Föryngring

Förhindra älgskador

90 inlägg 41966 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Hybridasp  
#100845
Uvskogen skrev:.

NU är det några år sedan jag var där och en viss typ av rovvilt har ökat rätt markant. Men enligt utsago från sådana som bor, jobbar och jagar där så har de mer älg än vad vi har i södra delen i alla fall i de södra delarna där jag bor :wink:

Mangan skrev:Om du tror att beteskadorna minskar om man planterar mer tall, då är du fel ute.....................................

Nja tänker inte vara spydig även om det var upplagt för det.

Det finns rätt många forskare som delar samma åsikt som jag, men du kanske är mer pålästa på än vad de är som har som jobb att studera faktorerna och sen presentera välgrundade ställningstagande. Även en hel del skogsfolk har insett detta för den delen. Men logik är inte alltid lätt att förstå sig på. Sen tror jag att det är bäst att jag hejdar mig här.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100847 Du kanske kan nämna dessa forskare som delar din åsikt?

Det har ju gjorts försök att minska skador med att odla viltfoder, men det visar sig att det ökar skadorna lokalt istället. Att det skulle minska skadorna totalt vet jag ingen forskare som har kunnat visa. Men du får gärna upplysa mig!

Däremot finns det många jägare och experter från jägarförbundet som håller med dig.

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Hybridasp  
#100851 Ja en hel del av dem som nu mer jobbar på jägareförbundet och som du uppenbarligen inte tillskriver särskilt mycket respekt har forskat och doktorerat i vilt och viltvård. Men antar att bara för att de nu jobbar på jagareförbundet så har de tappat all kunskap och kunnande. Nu är de bara jägare.

Nej det är nog snarare så att du inte är villig att ta till dig de slutsatser som forskarna kommer fram till. Därför är det föga inspirerande att leta länkar på nätet. Jag kan ju inte länka till SLUs databas då du ändå inte har tillträde. Har du det så kan du ju söka själv :wink:

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100854 Jag vet ju inte ens vilka forskare du menar, så hur skall jag kunna ta till mig deras resultat? :-)

Man tycker att du borde kunna backa upp ditt påstående om "rätt många forskare" som stödjer dig i din åsikt med lite referenser, annars kan man ju lätt tro att du bara hittar på, eller hur?

Ämnet är intressant, jag är nog inte den enda som är nyfiken...

Användarvisningsbild

Re: Förhindra älgskador

halvproffs  
#100858 Var och en har ju sin tro och den andre går aldrig att överbevisa. Läste någonstans att svenkt rekord för färskbetningsskador
låg på ca 37% nu i år. Jag har nog slagit det på ett ca 1ha stort område. Skulle tro att det ligger på 80%. I vintras fanns det nästan inga skador alls, kom dit i April, såg på spåren att det var 4 vuxna älgar som varit där. 3 meter hög tallskog som var nästan fullständigt massakrerad. Vi har en avskjutning på 1vuxen /1000ha. Borde nog höjas. Mycket och varierad ungskog runt om. Korsnäs har 40ha i direkt anslutning till mitt och för 10 år sedan när det området var i 3m höjden blev nog 90% barkgnagda.
Efter många år i skogen med både bössa och förskogenbästa ögon kan jag nog påstå att jag sett det mesta.
Magrare marker= mindre skador. Älg äter inte al sägs det men jag har sett mycket stamgnag på al. Denna vinter med mycket upplega åt inte älgarna tall förrän snön ramlade av. Istället blev det allehanda sly som ej bar någon snö.
Har en kraftledningsgata som går genom ett skifte och som med jämna mellanrum har gott om älgmat men tyvärr är ju mina tallar mycket godare utanför gatan.
På områden som såg förstörda ut på 70-80talet har en del iallafall repat sig så dom ser godtagbara ut nu. Forskare lever nog ibland i en rent teoretisk värld som kanske inte alltid stämmer med verkligheten.

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100866 Dubbelt så mycket foder, hälften älgskador? Låter bonnlogiskt, men kommer aldrig bli en sanning i praktiken.

