Logistik, Transport

VOLVO BM L 50 -90

10 inlägg 24166 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

VOLVO BM L 50 -90

HÅkan N  
#101184 Är det här något att köpa som gårdslastare???

Vad ska man titta på ???? Fallgropar

Jag tycker den är lite dyr men med lite timmar och bra skick som det ser ut på

bilden http://www.blocket.se/ostergotland/Volv ... m?ca=8&w=3.



   TS
Användarvisningsbild

Re: VOLVO BM L 50 -90

Elias  
#101335 Personligen skulle jag hellre köpa en L70 för den är billigare och går betydligt bättre.
Egentligen är det rätt vanliga saker att kolla på , tapparna i lyftarmarna, läckage från converter + motor.
Bromsarna kan vara ett problem och dyra att repa, som tur är har L50 betydligt bättre bromsar än föregångaren 4200.

Är den servad enligt reglerna med oljebyten i converter osv. Kolla om midjan är glapp.

Är egentligen ganska självklara saker men viktigt är att kolla så den växlar som den ska, converter är dyrt att repa.
kanske inte i material men själva arbetskostnaden är hög.

Avatar Fallback

Re: VOLVO BM L 50 -90

mannen  
#101349 Volvo maskiner brukar alltid stå högt i pris, kollar du på andra mindre väletablerade märken går priserna ner direkt. Vi köpte t.ex. en fiat-allis FR10B från början av nittio för några år sedan. Den betalade vi 325.000 kr plus moms för och då följde det med skopa, pallgafflar, långgafflar, snöblad och nya däck.
Kliver man dessutom upp ett steg eller två i storlek så blir det billigare på en gång.

Avatar Fallback

Re: VOLVO BM L 50 -90

haggloader  
#101352 Det blir nog en bra gårdstraktor, om än lite dyr sådan.

Vad ska du göra med den?

Avatar Fallback

Re: VOLVO BM L 50 -90

HÅkan N  
#101356 Ja det blir att lyfta storsäckar lasta grus i min skogsgrusgrop. lite lyft jobb , stenplockning och ta i mot på min schakt tipp ,lite snöplogning.

Men den är :???: inte inköpt än

   TS
Avatar Fallback

Re: VOLVO BM L 50 -90

haggloader  
#101360 Du får nog räkna med att lägga ner tid och engagemang på rep och underhåll av maskinen. Samtidigt är det också relativt dyra delar till en sådan maskin.

Har du tid, intresse och pengar går det givetvis bra!!!!

Avatar Fallback

Re: VOLVO BM L 50 -90

mannen  
#101368 Jag tycker det låter som att en L70 eller motsvarande passar bättre till dina behov. Grus körning och stenplocking tenderar att bli tungt.

Användarvisningsbild

Re: VOLVO BM L 50 -90

Elias  
#101373 Som jag sa L70 är billigare men även att de första L50 var rätt trötta av sig, speciellt om de inte har en turbomotor.
Håller med ovanstående att om man ska lasta grus är inte en L50 det första man tänker på utan hellre L70.

Sjukt egentligen att en L50 är dyrare än en större L90 av samma årsmodell men efterfrågan styr väl prisbilden.

Avatar Fallback

Re: VOLVO BM L 50 -90

HÅkan N  
#101397
Elias skrev:Som jag sa L70 är billigare men även att de första L50 var rätt trötta av sig, speciellt om de inte har en turbomotor.
Håller med ovanstående att om man ska lasta grus är inte en L50 det första man tänker på utan hellre L70.

Sjukt egentligen att en L50 är dyrare än en större L90 av samma årsmodell men efterfrågan styr väl prisbilden.




Så är det med allt traktorer, grävmaskiner, skogsmaskiner, tröskor, harvar, plogar :???: :???:


Det är mycket pengar för en leksak, en L 70 B, C är mycket bättre maskin helt klart :lol: :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: VOLVO BM L 50 -90

haggloader  
#101401 Absolut är L70 mera till traktor, men reservdelarna är tyngre och förmodligen kanske också något dyrare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).