten. Men vi hade inte det monterat så länge så att vi blev några "experter", det var endast i några dagar det var monterat.
Men jämfört med en vagnsmonterad kran så var trepunktsfästs monterad kran sämre. Visst är det lättare att få kran och vagn att stjälpa om vagnen är tom, men det är också betydligt lättare att räta upp ett vagn än ifall att traktorn skulle ha stjälpt.

Sen så monterade vi Möre på traktorn med hemgjorda fästen som var fästa vid bakaxeln och framför hytten. Då stod det stadigare än med trepunktslyften. Flytläget ordnade vi själv med två stycken magnetventiler som var monterar mellan svängtryck och svängretur och likadant för lyftet, kom också senare fram till att det också skulle vara åt lillbommen.
Kranen monterade vi på traktorn då vi höll på med energivedsutvinning i gallringar och senare skotade ut det med samma traktor.

Men nu har vi våran kran, en Kronos 5000, monterad med Jakefäste, men då kör vi främst med energigrip istället för skotning.
Med Jake så står man relativt stadigt och det blir inte lika ryckigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).