Föryngring

Förhindra älgskador

90 inlägg 41998 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Hybridasp  
#100914 Göran Bergqvist är ju en person som du kan höra av dig till. 070-606 14 48 , goran(.)bergqvist@jagareforbonder.se

Det har gjordes en undersökning på trädslags fördelningen i födoinnehållet (vominnehållet) för ca 10år sedan. Mins inte resultatet. Göran kan nog ha bättre koll på det.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Hybridasp  
#100915
halvproffs skrev:En annan dokumentering och reflektion som jag gjort är: ! 1981 planterade jag gran på ca0,5 ha. Dec-81 snöade det som det gjorde i vintras, alltså närmare metern. Den vintern letade rådjuren fram granplanterna och bet av toppskotten. Efter 5-6 år syntes det ej någonting av skadan. 12 år senare är jag där med röjsåg. Mindre chock, råbockarna har fejat på hälften av stammarna. Nu i vinter har rådjuren betat topp o grenar på gran i rätt stor omfattning. Alltså nödföda.
Jag har ej läst från någon forskare att rådjur äter gran och älg äter al. Kanske någonting för dom att forska i?

Jo då det finns liknande dokumentationer.

Äta bör man annars dör man. I nödtider äter vi bark och i sötebröds tider äter vi bara vetebröd :roll: :wink:

Samma gäller övriga däggdjur. Kort och gott planterar man bara gran och röjer bort allt sly så kan det bli så.

Någon fyndig skrev ju att det inte spelar någon roll :roll: för ger man dem mer föda så blir de bara fler. Men hela resonemanget utgår ju från att man har samma numerär/ 1000ha som innan.

Med mer mat kan man föda mer vilt utan ökade skador.
Med mer mat kan man minska skadorna vid samma antal vilt.

Har du inte kvar någon älgfilé i frysen får du hålla dig till de gamla hotdoggen som legat där i flera år. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Förhindra älgskador

halvproffs  
#100917 Det finns tall, rönn, al där men dom föredrog gran. Tur att man inte har kronhjort också. Dom förstår nog vad du menar, det är nog bara lite trissning.Stämmer adressen?

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Hybridasp  
#100919
halvproffs skrev:Det finns tall, rönn, al där men dom föredrog gran. Tur att man inte har kronhjort också. Dom förstår nog vad du menar, det är nog bara lite trissning.Stämmer adressen?

Det kan ju vara så att de har brist på något och det i sin tur leder till att de nyttjar gran som substitut för att få i sig det som de har brist på. Sen tror jag inte att gran även under normala omständigheter är helt förskonad från bete. Även om vissa vill på står detta. Men det är vad jag tror.

Man har noterar och som man uppfattar som ett samband mellan barkning av gran och konsumtion av klöver då det kommer till kronhjort. Man (så vitt jag vet) har dock inte kunnat påvisa vad det är som är orsaken eller faktorerna bakom fenomenet. Men det verkar som att det finns något samband. Gissningsvis handlar det om underskott eller överskott av något ämne i klövern som gör att de söker bot eller kompensation för det i granbarken.

Vet inte om det inletts något forsknings projekt i detta.

Telefonnumret stämmer men om det är punkt eller inte i mejladressen vet jag inte. Kan vara så att det är bergqvist.göran @... också. Du går leta eller provad dig fram.

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100927
Hybridasp skrev:
halvproffs skrev:Var och en har ju sin tro och den andre går aldrig att överbevisa. . Forskare lever nog ibland i en rent teoretisk värld som kanske inte alltid stämmer med verkligheten.


Men tillåt mig skratta. Både sant om än det oftast är så att de utanför inte är villiga att ta till sig oavsett hur, var, när det presenteras. Man skakar av sig allt som man inte tror på redan innan


Jotack, har du försökt övertyga en jägare som säger att det inte finns älg, trots att ung. 100% av tallarna är sönderbetade? Innan dess har du inte känt frustration, det kan jag lova! :-)

Tyvärr finns det nog betydligt fler "teoretiker" utanför än inom forskarvälden i detta ämne. Men till skillnad mot oss som inte orkar djupdyka och gräva för att skaffa oss "svar" :roll: , så behöver de innanför backa upp sina uttalanden. vilket de innanför (forskarna) behöver göra rätt grundligt 8) Jag har en fot i vart samhälle.


