Traktorer och processorer

Växellådsolja i kallt väder

6 inlägg 6118 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Växellådsolja i kallt väder

Torleif  
#100798 I fjol vintras då jag lunnade ut litet ved och husbehovsvirke i -25 graders köld började jag fundera på hur det riktigt är med bakändan på en traktor i stark köld. Jag har en Massey-Ferguson 165 så det är ju inga moderna finheter inblandade. Oljan blev ju tjock och växellådan trög och lyften ännu trögare. Finns det risk att någonting tar skada av dålig smörjning?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Växellådsolja i kallt väder

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100977 Sannolikt tar inte en gammal 165:a någon skada av att oljan är tjock.

Du kan ju varmköra den lite med kraftuttaget, låta det snurra.
Lite fortare blir ju då oljan tunn.
165:an kan du använda vanlig motorolja ex, 15-40 eller 10-30.

MF:en av din årsmodell fungerar i kall temperatur !
Prova en Claas eller MF i -25, med semi pover chift låda, då får du själv dra den framåt, om du ska åt det hållet.
Den går över huvud taget inte att växla, först måste oljan bli tillräckligt varm.

Användarvisningsbild

Re: Växellådsolja i kallt väder

totte  
#100987 Växellådor i allmänhet, mekaniska alltså, tar inte skada, oljan smörjer bra även kall och tjock, bara den kommer till och det gör den eftersom det vilar i ett oljebad. Motorer tar däremot stryk för att oljan är för tjock för att cirkulera ordentligt om det inte är bra vinterolja.

Avatar Fallback

Re: Växellådsolja i kallt väder

ulfgustav  
#100992 Om växellådan samtidigt är hydraultank som det är på vissa traktorer då får man allt se upp med oljevalet. En allt för tjock olja i kombination med stark kyla kan vara förödande för hydraulpumpen. Däremot så är det inget problem för den mekaniska växellådan

Avatar Fallback

Re: Växellådsolja i kallt väder

foton  
#101064 Det finns numera universal olja spec. för traktorer som går att annvända överallt, den är lättflytande. Jag köper min på Biltema, det står tractor på dunken.

Avatar Fallback

Re: Växellådsolja i kallt väder

Torleif  
#101723 Tack för synpunkterna.

Jag kör med Farmoil 10w30 i bakändan och en bättre olja i motorn. Jag är noga med att använda motorvärmare så då är det väl bara att köra på som förr.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).