Rent sågtekniskt, hur blir stockar som älgbetats hårt men senare repat sig? Skadorna är ju invallade och syns knappt.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Förhindra älgskador

halvproffs  
#100873 Jadu Nisse Jag vet att du vet mycket väl att vid sågning kommer ju natuligtvis skadorna fram och det på den finaste delen av trädet. Eftersom jag sågar en hel del själv kan ju jag lägga ner tid på att korta plank efter torkning vilket inte kan ske vid större sågverk för där kommer det att flisas. Det blir också kådansamlingar som kladdar ner klingar, hyvlar, fläkt och fläktrör.
Blir det mycket skador i framtida rotstockar kommer ju ej sågverken att kunna betala fullt ut för stockarna heller.

Med områden som repat sig menar jag att det ser ut som en skog iallafall utan krav på omplantering. Har också kommit in gran underifrån så hoppet lever. Inom en 20årsperiod har vi svaret.

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Hybridasp  
#100881
halvproffs skrev:Var och en har ju sin tro och den andre går aldrig att överbevisa. . Forskare lever nog ibland i en rent teoretisk värld som kanske inte alltid stämmer med verkligheten.


Men tillåt mig skratta. Både sant om än det oftast är så att de utanför inte är villiga att ta till sig oavsett hur, var, när det presenteras. Man skakar av sig allt som man inte tror på redan innan.

Tyvärr finns det nog betydligt fler "teoretiker" utanför än inom forskarvälden i detta ämne. Men till skillnad mot oss som inte orkar djupdyka och gräva för att skaffa oss "svar" :roll: , så behöver de innanför backa upp sina uttalanden. vilket de innanför (forskarna) behöver göra rätt grundligt 8) Jag har en fot i vart samhälle.

Årets vinter var rätt extrem så det var inte bara harar, rävar och rådjur som strök med på grund av snön. Även om älgarna inte strök med så gjorde nog all snö, på många håll att de om inte annat rörde sig så lite som möjligt. Det klart att den drabbar den markägaren där älgarna behagar att uppehålla sig suckar djupt. Älgar är som vi, lata. rör sig i grupp i djup snö och minsta möjliga under sådana förhållanden.

Skall man skrika högt om att nu skall nog tilldelningen ökas kanske man skall ha mer än så på fötterna :wink: . Det kvittar nästa i vilken del av de södra delarna av landet som man pratar med folk (generellt sett) så anser de att de har de gott om älg och de vill ha ökad tilldelning. Men då frågar man sig varför de så många lag som inte skjuter fullt. Eller inställningar om att vi behöver längre jakttid etc på älg. De är ute hela första veckan och varje lör-sön resterande tid och ändå får de inte ner den tilldelade kvoten.

Men varge år innan älgjakten så har de älg i varje buske och sen tusen olika förklaringar( ursäkter) varför de inte fick tag på alla älgarna. Självklart är det inte kul att få en plantering massakrerad så som det säkert kan ha sett på många håll i landet under den gångna vintern.

Men lite sans och analys kan man ju faktiskt kräva.

I fjol var jag med en godvän till hans jaktmark. Vi träffade en del markägare och grisen är rätt ny på deras marker och de kom ofta på tal. Det klagades om att hela skogen var upp och nedvänd samt förstörd. Ni måste ut och skjuta dem och diverse andra grövre ord uttalades frekvent!!!!