Då förstår jag inte varför referenser (och då menar jag inte några namn, utan deras publikationer) skall vara så svårt att hitta. Visst kan jag ringa Göran, men vad skall jag fråga? "Hej tycker du likadant som en person på internet som kallar sig Hybridasp"? Jag tror inte han svarar "jajamän".

Skall man skrika högt om att nu skall nog tilldelningen ökas kanske man skall ha mer än så på fötterna :wink: . Det kvittar nästa i vilken del av de södra delarna av landet som man pratar med folk (generellt sett) så anser de att de har de gott om älg och de vill ha ökad tilldelning. Men då frågar man sig varför de så många lag som inte skjuter fullt. Eller inställningar om att vi behöver längre jakttid etc på älg. De är ute hela första veckan och varje lör-sön resterande tid och ändå får de inte ner den tilldelade kvoten.


Här gör du en konstigt slutledning. Eftersom jägarna inte skjuter fullt, så finns det ingen problem med för många älgar? Det är ju precis tvärt om, hade de skjutit fullt istället för att "spara" sin älgar, så hade problemet minskat. Storlicensen bredvid sköt lite drygt hälften av sin tilldelning i fjorl och i förrfjorl. Tilldelningen ökade markant mellan åren, jag undrar vad det kan bero på?

Men om problemet kan lösas om jägarna skjute fullt, är det ju bara att ändra tilldelningssystemet, så att överblivna älgar delas ut till de andra jaktlagen. Då jäklar skulle det hända grejer.

Men lite sans och analys kan man ju faktiskt kräva.


Jo, istället för att hävda att älgproblemen beror på att det planteras för lite tall. Den analysen är ju inte sansad. De största problemen hade vi när det var som mest älgfoder 70-80talen. Vad drar du för slutsatser av det?

Mangan skrev:Jag vet ju inte ens vilka forskare du menar, så hur skall jag kunna ta till mig deras resultat? :-)

Du kanske skulle ta och läsa lite då.

Samt ifrågasätta dig vad det är för personer bakom de artiklar om du hittar om du använder jägareförbundets sökmotor.


Och du kan fråga dig själv hur objektiva artiklar från jägarförbundet är. :roll: Man har ju sett en hel del stolligheter från deras sida tidigare.

Fråga dig själv och ta reda på vad de har för bakgrund och vad de gör nu.
Börja med Göran Bergqvist, klövviltkonsulent på jägareförbundet.
Fortsätt med Göran Erikson, Jonas Kindberg, Christer Zakrisson ( som för visso tröttnade innan han disputerade), .....
Sen finns det ju en hel skara till kompetenta personer. Alla är inte pragmatiker. Men det finns å andra sidan de som är väldigt duktiga på det.


Och deras publikationer kring betesskador är...? Så jag kan läsa på?

Jag har googlat en del på deras namn, men några papper om betesskador som de har författat har jag inte hittat. Jag får väl leta vidare, för du tycks inte känna till några.

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Hybridasp  
#100961
Mangan skrev:Skrev bla bla bla.

Sitt du och gör dig löjlig. Som du gjort i en hel del andra trådar här.

Men vist plockar man ut saker ur sitt sammanhang och meningar ur stycken så kan man skapa sig vilken vinkel man vill. Fundering: Undrar just vilka troende som är allra bäst på det!!

Du är en kopia på en rätt korkad Lulebo. Skulle inte förvåna mig om ni är samma person alt att du är dennes tvilling.

Gissa hur jag kommer att bemöta dig framöver!

Användarvisningsbild

Re: Förhindra älgskador

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100981 Hybridasp! Mangan har tveklöst bidragit konstruktivt i många trådar, så även i denna tråd! Älgskadorna varierar lokalt väldigt mycket och på sina håll finns det på tok för mycket älg, bl.a. på min fastighet.

I södra Sverige sker en allmän förgraning och mycket gran sätts även på olämpliga marker, tack vare ett hårt älgbetningstryck. Så länge inte älgstammarna hålls på en sådan nivå, att skogsägarna kan få upp obetad tallskog och obetad lövskog, så lär förgraningen fortsätta.

