Före och efter jobbet

VARNING för oseriösa telefonförsäljare

181 inlägg 155343 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: VARNING för oseriösa telefonförsäljare

stegmaster  
#97860
Föredeta TeleSäljare skrev:men dom är även mäniskor, det är bättre och säga nej artigt och sen lägga på

Om dom vil kallas "männsika" då borde man inte fullt medvedtit sitta och "plaga" folk til nästan alla dygnets tider.
Det er ju nästan på grensen til onskapfullt, om du frågar mig. 😡
Men myndigheterna borde forby denna "aktiviteten".
Er ju nästan omöjligt att få en slut på detta, för det blir olagligt.(kanskje inte ens det nyttar??)
Står fast på mitt standpunkt om detta. Svarer inte på en enda tlf. under dagen som jag inte har koll på.
Kollar upp okjända tlf.nr på datoren när jag kommer hem om kvelden.

Elmia
Avatar Fallback

Re: VARNING för oseriösa telefonförsäljare

axwell  
#97861 Bara delvis fel tråd, Piratpartiet vill agera mot denna oetiska försäljningsmetod. För övrigt vet jag "ingenting" om deras åsikter.
Synd att man bara har en röst!

Avatar Fallback

Re: VARNING för oseriösa telefonförsäljare

mannen  
#97868
axwell skrev:Bara delvis fel tråd, Piratpartiet vill agera mot denna oetiska försäljningsmetod. För övrigt vet jag "ingenting" om deras åsikter.
Synd att man bara har en röst!


Helt offtopic nu men piratpartiet vill även legalisera barnporrinnehav eftersom förbjudet hindrar det fria informationsflödet eller vad de nu kallade det. :shock: 😡

Avatar Fallback

Re: VARNING för oseriösa telefonförsäljare

Tosca  
#97873
mannen skrev:
axwell skrev:Bara delvis fel tråd, Piratpartiet vill agera mot denna oetiska försäljningsmetod. För övrigt vet jag "ingenting" om deras åsikter.
Synd att man bara har en röst!


Helt offtopic nu men piratpartiet vill även legalisera barnporrinnehav eftersom förbjudet hindrar det fria informationsflödet eller vad de nu kallade det. :shock: 😡


Nja, den åsikten överlevde bara ett dygn innan partiledaren gjorde en kovändning och ändrade sig.
Barnporr vill de ska vara fortsatt förbjudet då det rör sig om dokumentation av en brottslig handling.
Däremot tecknad barnporr, sk manga, anser de att man bör tillåta, då det bara rör sig om nedtecknade fantasier (får man hoppas).

Avatar Fallback

Re: VARNING för oseriösa telefonförsäljare

Föredeta TeleSäljare  
#98241
stegmaster skrev:
Föredeta TeleSäljare skrev:men dom är även mäniskor, det är bättre och säga nej artigt och sen lägga på

Om dom vil kallas "männsika" då borde man inte fullt medvedtit sitta och "plaga" folk til nästan alla dygnets tider.
Det er ju nästan på grensen til onskapfullt, om du frågar mig. 😡
Men myndigheterna borde forby denna "aktiviteten".
Er ju nästan omöjligt att få en slut på detta, för det blir olagligt.(kanskje inte ens det nyttar??)
Står fast på mitt standpunkt om detta. Svarer inte på en enda tlf. under dagen som jag inte har koll på.
Kollar upp okjända tlf.nr på datoren när jag kommer hem om kvelden.


det är bättre och inte svara i sånna fal, men om du har ditt företag ligandes uppe på sidan www.foretagsfakta.se så är det faktiskt via den som tele försäljarna går efter, men man ska dock inte dra alla tele försäljare över en kant då det finns bra/ärliga säljare samt oärliga inom all form av försäljning

Användarvisningsbild

Re: VARNING för oseriösa telefonförsäljare

totte  
#98281 All oombedd försäljning via telefon är ett oskick som inkräktar på folks tid och resurser, oavsett om det gäller företag eller privatpersoner. Det är ett mycket irriterande störningsmoment som inte borde förekomma överhuvdtaget. Det är mycket möjligt att det finns telesäljare som i varje fall inte är bedragare, men hela verksamheten är ett omoraliskt oskick och i mina ögon fullt jämförbart med spam och andra avarter av marknadsföring.

Avatar Fallback

Re: VARNING för oseriösa telefonförsäljare

Fridh  
#98284 Då får jag med skriva lite här. Kollar alltid på min mobil vem de är som ringer innan jag svarar för jag svarar aldrig på konstiga nummer om jag inte vet att de är något. I alla fall i hastigheten en dag svarade jag och det var någon från " Lokala Kommundelen " och han pratade väldigt snabbt och man hängde inte med och jag hörde något om avtal och jag sa ja är inte intresserad och slängde på luren. Ett tag senare ramlar en konstig faktura ner i brevlådan på 12 375 :- för en logga i en telefonkatalog som inte finns. Jag har bestridit fakturorna 5 gånger nu men får bara tillbaka dom för dom hämtar inte ut det. Har stått på dom 3 senaste också att det lämnas till Inkasso inom en vecka om de inte är betalt. Men jag inväntar fortfarande inkasso. För jag har kollat upp dom lite och dom äger nämligen ett eget Inkasso bolag också.

