Skogsvagn (Huggarvagnar)

Boggy system ilon

8 inlägg 5498 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Boggy system ilon

nordtravare  
#103278 Boggy system ilon Är den bortglömd den har ju överlägsna klätteregenskaper jämfört med vanlig pendelboggy..Här i byn fanns 4 st jag har en kvar som jag kört mkt virke på.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Boggy system ilon

ulfgustav  
#103324 Hej
Inte alls bortglömd det var en bra konstruktion, men förhållandesvis dyr skulle tro att dagens vagn tillverkare bortser från dess fördelar och kör konventionellt. Det verkar dessutom som flera tillverkare inte förstår fördelen med osymetrisk boggie?

Avatar Fallback

Re: Boggy system ilon

mannen  
#103326 Det här var något nytt för mig, men jag har för mig att jag har hört namnet nämnas nån gång. Är det någon som känner för att snabb förklara eller ännu bättre lägga upp en bild?

Användarvisningsbild

Re: Boggy system ilon

Åke Nilsson  
#103333 Hej!
Vi hade en liknade SMW vagn sandbergs mekaniska på våran stor-nalle-66 .
Satt 400/60x15,5 däck.
Finns en David brown skogstraktor på blocket för 25 000 i piteå ute där ser du boogien.

Boggien sitter inte stumt infäst i längled upp iramen utan tillåts glida bakåt om du träffar på en stubbe.
Vidare finns stag framåt från boggivaggan till vagnsramen.

Bra om du sjunker eller träffar på hinder ,snö då hjälper meden till att lyfta upp vagnen.

Enda jag tyckte var otrevligt att boogien smälde fram&tillbaks om man passerade hinder eller började backa då spänns allt om åt andra färdriktningen.

Vi bytte medar då våran stora storm -92/93 med mycket snö inte gick köra med däck dom stod still för mycket snö.

Åke.

Avatar Fallback

Re: Boggy system ilon

nordtravare  
#103378 Skulle lägga ut bilder,jag har eett tiotal i olika positioner men kan inte lägga ut bilder,menskicka en mail adress till thomas.tova@telia.com

   TS
Användarvisningsbild

Re: Boggy system ilon

Kse  
#103526 Här kommer nordtravares bilder.

Avatar Fallback

Re: Boggy system ilon

Mahg  
#103583 Brukade bygga såna med Mekano när jag var liten men har aldrig sett några i full skala. Som jag förstår det blir det lätt att få upp första hjulet på ett hinder men hur blir det med det andra? En stor del av tyngden vilar i det läget på det bakre hjulet samtidigt som hela boggivaggan ska röra sig framåt i förhållande till vagnen när det bakre hjulet ska klättra upp på hindret, det kan inte gå lätt.

Avatar Fallback

Re: Boggy system ilon

mannen  
#103587 Tack för bilderna! Då har man lyckats lära sig något nytt idag också.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).