En sak är säker. Vilkbetningsskadorna kostar skogsbruket långt mycket mer än vad jägarna betalar i arrende. Egentligen borde jägarna få jaga gratis mot att de betalar de faktiska kostnaderna för varje viltbetad tallplanta (omplantering + förlorad framtida värdetilväxt). Först då skulle det nog bli lämpliga nivå på älgstammarna.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Hybridasp  
#100988
Niking skrev:Hybridasp! Älgskadorna varierar lokalt väldigt mycket och på sina håll finns det på tok för mycket älg, bl.a. på min fastighet.

I södra Sverige sker en allmän förgraning och mycket gran sätts även på olämpliga marker, tack vare ett hårt älgbetningstryck. Så länge inte älgstammarna hålls på en sådan nivå, att skogsägarna kan få upp obetad tallskog och obetad lövskog, så lär förgraningen fortsätta.

En sak är säker. Vilkbetningsskadorna kostar skogsbruket långt mycket mer än vad jägarna betalar i arrende. Egentligen borde jägarna få jaga gratis mot att de betalar de faktiska kostnaderna för varje viltbetad tallplanta (omplantering + förlorad framtida värdetilväxt). Först då skulle det nog bli lämpliga nivå på älgstammarna.
/Niklas

Självklart varierar populationerna lokalt. Problemet är i många fall att det pratas om "min mark", men ser man inte eventuellt problem i större skala och annat än skadorna så löser man aldrig problemen. För det är inte ett problem det är många faktorer och ett moment 22 problem. Sen är det inte bara i södra delarna som det sker en förgraning. Det grunnar jag på utsago från kollegor i de norra delarna av landet.

Det kanske är för mycket älg på sina håll. Men då rakt inte på alla. I stället för att bara prata om att det är för mycket älg och det ända som går att göra åt det är att antingen plantera sådant om de inte äter eller skjuta alla älgarna, så kanske man skall lägga lite tid på alternativa lösningar. Men kanske särskild vikt på plantering och röjning. Säga annat än att skogsbruket är fyrkantigt konservativt i dessa avseenden skulle vara ren lögn.

Nu vet jag inte om det finns något "vetenskapligundersökning på detta" men vet att jag läst en mindre studie på det och att SLU gjort försök söder om Umeå mm. Jag avser kedjeröjsågen.De jag pratat med och som provat dem ingående så säger de att de spar tid med den och tittar man på resultatet så inser man i ett navs att här har man skapat viltfoder i stället för ta bort det om det gör i rätt tid och i rätt sammanhang. Man kan troligtvis även få bättre kvistrensning om det utförs rätt och under rätt premisser = + på slut notan.

Men logik är oftast svårt, särskillt inom skogsbruket tycker jag det verkar som. Man ser inte skogen för alla träden :roll:



Tack jag vet att viltbetningsskador kostar pengar, för mig också. Både estetiskt och ekonomiskt, men jag försöker hitta och titta på alternativa vägar.

Att skylla alt bete på älgen visar bara på mörklagda glasögon. Även här i tråden nämndes det att älgstammen inte är vad den var på typ 30talet. Men det är mycket som inte är som på 30talet. Rådjursstammen, rävstammen, tjäderstammen, etc etc etc. Hur mycket av skogsbruket ser ut som det gjorde på 30talet?? Listan kan göras lång men det tjänar kanske inte mycket till att göra den längre.

Tror inte ens att MP vill att älgstammen skall tillbaka till 30tals nivå. Då kommer älgen garanterat att hamna på listan över hotade ärter :wink:

När man tittar på en buske så kan man inte klassa hela busken som foder. för vet vilda kan inte tillgodogöra sig hela busken som mat. Man måste se till var som är potentiell mat och inte.

Inspekterade för övrigt en föryngring idag. Ägaren eller någon av denne anlitad hade varit där med röjsågen. Föryngringen av gran var bra (klockren) men det fanns inte ett ända lövträd kvar efter det att de gått fram = 0 mat för det vilda om vi nu bortser från en del gräs och granplantor.

