Föryngring

Alternativ till hägn?

22 inlägg 12677 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Alternativ till hägn?

Hybridasp  
#100652 Om vi utan att fördjupa oss i varför, kort konstaterar att hägn är ett problem som i möjligaste mån bör undvikas.

Vad har vi för betesskydd att ta i beaktning?

Tejp
Tecktyl?
?
?
?

Samma sak gäller konkurans skydd. Om vi beaktar just besprutning och inte gräsklipparen :wink:
Vad klarar de små stammarna(barken) för bekämpnings medel?

Klarar de avans/ rundupp eller tar de upp det genom barken?
Klarar de brännande bekämpningsmedel medel?(pratar inte om gasolbrännaren nu) eller tar de/ barken skada av det också?

Någon som har praktisk erfarenhet/ kunskap?


Senast redigerad av Hybridasp tis 14 sep 2010, 23:39, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Alternativ till hägn? Hybridasp

Hybridasp  
#100676 Ingen?? Hallå!

   TS
Avatar Fallback

Re: Alternativ till hägn? Hybridasp

Elfving  
#100696 Förtydliga gärna frågan. Jag hoppas att jag inte är den enda som inte fattar riktigt :)

Tänker du använda hybridasp i stället för hägn?

Funderar du sedan på hur denna klarar besprutning av annan oönskad växtlighet?

Avatar Fallback

Re: Alternativ till hägn? Hybridasp

Hybridasp  
#100697 Ber om ursäkt om jag var otydlig. Skall försöka förtydliga.

Nej, jag avser inte att ersätta hägn med hybridasp. Jag avser att plantera hybridasp och försöker i möjligaste mån att undvika hägn runt hybridasp planteringen.

Ja, jag funderar på hur plantorna klarar besprutning av annan växtlighet med bladherbicid typ Avans eller R...up, finns det risk för att plantorna kan ta upp bladherbiciden genom barken?

Hittade för visso jordherbicid (Kerb) idag som kan användas efter något år och den verkar kanske lämpligare än bladherbiciderna. Men faktum kvarstår att det skulle vara intressant att få veta om det är så att unga plantor kan ta upp bladherbicid genom barken.

Hoppas att jag var tydlig nog nu :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Alternativ till hägn? Hybridasp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100703 Räknas hybridasppanteringen som jordbruk? Eftersom det är förbjudet att behandla med herbicider i skogsbruket, så tror jag inte vi vet så mycket här.

Användarvisningsbild

Re: Alternativ till hägn? Hybridasp

masterchief  
#100711 Jag har för mig att hybridasp räknas som gröda.
Stod blabla bla från jordbruksverket på de senaste vi planterade för något år sedan...

Användarvisningsbild

Re: Alternativ till hägn? Hybridasp

Torparn79  
#100712
masterchief skrev:Jag har för mig att hybridasp räknas som gröda.
Stod blabla bla från jordbruksverket på de senaste vi planterade för något år sedan...

http://www.jordbruksverket.se/amnesomra ... 80005.html

Jordbruksverket skrev:Investeringsstöd för att plantera energiskog

Du kan få investeringsstöd för att plantera energiskog på åkermark. De sorter som är tillåtna är salix, poppel och hybridasp. För att få stöd för salix måste du plantera mer än 1 hektar. För att få stöd för poppel och hybridasp måste du plantera minst 0,1 hektar. Du kan också få investeringsstöd för att hägna in planteringen så att den skyddas mot vilt.

Du kan få stöd för att plantera energiskog på samma åkermark flera gånger under förutsättning att du haft någon annan gröda på åkermarken däremellan. Du kan också få stöd för samma mark flera gånger om du ska ersätta en gammal plantering av energiskog med nyare och bättre växtmaterial.

Avatar Fallback

Re: Alternativ till hägn? Hybridasp

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100713 Hybridasp kan odlas på åker som energigröda. Där bör marken behandlas i förväg med t.ex round-up+kerb. Ett alternativ är att plantera i rader med upprepad harvning mellan.
Efter plantering kan man nog inte spruta annat än med sprutskärm, dvs i praktiken med handspruta.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Alternativ till hägn? Hybridasp

Torparn79  
#100715
nisse skrev:Hybridasp kan odlas på åker som energigröda. Där bör marken behandlas i förväg med t.ex round-up+kerb. Ett alternativ är att plantera i rader med upprepad harvning mellan.
Efter plantering kan man nog inte spruta annat än med sprutskärm, dvs i praktiken med handspruta.