Blir så trött på sånt skit

Användarvisningsbild

Re: VARNING för oseriösa telefonförsäljare

masterchief  
#98317 Stå på dig, det värsta som kan hända är att du får en plump i protokollet, men har du bra bankkontakter etc så är det inget bekymmer....
Har du väl fått plumpen så lugnar samtalen ned sig :???:
Driver liknande tvister mot ment online+ hitta.se 😡

Avatar Fallback

Re: VARNING för oseriösa telefonförsäljare

Fridh  
#98322 jo da. jag är inte rädd för dom.. Har inte beställt något av dom eller fått något av dom. Så varför ska jag betala. Blir bara mest trött på dom:S

Användarvisningsbild

Re: VARNING för oseriösa telefonförsäljare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101506 Eniros telesäljare har ju varit uppe i denna tråd och jag kan glädja drabbade forumläsare att Eniro går rätt dåligt och bankerna kan ta över företaget http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/en ... 375173.svd
/Niklas

Avatar Fallback

Re: VARNING för oseriösa telefonförsäljare

bema  
#101529 Har fått ta timeout från arbetet pga ryggen. Ska till naprapaten? i eftermiddag så det ska nog ordna sig. Nåväl, eftersom jag är hemma kan man svara på alla efterhängsna telefonörer. Har sett särskilt två olika nummer som ringer ett par gånger i veckan som man inte känner till. Första var en säljare som bara tjatade om att jag ringde så lite med Telia så han kunde erbjuda ett abonnemang som gick i Telias nät men var billigare. Han var snabbpratare så man hörde nästan bara att det var Telia. Det var tele2. Det blev ett snabbt samtal för det slutade med att säljaren la på luren när jag började ifrågasätta abonnemanget. Dröjde bara någon timme så ringde nästa. Från samma företag! Var dock lite svårare att övertyga om att jag var nöjd som det var. Problemet där vi bor är att bara Telia kan erbjuda bredband något som säljarna brukar stupa på. Konstigt nog har jag inga problem med säljare på mobilen. :grin:

Avatar Fallback

Re: VARNING för oseriösa telefonförsäljare

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101533 Här brukar säljlusten ta slut när dom frågar:
"-Låter det bra?"
Ofta har dom då rabblat upp massa språkliga fel, t.ex "ju mer ju billigare" eller "destu mer destu billigare", "bytade abonnemang". Ofta låter det också som att dom läser innantill, det tycker jag inte heller låter bra.
Efter att ha påpekat dessa fel så blir dom ofta som helt virriga och orden kommer i en enda röra som låter ännu sämre.
Ofta brukar dom också påstå att dom gör mig en tjänst, jag hävdar att tjänster görs utan vinning, det dom utför är ett avlönat arbete.
Det är oftast ungt folk med dryg attityd som ringer, dessa förtjänar inte att mötas av annat än dryghet tillbaka. Ringer det äldre människor med vårdat språk och uppförande så är ju inte motivationen att toka sig tillbaka lika hög, motivationen att köpa är dock alltid låg.

En annan sak vi brukar oense om är när dom frågar hur lång bindningstid jag har, jag svarar "3 år, bindningstiden går ut i Januari 2013"
Då börjar dom självsäkert hävda att jag far med osanning eftersom treåriga abonnemang inte finns.
Men faktum är att jag har ett kombinationsabonnemang på TV/internet/telefoni på relativt nynedgrävd fiber, sträckan var lång, men kostnaden var relativt överkomlig, i gengäld så är bindningstiden 3 år.
Telia har även ensamrätt i dessa 3 år på denna fiber, så det är bara för allt tjatfôlk att lägga ner snacket om att jag kan ringa billigare med deras bolag via kopparnät, "straffavgiften" om jag säger upp abonnemanget i förtid är ju samma som avgiften för den kvarvarande bindningstiden.

Avatar Fallback

Re: VARNING för oseriösa telefonförsäljare

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167498 Nu har det hänt något "nytt", en kvinna med troligen afrikansk brytning ringer och säger:

"Hi, my name is Sonia and I´m calling from the tecnical department of *ohörbart, ett företag antagligen*, do you speak english?"

Jag blir så snopen att jag lägger på, för att i nästa sekund bli nyfiken och undra vad hon ville #-o
Två gånger har detta skett på en vecka.

Är det någon som språkat med Sonia och vet vad hon vill? (mer än att ha mina pengar)

Användarvisningsbild

Re: VARNING för oseriösa telefonförsäljare

totte  
#167499 Troligen det som valsat tunt ett tag, påstår att dom "vet" att din dator är virusinfekterad men om du laddar ner det fina program dom erbjuder så skall det fixa sig. Vad du får är istället nån malware som gör att dom kan ta kontroll över din dator, för att t ex skicka spam, sprida virus, eller vad dom nu har för onda planer.

De har, i de fall jag hört om, påstått att det är från Microsoft. Microsoft har meddelat att de aldrig ringer upp en kund utan att kunden först kontaktat dem.

Avatar Fallback

Re: VARNING för oseriösa telefonförsäljare

antwaan  
#167504 Tänkte bara tipsa om att det nu finns en app : "Vem ringde?" till smartphones.
När det ringer ett okänt nummer, tar de 1-2 sekunder, sen kommer en svart ruta upp.

Som för mig för nån dag sen ringde ett 08 nummer så stod det:
"någotskitföretag" (försäljare)
Valde helt sonika att inte svara på det samtalet.
Eller står det: Okänt nummer (om numret inte finns registrerat någonstans).

Denna app sållar inte bort alla samtal, men några stycken får man bort iaf.
Samt, även "vanliga personer" ser man ju vem som ringer, om man nu inte har det numret.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).