En sak är mycket säker och det är att som det idag ser ut i skogsbruket så kommer jag aldrig att köpa argumenten i älgdebatten.

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Hybridasp  
#100989 Sen nämnde du om ekonomiskt bortfall på grund av betning.

Jag vill påstå att skogsbruket förlorar betydligt mer pengar på det sätt de missköter sina planteringar. Genom undermåliga röjningar etc. Betydligt mer pengar!!!

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

wigge  
#100991 Hybridasp håller med dig om att markägarna förlorar mycket mer pengar på att ej sköta röjningar och annat skogsbruk, men som de ser ut nu så törs man ju knappt röja innan skogen är 5m hög å redan då har man ju förlorat en hel hög med mynt i tillväxt, samt fördyrad röjning.

Kollade in ett område i gårkväll fanns ganska mycket små aspar som var orörda men tallen verkar ha smakat mumma för 80% av dom var knipsade, Nån som vet vad de beror på?

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100993
Hybridasp skrev:
Mangan skrev:Skrev bla bla bla.

Sitt du och gör dig löjlig. Som du gjort i en hel del andra trådar här.

Men vist plockar man ut saker ur sitt sammanhang och meningar ur stycken så kan man skapa sig vilken vinkel man vill. Fundering: Undrar just vilka troende som är allra bäst på det!!

Du är en kopia på en rätt korkad Lulebo. Skulle inte förvåna mig om ni är samma person alt att du är dennes tvilling.

Gissa hur jag kommer att bemöta dig framöver!


Men då kopierar jag väl in hela ditt inlägg, även om det inte tjänar på det.

Det var som jag trodde då, en affekterad ton och hänvisningar utan närmare specifikation när du blev ifrågasatt, tyder allt som oftast på att kunskap saknas. Och så går du över till personagrepp när debatten glider dig ur händerna. Jaja, jag såg det komma.

Det är tydligt att du är jägare i främsta rummet, och inte inser verkligheten som skogsägarna måste stå ut med.

Det kanske är för mycket älg på sina håll. Men då rakt inte på alla. I stället för att bara prata om att det är för mycket älg och det ända som går att göra åt det är att antingen plantera sådant om de inte äter eller skjuta alla älgarna, så kanske man skall lägga lite tid på alternativa lösningar. Men kanske särskild vikt på plantering och röjning.


Det är här du gör två typiska jägarfel, nämligen
a) du ser på älgbetesskadorna i genomsnitt över stora områden. Det är faktiskt inte relevant att grannen två socknar bort klarar sig hyfsat, min tall är ändå betad till 100%.
b) du tror att förändrad plantering och röjning kan ge en lösning på älgbetesskadorna

Om nu ett uppslag av tall i naturlig föryngring betas till 100%, hur skall jag då röja? Jag frågade efter röjningstips för älg i en annan tråd, men fick inga. Märkligt.


En tips till jägarna. Tag problemet på allvar, och se till att hjälpa till istället för att skylla på skogsägarna. Annars finns det andra lösningar, som kanske inte är så attraktiva för er:

1) mer rovdjur såsom varg och lo.
2) förändrad avskjutningsregler som ger fler möjlighet att fylla kvoten

Finns det något försöka att skapa mer älgmat som har MINSKAT betningen? De jag har läst om har - som Niking? påpekat - ökar betning lokalt, och på större områden vet man inte. Kanske därför skogsägare är lite skeptiska...

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100994 Det största ekonomiska bortfallet är skatterna. Men vad har det med saken att göra?

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101002 Verkar verkligen vara ett moment 22. Ökad mängd viltfoder(förutsatt samma viltnumerär) nationellt skulle minska skadorna.
Ökad mängd lokalt ger ökade skador lokalt. Den slutsatsen har jag dragit.

Betesskador brukar ju mätas i procent och, vad jag vet, ligger det en bra bit över vad som är godtagbart för skogsindustrin.

För ett tag sedan gick en sågverksägare(Hedin) ut och sade att det gick utmärkt att såga timmer från kraftigt betesskadade områden.

Kedjeröjsåg har jag kört i sommar, men är skeptisk till att den minskar mina betesskador. Bästa för min skog vore nog att göra den helt oattraktiv för älg, men jag( liksom de flesta skogsbrukare) är ju även djur- och naturintresserad.

