Skördare

Kättingröjare på skördare

11 inlägg 8647 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kättingröjare på skördare

LynxGLX  
#95531 Hej,

Har skaffat en ÖSA 250 Super-Eva och undrar vad som behöver anpassas för att kunna köra kättingröjare typ slagkraft på den. I huvudsak åkerkanter odyl. Vill enkelt växla till skördare. Nackdelar??

Någon som har ett slitet aggregat att sälja?

Mvh
PA



   TS
Avatar Fallback

Re: Kättingröjare på skördare

ulfgustav  
#95562 Det är inga större modifieringar som krävs.
du måste ha tillt möjlighet för aggregatet, men detta bör du kunna styra från bef knappsats.
Dessutom måste du se till att få rätt hydraulflöde till aggregatet

Användarvisningsbild

Re: Kättingröjare på skördare

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95580 Ett tag var det jordbrukare med påhängda agg som dominerade. Sen var det väghyvlar och nu har jag sett flera skördare som åker omkring och klipper vägkanter.. Varför ha en skördare om det funkar och räcker med en vanlig stor 2wd jordbrukstraktor?

Avatar Fallback

Re: Kättingröjare på skördare

Tvåan  
#95588 Slagkraft har kranspets-satser som man kan köpa till med tilt på. Sen finns det ju lite olika varianter om man vill kunna snurra slagan medans man kör, lite beroende på vad för typ av körning man har. Har kört 4 säsonger med en slagkraft-slaga på en CAT 550 vi.

Avatar Fallback

Re: Kättingröjare på skördare

LynxGLX  
#95600 Tanken var mest att slå åkerkanter och igenväxta hagar, och att bruka skördaren mer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kättingröjare på skördare

Axl  
#95653
trilla skrev:Ett tag var det jordbrukare med påhängda agg som dominerade. Sen var det väghyvlar och nu har jag sett flera skördare som åker omkring och klipper vägkanter.. Varför ha en skördare om det funkar och räcker med en vanlig stor 2wd jordbrukstraktor?


Komfort? kanske inte blir så mycket billigare med en gammal jordbrukare om du måste köpa till en 10m lång kran.

Avatar Fallback

Re: Kättingröjare på skördare

LynxGLX  
#98453 Hej,

Har nu hittat lämplig hydraulmotor att bygga vidare på en VOAC F11-78cc. Det finns ju tryck, retur och dränering som matar aggregatet. Antar att det är lämpligt att använda till kätting röjaren oxå, men vilken typ av elventil ska det vara för att hydraulmotorn ska må bra??

Mvh
PA

   TS
Avatar Fallback

Re: Kättingröjare på skördare

Holger42  
#101146 hej buskröjare. skördaren behöver väl två arbetspumpar en till kranen och en till agg? alla skördare har ju inte det.

Avatar Fallback

Re: Kättingröjare på skördare

Mahg  
#101827 Super-Evan har ju bara en, inte alltför stor pump. Om slagaren tar för mycket olja finns för lite över till kranen och det kan ju behövas snabba kranrörelser för att undvika stenar odyl. Och inte är det alldeles enkel att växla mellan skördare och annat, har själv en Super-Eva med både skördaraggegat, klipp och grävskopa men nog tar det en stund att skifta.

Avatar Fallback

Re: Kättingröjare på skördare

LynxGLX  
#235455 Hej,

Nu sitter kättingsnurran på Evan, dock behöver LS-signalen till pumpen luras. Använder P och T anslutningarna för skördaraggregatet + drän ledningen, men behöver få pumpen att vinkla ut utan att köra kranen. Finns det nån enkel lösning eller behövs en särskild ventil med LS-utgång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kättingröjare på skördare

ulfgustav  
#235462 En riktig LS-ventil är att föredra för att styra flödet till slagan, med den kan du ställa in rätt flöde och tryck. Det kommer säkert åsikter här om att "lura" pumpen men min erfarenhet av den typen "sniklösningar" är att det kostar mer än det smakar, bla i form av varmgång i hydraulsystemet

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).