Virkesmätning och Matrisfub

Oseriösa virkeshandlare

10 inlägg 8041 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Oseriösa virkeshandlare

agronome-kleptoman  
#102157 Är du skogsägare? då är du med största sannolikheten blåst, gör din röst hörd här!!! själv har blivit lurad ett antal gånger av SCA det handlar om solklara fall och SCAs ledning VDn Mats Sandgren Sundsvall Skogsförvaltare Västerbotten Björn Larsson,Marknads chef Jonas Arvidsson Västerbotten har inte velat göra rätt för sig nu är det Tingsrätten som gäller ty dem bråkar med fel gubbe.
Vad handlar tvisten om då?
vad sägs om att SCA har brutit samtliga kontrakt
Försökt stjäla virket
Förfalskat kontrakt
intrång på min mark
intrång på grannens mark
avverkning utan giltigt kontrakt
markskador kvarglömd virke, grot och stubb
inte planterat skogsmark
fel planterat gran i stället för tall trots tydlig kontrakt
låtit bli avverkning trots kontrakt
naturligtvis detta är sant och vill inte bli stämd för osant intygande.
kommer att lägga samtliga mejl på nätet till allmänhetens beskådan.
så kära kollegor säg NEJ NEJ NEJ till skojarna!!!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Oseriösa virkeshabdlare med

Skogshuggarn  
#102197 Nackdelen med att ha över 30 ämnen/kategorier på forumet, är att många frågor med samma eller liknande innebörd tenderar att upprepas alt "slås sönder" på olika håll.
Jag tar mig därför friheten att länka till tråden "Avlägg" under "Avtal/Offerter", så att nytillkomna läsare kan hänga med bättre i resonemanget gällande ditt och andras problem med div skogsbolag.

viewtopic.php?f=29&t=8528

Avatar Fallback

Re: Oseriösa virkeshabdlare med

agronome-kleptoman  
#102229 Vild?Det är bara förnamnet!! skulle du inte vara det om du har upptäkt att någon försökt lura dig på en halv miljon? försöker få liv i mina blåsta kollegor...i vart fall är jag så pass ny i branschen så att skojarna till virkesköpare och dess usla bolag har ännu inte hunnit tämja mig. Så det vi behöver är många fler som gör nåt än bara det eviga konstaterandet om fel begås, alla snackar om vilka övergrepp, vilka som är offer och vilka som är rövare men ingen gör något åt det i bästa fall når man en orättvis förlikning dem slantarna man får då förlorar man i nästa leverans, då har jag inte nämnt dem som klagar aldrig eller vet inte ens vad är det som gäller.

SCAs kvartals rapport är snart här på mitt sätt vill oxo att SCAs aktieägare vet (om dem bryr sig vilket jag tvivlar på) var ifrån kommer dessa enorma vinster.

   TS
Avatar Fallback

Re: Oseriösa virkeshandlare

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102283 Äntligen någon som reagerar, tack.
Det är få åtgärder som jag beställt som blivit riktigt utförda.
Man förväntar sig 100% utfört jobb men får 60-80%

Avatar Fallback

Re: Oseriösa virkeshandlare

agronome-kleptoman  
#102301
Jasi skrev:Äntligen någon som reagerar, tack.
Det är få åtgärder som jag beställt som blivit riktigt utförda.
Man förväntar sig 100% utfört jobb men får 60-80%


Du ska veta en sak du bedriver inte välgörenhet med din skog du tigger inte allmosor! Du har avtalat en ekonomisk uppgörelse som är fast ställt i ett avtal som skall gälla punkt slut! allt stort som smått som inte stämmer till 100% med avtalen är faktiskt kontraktsbrott!

Vad gör man då då man är inte nöjd?

1-Tala om för virkesköparen om vilka brister det gäller och be om upprättelse.
2- blir felen inte åtgärdade i tid eller är du fortfarande inte nöjd tala om för virkesköparen att du kommer att anlita en entreprenör och skickar fakturan till virksköparen.
3-kommer du inget vart med virkeshandlaren prata med hans chefer och muta med fortsätta affärer samtidigt hota med stämning.
4-får du inte hjälp så kontakta en jurist du har rättsskydd i din gårdsförsäkring ( ca 200000 beror på bolag) det räcker en bra bit självrisken som i regel 20% får du tbx när du förhandlar /vinner målet.