Att jaktlag tar tid på sig/ej skjuter fullt har sällan med älgtillgången att göra..

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Hybridasp  
#101004
wigge skrev:Hybridasp håller med dig om att markägarna förlorar mycket mer pengar på att ej sköta röjningar och annat skogsbruk, men som de ser ut nu så törs man ju knappt röja innan skogen är 5m hög å redan då har man ju förlorat en hel hög med mynt i tillväxt, samt fördyrad röjning.

Kollade in ett område i gårkväll fanns ganska mycket små aspar som var orörda men tallen verkar ha smakat mumma för 80% av dom var knipsade, Nån som vet vad de beror på?

En kort fråga. Äter du bara och jag menar bara falukorn??

Nej det gör du inte. Men om du behöver en viss mängd av allt typ gamla hederliga talriksmodellen. Säg att du då behöver 100kg foder av vardera sortens foder. Allt finns i överflöd utom en sort och det är gran. Den är det ont om. Men du kan inte ta hänsyn till det då? Du är en älg och älgar kan inte plantera, röja fram, eller ens tänka tanken hänsyn för det vet de inte vad det är så svaret är nej du kan inte ta hänsyn till det utan du ser till att få i dig den mängden och den typen av foder som du behöver.

Du äter det du behöver då du hittar det, oavsett om det finns mycket eller litet av det du behöver. Vad händer då??

Jo finns det litet antal plantor som producerar denna sortens foder som du behöver så bli det stor åverkan på de få plantorna. Finns det mycket av dem så blir det mindre åverkan då samma mängd sprids ut över många plantor. Därför kan det mycket väl vara så att både rönn, asp,etc etc som står vid sidan om inte är rörda så det tuggade vi i oss i andra änden av hygget eller på grannhygget.

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Hybridasp  
#101005
nisse skrev:Verkar verkligen vara ett moment 22. Ökad mängd viltfoder(förutsatt samma viltnumerär) nationellt skulle minska skadorna.
Ökad mängd lokalt ger ökade skador lokalt. Den slutsatsen har jag dragit.

Nu mins du inte vad jag skrivit om du läst det. Hela iden är att det sker förändringar regionalt och helst nationellt. Om du som ensammen markägare med ett hygge producerar de viltet har svårt att få tag på då blir det som flugor runt en sockerbit.
Betesskador brukar ju mätas i procent och, vad jag vet, ligger det en bra bit över vad som är godtagbart för skogsindustrin.

Vilken man kan ifrågasätta om det är ett relevant procenttal. Särskilt som man ser hur de på många håll underlåter sig att sköta sin skog.

För ett tag sedan gick en sågverksägare(Hedin) ut och sade att det gick utmärkt att såga timmer från kraftigt betesskadade områden.

Vist går det lik väl som det går att såga "Vrak" på sågverken. Tror du ärligt talat att en enda vrakad stock hamnar i flistuggen eller liknande. Gör du det så kan jag upplysa dig om att du har fel. Det skall vara en satans spik i stocken för att de inte skall köra den. Spik och annan metall är också det enda som gör att de i verkligheten ratar stocken, nja om stocken är kortare än minasta minimi längd gör nog rätt ofta att den ratas också. Men inte alltid, den går att göra strå av :wink: . Så de lurar dig varje dag!!

Men du kan ju altid be om att få tillbaka din stock :mrgreen: Ett tipps är att du märker dem innan så du vet att det är din stock du får tillbaka :wink:
Kedjeröjsåg har jag kört i sommar, men är skeptisk till att den minskar mina betesskador.

Jag är inte skeptisk. Men som så mycket annat så krävs det att man gör det i rättan tid för att man skall få önskad effekt. förtidigt ingen idé, försent så uteblir effekten.

Att jaktlag tar tid på sig/ej skjuter fullt har sällan med älgtillgången att göra..
Tja det kan ju fortfarande inte vara tvärt om. För de skjuter ju inte några älgar bakom datorn lika lite som vi för röjt eller planterar, avverkat något då vi sitter här bakom datorn

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).