Vi fick förklarat vart de sett skadorna och det var rätt skrattretande att besöka dess platser. Särskilt som jag rätt ofta är på andra ställen där det finns relativt gott om gris (utan att de på något sätt tillhör de värsta ställen i landet). Till saken hör också att det äe inte en enda bonde där som klagat över att de fått grödor eller vallar förstörda! Hmmmmmm

Man tar till granatkastaren när man behöver softaregun :mrgreen:

Mangan skrev:Jag vet ju inte ens vilka forskare du menar, så hur skall jag kunna ta till mig deras resultat? :-)

Du kanske skulle ta och läsa lite då.
Samt ifrågasätta dig vad det är för personer bakom de artiklar om du hittar om du använder jägareförbundets sökmotor.
Fråga dig själv och ta reda på vad de har för bakgrund och vad de gör nu.
Börja med Göran Bergqvist, klövviltkonsulent på jägareförbundet.
Fortsätt med Göran Erikson, Jonas Kindberg, Christer Zakrisson ( som för visso tröttnade innan han disputerade), .....
Sen finns det ju en hel skara till kompetenta personer. Alla är inte pragmatiker. Men det finns å andra sidan de som är väldigt duktiga på det.

Användarvisningsbild

Re: Förhindra älgskador

halvproffs  
#100883 Utbildning och forskning är alltid bra men ibland verkar det som om forskarna äskar pengar bara för att få en inkomst, inte för att på något vis komma med framsteg. Det var en som sökte pengar till att studera hur björken kan främja avkvistningen på tall tex.! OjOj!

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Hybridasp  
#100885 Tja jag kan ju inte kommentera specifikt fall då jag inte hört eller läst något om hypotesen etc.

Kan utan tvekan hålla med om att systemet i vissa avseenden är lite snedvridet när det kommer till att äska pengar. Ungefär så som politiken.

(Politik) Först tar det ett år att installera sig och få igång saker och ting. Sen har man 1,5 år på sig att göra något och resterande 1,5år går åt att föra propaganda i valbåsen inför kommande val :???: suck.

Inte konstigt att de inte får något uträttat. Riktigt så illa är det ju inte inom forskeriet när det kommer till att äska efter pengar men men.

Man skall inte förkasta bondepraktikan men inte heller tillskriva den allt dör mycket!!!

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100887 Jag har 3 hektar med älgmat, tror någon att jag får ha mina tallplanor ifred 😡

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Hybridasp  
#100889
Röjkvist skrev:Jag har 3 hektar med älgmat, tror någon att jag får ha mina tallplanor ifred 😡

Nja beror ju på så många faktorer som du utesluter i din frågeställning.

1. Var i landet.
2. Hur mycket vilt/10 000ha
3. Hur föryngrings fördelningen x/x/x i planteringen.
4. Hur föryngrings fördelningen x/x/x ser ut i övrigt är ju en väldigt stor faktor tillsammans med punkt 2.

Så om någon svarar dig något annat än att de inte har en aning, så skall du nog inte tillskriva det någon vikt alls!'


Nej nu måste jag jobba.

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100906 Vilka arter kan man generellt säga skapar "betesskador" i sådan omfattning att det påverkar tillväxten nämvärt?
Hur är fördelningen i "skadeprocent" mellan dessa arter?

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Hybridasp  
#100911 Tog mig lite tid att titta på det någon minut.

Hittade inget relativt färskt och adekvat.

Klövvilt över lag inkl hare gör skada. Men kort kan man säga att ju större de är ju mer äter de och under ju längre tid kan de nyttja födokällan.

Sen är det ju dess numerär som avgör vilken av dem som gör mest skada. Hoppade över vandrings älg etc


100 mot 1 eller 1 mot 100.
Lång exponerings tid eller kort exponerings tid.

Skall se om jag får tid att leta vidare. Kan dock just nu inte erinra mig något riktigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Förhindra älgskador

halvproffs  
#100913 En annan dokumentering och reflektion som jag gjort är: ! 1981 planterade jag gran på ca0,5 ha. Dec-81 snöade det som det gjorde i vintras, alltså närmare metern. Den vintern letade rådjuren fram granplanterna och bet av toppskotten. Efter 5-6 år syntes det ej någonting av skadan. 12 år senare är jag där med röjsåg. Mindre chock, råbockarna har fejat på hälften av stammarna. Nu i vinter har rådjuren betat topp o grenar på gran i rätt stor omfattning. Alltså nödföda.
Jag har ej läst från någon forskare att rådjur äter gran och älg äter al. Kanske någonting för dom att forska i?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).