Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Nu är ATV-frågan: registrera eller inte?

18 inlägg 32368 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
M_M  
#28075 Din ATV är redan reggad som terrängfordon, du behöver inte bekymra dej mer om det.
Enligt lag skall regskylten fästas väl synlig framtill på fordonet.



   TS
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#28082 Jag är inte helt rumsren vad gäller dessa frågor.
Dock, om jag ej minns helt fel. Köpte loss en Polaris, terrängregad. Tvingades pynta vägskatt och trafikförsäkring.
Fattade ingenting.... Trafikförsäkring å vägskatt... Jag får ju inte ens köra på allmän väg med skrotet..!

Mina maskiner är numer avställda. Jag har inga försäkringar öht....

Vad gäller regskylt på bild, ståta inte med det.
Vägverket faxar gladigen över adress å där försvann den maskinen....

Avatar Fallback
M_M  
#28083 Trafikförsäkring måste man ha, men skatt slipper man om den är reggad som terrängfordon.

   TS
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#28084 Trafikförsäkring gentemot vad, tallarna...? Jag har väldigt svårt att förlika mig med den påtvingade försäkringen.

Avatar Fallback
M_M  
#28085 Trafikförsäkringen täcker skada på te.x en annans fordon du kör på och skadar.

   TS
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#28096 Det var just det....
Enligt lag får jag endast brumma omkring i skogen när jag bedriver skogsbruk.
Ingen annan får brumma omkring i min skog. Dom får inte ens peta in en meter motorhuv i min skog, enligt lagen.

Vems fordon ska jag smälla på i min skog....?

Avatar Fallback
M_M  
#28097 Terrängfordon får framföras på allmän väg kortare sträckor och t.ex korsa allmän väg. Detta måste dock ske utan passagerare.

   TS
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#28098 mmm. Väntade på den blänkaren. Det är förvisso sant å rätt.
Hur ofta gör du det...?
Jag korsar aldrig allmän väg med mina maskiner numer, varför måste jag pynta trafikförsäkring...?

Avatar Fallback
M_M  
#28099 Tycker också att den påtvingade försäkringen känns onödig i många fall.

   TS
Avatar Fallback
M_M  
#28112
Då finns den alltså i bilregistret, sökbar för bovar.....? (oavsett om jag ställer av den elller inte....?)

Ja, under föutsättning att de vet regnumret.

   TS
Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28115 Trafikförsäkringen är också den som gäller om du gör illa dej själv. Till exempel om du slår över med maskinen och bryter nacken och kanske blir invalid resten av ditt liv, då är det trafik försäkringen som pyntar den skadan.
Har själv utnyttjat den försäkringen vid skada i skogen. Då var jag glad att jag hade försäkrat. (fick 30000:- då jag inte kunde jobba på ett tag och hade ont i axeln)
Till trådstartaren som säger sej få en endast förregad maskin... Vart har du köpt den?
Förregad är inte samma som terrängregad. Man kan förrega en trampcykel om man vill det då får man ut en regskylt men för den skull får man inte göra nåt med den.
Klart som faan du ska ha den riktigt regad (terräng regad) påställd och försäkrad.
Min kostar helförsäkrad 1300:- helår och dom är skattefria.

/

Avatar Fallback
M_M  
#28126
så den är väl reggad och klar.

Ja, med 100% säkerhet.

   TS
Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28472 Lika bra tt ha helförsäkring på en ny modell är inte särskilt mycket pengar det handlar om i längden, dessutom är fyrhjulingar tyvärr väldigt intressanta för tjuvarna :S man är lite orolig då man lämnar den i skogen i närheten av tätbebyggelse i några dagar :/

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#28754 Utan att dra alla över en kam.......

De flesta som skriver här å studsar omkring i egen skog på en ATV gör det förmdligen inte för att dom inte har nått bättre för sig.....

Majoriteten, hoppas jag i vart fall, gör det för att dom vill bruka egen skog.

Om min bedömning är korrekt så är en trafikförsäkring värdelös vid egen kroppsskada.
Så fort du kliver av maskinen å greppar sågen så upphör den att gälla....
Önskar ni vara försäkrade vid skogsarbete så är det olycksfallsförsäkring som gäller.

Och, nota bene. Markägaren har fullt ansvar för personskador på vänner å bekanta som gärna vill hjälpa till en helg i skogen.
LRF har en separat försäkring som täcker drulleskador på tillfällig arbetskraft i skog....

Användarvisningsbild

Re: Nu är ATV-frågan: registrera eller inte?

smedpeter  
#101886 En knepig fråga :
Jag bor i Finland, har köpt min oregistrerarde ATV här, (eftersom de är avsevärt billigare i detta annars skitdyra land), och skall ta den till Jämtland, där jag har hus och litet skog. Någon som vet hur jag ska bära mej åt för att få registrera min 300cc Polaris som traktor ?
Tacksam för svar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).