Grävmaskiner

Grävmaskin

60 inlägg 64204 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grävmaskin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10176 Finns det bättre begagnad grävmaskiner i mindre storlek att köpa billigt? Är det något att ha, för dikning, vägförbättring, leksak, etc?



   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10184 Knappast!

En begad fullsize-grävare är oftast relativt mycket billigare än motsvarande mindre maskin.
Tror inte du hittar en vettigt bandare under 100k.Annars skulle det nog stå en på var o varannan gård... För visst har du saknat en ända sedan du lämnade sandlådan? Det har iaf jag :)

/Nisse

Avatar Fallback
trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10192 Det beror nog på vad man kan tänka sig för prisnivå. I prisklassen runt 200 000 finns det gott om bandgrävare i 6-8 tons klassen. Många importerade från länder med bättre begagnatpriser än Sverige. Kolla på exv mascus.com. Min erfarenhet är att det är en utmärkt storlek för att reparera körskador, skogsbilvägar och rensa diken etc. Ska man nydika eller bryta skogsbilvägar är det nog för det mesta mycket billigare att använda betydligt större maskiner. Men tycker man det är roligt att gräva kan man ju göra det ändå. Och det är väl därför man köper en egen grävmaskin...

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10201 Givetvis ligger sandlådans goa stunder med grävskopan mig varmt om hjärtat. Kan säga att det inte blev bättre av att pröva skotarkranen de hade ställt upp på Lycksele Skogsmuseum... :-)

Hur funkar det med en hjulgrävare då? Den borde om inte annat vara lättare att 'transportera'. Obefintliga terrängegenskaper?

   TS
Avatar Fallback
sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10220 Ja en hjulare är kass utanför redig väg.
Man riskerar att köra fast i trädgården

En traktorgrävare kanske?

Avatar Fallback
trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10535 Traktorgrävare tycker jag verkar vara väldigt överskattade. En drygt 20 år gammal BM 646 kostar inte sällan lika mycket som en 10 år yngre bandgrävare som gått hälften så många timmar med ungefär motsvarande storlek på grävaggregatet. Bandgrävaren är dock smidig, har bra framkomlighet vid dålig bärighet och behöver inte släpa runt på en stor klumpig lastare som sitter i vägen. Den är dessutom runtomsvängande och generellt snabbare (utom på vägen...).

Avatar Fallback
sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10537
trädsamlare skrev:Traktorgrävare tycker jag verkar vara väldigt överskattade. En drygt 20 år gammal BM 646 kostar inte sällan lika mycket som en 10 år yngre bandgrävare som gått hälften så många timmar med ungefär motsvarande storlek på grävaggregatet. Bandgrävaren är dock smidig, har bra framkomlighet vid dålig bärighet och behöver inte släpa runt på en stor klumpig lastare som sitter i vägen. Den är dessutom runtomsvängande och generellt snabbare (utom på vägen...).


Som vanligt har det med efterfrågan att göra. Traktorgrävare är populärare. Mycke beror nog på att dom är både snabbare och lättare att flytta på vägen.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10541 vad är priset?

Jimsa traktorerna är ju helt ok. för det lilla. finns även en del tillbehör.

Sedan kan man ju hitta "objekt" i dödsbon m.m som kanb var väldigt intressant.

Blocket objekt så får du nog vara väldigt vän av svets, slag och hudralik kunskap.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16900
trädsamlare skrev:Traktorgrävare tycker jag verkar vara väldigt överskattade. En drygt 20 år gammal BM 646 kostar inte sällan lika mycket som en 10 år yngre bandgrävare som gått hälften så många timmar med ungefär motsvarande storlek på grävaggregatet. Bandgrävaren är dock smidig, har bra framkomlighet vid dålig bärighet och behöver inte släpa runt på en stor klumpig lastare som sitter i vägen. Den är dessutom runtomsvängande och generellt snabbare (utom på vägen...).



Håller me dej totalt...

Jag var dum nog att köpa en lännen c110 -90 Traktorgrävare, gick väldigt bra både att gräva me å att åka efter väg med... MEN vilka mängder bränsle den drog efter väg.. 10-11 ton som ska gå i 40km/h Drar en del... hursom helst så pga mer jobb på gårdar osv sålde jag den å köpte en Komatsu PC45 ligger på ca 5 ton... med den gräver jag fortare än jag gjorde med traktorgrävaren, trots att skopor osv är mindre... till den köpte jag en valmet 2105 å en tippvagn hade ja sedan tidigare så nu kör jag bandaren på tippvagnen, då har ja grejjer me mej om ja vill flytta massor eller liknande... totalt med 5 tonnaren en -97 + valmet 2105 hade jag 50000 kvar av traktorgrävarens pris som va i princip slut i leder osv...

så därför röstar jag för bandare då traktor grävare är överskattade

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17503 En grävmaskin har jag alltid sneglat efter. Tänker bryta en skogsväg, på ca 1200 m, för traktor och personbil. Vad storlek på maskin behöver man för det? Dessa minigrävare kan väl inte vara dugliga till nybrytning av skogsvägar?!

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17522
Skogsante skrev:En grävmaskin har jag alltid sneglat efter. Tänker bryta en skogsväg, på ca 1200 m, för traktor och personbil. Vad storlek på maskin behöver man för det? Dessa minigrävare kan väl inte vara dugliga till nybrytning av skogsvägar?!


Du ska ha en maskin på minst 10 ton om du ska bryta väg, helst 20 ton... ju mer som står emot desto bättre, jag har svårt för stubbar, å stor sten med min 5 tonnare, ska du ha en billig maskin enbart för att bryta vägen så finns det ju en hel del åkerman av äldre modell till vettiga priser som duger till sånt...

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17544 Vi har en volvo ec 45 och vi har gjort ett par hundra meter väg med den till traktorn! det går att ta väck stora stubbar och stenar men de kan va lite jävligt ibland, men det går ifall man har bra teknik. Den är ju mycke smidigare att ha när man ska dika än en större grävmaskin och den är ju betydligt lättare att flytta än en maskin som väger 10 ton +! vi har inte köpt något släp än, men vi ska göra ett nu i vår, kommer kosta cirka 20k och den drar vi med någon av traktorerna vi har, det är ju inget som är direkt väldigt tungt.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17618 Tänkte skicka en bild på mitt ekipage.... en komatsu PC 45 (5 ton) med min lilla valmet 2105 som dragare funkar utmärkt...
Å den går att ta stubbar osv, men ska man ha en gävare enbart för vägbygge så går det fortare å är mer ekonomiskt med en stor maskin...

Bild

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17628 jo ska man bara ha så ska man ha en stor grävare, men de blir dyrare och jobbigare att flytta en större maskin! Tycker du valmeten e liten? den ligger väl på 150- 160 hk! Går inte så tungt att dra grävaren då :D

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17636
Valtra skrev:jo ska man bara ha så ska man ha en stor grävare, men de blir dyrare och jobbigare att flytta en större maskin! Tycker du valmeten e liten? den ligger väl på 150- 160 hk! Går inte så tungt att dra grävaren då :D



Den ligger på 160 hk :lol: å det går lätt... det känns knappt att man har grävaren bakom... men det funkar bra.. jag har svetsat egna ramper som ja larvar up för på flaket, men jag har ju en scheftain trailer åxå så ja kan få mä mej en maskin på upp till 24 ton iaf... men lär gå rätt tungt då :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).