OBS!! du har ingenting att skämmas för och du kommer inte att få barn med skogsbolaget i fråga, dessutom om dom nu har nåt innanför pannbenet skulle dom välja vara tillmötesgående innan ni hinner så långt.

En sak är säker hur långt kan du nå beror bara på dig ingen kommer att knacka på din dörr och ge dig nåt gratis, hör av dig här vi vill veta hur det går för dig lycka till.

   TS
Avatar Fallback

Re: Oseriösa virkeshandlare

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120472
agronome-kleptoman skrev:Är du skogsägare? då är du med största sannolikheten blåst, gör din röst hörd här!!! själv har blivit lurad ett antal gånger av SCA det handlar om solklara fall och SCAs ledning VDn Mats Sandgren Sundsvall Skogsförvaltare Västerbotten Björn Larsson,Marknads chef Jonas Arvidsson Västerbotten har inte velat göra rätt för sig nu är det Tingsrätten som gäller ty dem bråkar med fel gubbe.
Vad handlar tvisten om då?
vad sägs om att SCA har brutit samtliga kontrakt
Försökt stjäla virket
Förfalskat kontrakt
intrång på min mark
intrång på grannens mark
avverkning utan giltigt kontrakt
markskador kvarglömd virke, grot och stubb
inte planterat skogsmark
fel planterat gran i stället för tall trots tydlig kontrakt
låtit bli avverkning trots kontrakt
naturligtvis detta är sant och vill inte bli stämd för osant intygande.
kommer att lägga samtliga mejl på nätet till allmänhetens beskådan.
så kära kollegor säg NEJ NEJ NEJ till skojarna!!!


agronome-kleptoman, ditt ärende kom ju upp i Tingsrätten i Umeå den 24 februari.
Hur har det gått?

Användarvisningsbild

Re: Oseriösa virkeshandlare

Skogshuggarninorr35  
#121627 Det nyaste jag hört är att det blev förlikning med extra pengar till markägaren, men dagen efter uppgörelsen rev han uppgörelsen.

Avatar Fallback

Re: Oseriösa virkeshandlare

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121629
Skogshuggarninorr35 skrev:Det nyaste jag hört är att det blev förlikning med extra pengar till markägaren, men dagen efter uppgörelsen rev han uppgörelsen.


Vet du varför han rev uppgörelsen? Är han bara förbannad eller ska han gå till högre instans?

Avatar Fallback

Re: Oseriösa virkeshandlare

ulfgustav  
#121823 Bolagens virkesköpare är nutidens "Roffare" det liknar i mångt och mycket dåtidens "Baggböleri" då man med lock och pock samt inte minst brännvin lurade lättledda.
Trots att jag själv inte anser mig lättledd så blev jag "blåst" av SCA`s virkesköpare här på området.
-Lovades traktdirektiv på det kontrakterade området. Det saknar jag fortfarande
-Påtalade kvarlämnat virke. Resultat av kontaktpersonen, det skulle dom fixa: ta dit en Terri, efter besiktning av vederbörande blev det skotare. Resultat skotarentreprenören skotade ut ca 5 m3f, påtalade att det låg långt mera virke kvar, fick inget svar förrän efter ett antal veckor då återkom tjänsteman och meddelade att: Entreprenören vägrade köra då det var för dålig terräng???
Blev lovad ersättning, blev några tusen kronor, Dock långt ifrån vad den skada de åsamkat kostade att återställa
Då skogsbolaget SCA då var helt avvisande för att ta ansvar för sina fel och då jag anser att virke inte skall ligga i skogen så blev resultatet att jag på ledig tid med snöskoter kört ut mer är 100 m3sk som var kvarlämnat, etta på en gallring på 12 ha, enkel körväg 1,5 - 3 km.
Att de dessutom struntat i att avverka vissa branter samt i övrigt "rundat" avtalet gör att jag varnar för virkesköpare.
SE TILL ATT ALLT HAMNAR PÅ KONTRAKTET, annars står Ni occkså där med långnäsa

Användarvisningsbild

Re: Oseriösa virkeshabdlare med

Mäki  
#121829
agronome-kleptoman skrev:SCAs kvartals rapport är snart här på mitt sätt vill oxo att SCAs aktieägare vet (om dem bryr sig vilket jag tvivlar på) var ifrån kommer dessa enorma vinster.


Tyvärr kan man inte straffa aktieägare för mord fast dom i många fall indirekt genom sin jakt på högre vinst orsakat just detta. Skäms på er anonyma mördare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).