/Nisse

släpduk måste ju funka, eller?
http://www.vibyteknik.se/slapduk.pdf

Avatar Fallback

Re: Alternativ till hägn? Hybridasp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100716 Avgörande är VAR man planterar, hybridasp i skogsmark får ej sprutas. Därav min fråga.

Avatar Fallback

Re: Alternativ till hägn? Hybridasp

Hybridasp  
#100719 Är uppenbarligen själv för insatt för att inte tänka klart. Så klart att det gäller åkermark. Ni har så rätt. Det kan räknas så som gröda men det kräver avverkning inom 20år.

Man kan få inventerings stöd med upp till 40% av kostnaden eller max 5000kr för plantering eller 12000 för hägn. Bredsprutning blir det inte tal om även om det varit enklast (lat som man är :oops: ) men å andra sidan är handburen spruta med skärm ett hv.

Vad gäller sprutning så är nog kerb att föredra i etablerat bestånd. Hittar idag inte någon form av granulat utan endast lösningar. Vet att det fanns jordherbicider i granulat form förr. Även om det är mycket intressant om det går att spruta med avans eller liknande mot barken.

Så då återstår främst frågan om hur man skyddar plantorna bäst från betesskador. Mycket jobb men det kan det vara värt. Kommer ju att spara minst 80000kr på att inte sätta upp hägn. Så man kan ju lägga rätt många timmar på annat jobb.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alternativ till hägn? Hybridasp

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100725 Mn KAN få investeringsstöd. Enskild handläggare bestämmer. På lst skrattde de åt mig när jag frågade om inv.stöd för hybridasp(i norrland). Fast ansöka kunde jag ju göra..

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Alternativ till hägn? Hybridasp

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100728 Kan nån förklara för en som inte förstår? Kan man inte sätta hybridasp bara på åkern utan en massa kemikalier? Kommer gräs att ta över då eller? Vad gör detta kerb som ni vill spruta i etablerade bestånd? Etablerade bestånd tolkar jag som stora träd.
Kan man inte bara köra gräsklippare mellan plantorna?

Avatar Fallback

Re: Alternativ till hägn? Hybridasp

Hybridasp  
#100731
nisse skrev:Mn KAN få investeringsstöd. Enskild handläggare bestämmer. På lst skrattde de åt mig när jag frågade om inv.stöd för hybridasp(i norrland). Fast ansöka kunde jag ju göra..

/Nisse

Okunskap. Funkar långt norr ut om det är rätt marktyp. Finnarna har material som är härdigt till zon VI(6).

   TS
Avatar Fallback

Re: Alternativ till hägn? Hybridasp

Hybridasp  
#100732
trilla skrev:Kan nån förklara för en som inte förstår? Kan man inte sätta hybridasp bara på åkern utan en massa kemikalier? Kommer gräs att ta över då eller? Vad gör detta kerb som ni vill spruta i etablerade bestånd? Etablerade bestånd tolkar jag som stora träd.
Kan man inte bara köra gräsklippare mellan plantorna?

OM du planterar på höga boniteter så som på bättre jordbruksmark etc så kommer du att få gräskonkurrens som du inte kan föreställa dig. Pionjärträdslag klarar inte sådan konkurrens men det kan sekundärträdslag så som gran göra hyfsat. Även om det kostar på vad i etablerings fasen och ger förlängd etablerings fas och kraftigt minskad tillväxt. Men vist granen kanske överlever till skillnad mot ett pionjärträdslag.

Kerb är ett systemiskt medel precis så som roundup, avans mm. De slår ut fotosyntesen och växten dör. Kerb gör samma sak men tas upp genom rotsystemet i stället för genom bladen.

Kerb stammar dock i de ytligaste jordlagret och tas då endast upp av gräs och liknande som har ytligt rotsystem. Samma anledning som gör att man väntar något, några år innan man sprutar. Att plantera hybridasp gör man för att de har en kort omloppstid och då är det inte ekonomiskt att få plant och produktions bortfall på grund av gräs konkurrens. Inte om man har möjlighet att spruta så som man har på jordbruksmark.

Gräsklippare eller liknande kan i vissa fall vara ett alternativ. Men ju närmare gräset är plantan ju större påverkan på den har det. Du kan aldrig köra tillräckligt nära utan att skada plantorna. OM du handsprutar runt plantorna och klipper emellan så funkar det. Men det lir en del klippande = MYCKET stor tids åtgång i jämförelse med att spruta. Tid = pengar!

Hoppas att det var allt jag skulle svara på.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).