Föryngring

Barrotsplant, hacka eller borr?

4 inlägg 3364 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Barrotsplant, hacka eller borr?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98562 Har fått i uppdrag att sparka ner ett gäng barrotsplant! och undrar lite vad ni tycker funkar bäst? hacka eller borr? på området har stått frötallar men med dåligt resultat, så det skall stödplanteras! det är inte markberett! troligtvis gräsigt, så det kan ev bli aktuellt med terracut på röjsågen, nån som kört med sån?själv har jag bara använt hacka! vad tror ni om denna:

http://www.silvitec.se/plantspade_canada.asp

Vad bär ni plantorna i? bärsele eller hink?

Har kollat lite på bärselar, och tycker nog att silvitecs sele ser skönast ut! nån som har erfarenhet på den vs skogmas

Jag själv är lite skeptisk till att plantera i september! förvisso är det barrot men ändå! vad tycker ni?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Barrotsplant, hacka eller borr?

Anders A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98637 Barrotsplantering utan markberedning
Då föredrar jag FSI hacka då jag både kan markbereda lite samt är det enda jag brukar använda då jag planterar barrot
Plantorna hanterar jag i en speciell planteringsäck av juteväv ( en säck med öppen långsida där sidorna går omlott och även fungerar som "bärhandtag")

Vad gäller förutsättningar så hjälpplanterar jag numera nästan uteslutande med rotade plantor planta 90 och planteringsrör.

// Anders

Avatar Fallback

Re: Barrotsplant, hacka eller borr?

Hybridasp  
#100771

Då skulle jag köpa en stålspade från fiskars i stället. Funkar och håller garanterat lika bra och bättre. Hacka eller borr beror på hur svålen och humustäcket ser ut. Tänker ungefär som föregående talare.

Användarvisningsbild

Re: Barrotsplant, hacka eller borr?

Pidden  
#100785 Jag är så invand med plantborr till barrot så det hade nog blivit mitt val, Har inte kört med terracut själv med det kan kanske vara ett alternativ, ska investera i en och prova. :), Angående transport så har jag oftast en murbrukshink, lagom stor att kånka rundor på över ett hygge :). Hoppas något av svaren har gett dig vägledning :)

Lycka till

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).