Logistik, Transport

Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

34 inlägg 21686 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100621
foton skrev:Föresatserna för all skogsvård tycker jag är ett bra vägnät i skogen. Har en vägslinga på ca. 2mil sammanhängade ca. 60ha. åker jag den har man bra koll på vad som händer, snöbrott, vindfällen, mm. När vägen alltid finns blir det inga stubbar och är det söliga partier försöker man få riset på vägen när man är där och hugger.


Foton, har du några foton? Av vägen alltså, skulle vara intressant att se hur den ser ut. Jag håller med dig om att mer eller mindre permanent vägnät är bra,

Användarvisningsbild

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

Torparn79  
#100627
Uvskogen skrev:Se bifogat, där jag ringat in där fästet hakar i skopan. Kanske det går att bygga om till ett mer modernt, standardbetonat fäste. Har sett annonser på Blocket 2Bygg om ditt fäste till Trima".

det där ser ut att vara ett "Ålöfäste" tycker jag..
att bygga om till Trima är värt rätt mycket..

fick du med nå mer redskap än snöskopan..?
om inte, så gissar jag på att du är sugen på att köpa pallgafflar och ev. en jordskopa, och det är mycket enklare att få tag på såna med trimafästen än något av dom gamla fästena som fanns förr..

xyz-trading hade en vettig smal jordskopa förr, men den finns inte kvar på hemsidan och dom som dom säljer nu kan jag inte uttala mig om..

Användarvisningsbild

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100629 [quote="Torparn79"
fick du med nå mer redskap än snöskopan..?
om inte, så gissar jag på att du är sugen på att köpa pallgafflar och ev. en jordskopa, och det är mycket enklare att få tag på såna med trimafästen än något av dom gamla fästena som fanns förr..
quote]

Ja, framförallt jordskopa. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

halvproffs  
#100638 Fler positiva saker med att jämna till körvägar är att det är ju betydligt bättre för kroppen att vägarna är bra. Kroppen är värd vartenda öre det kostar att jämna till. Risken att köra sönder däck mm minskar rejält. Den tid och pengar jag lagt ned på vägarna är värt allt.

Avatar Fallback

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100641 Jag tycker att Nuffes lastare ser lite klen ut för att börja bryta och bända med i skogen.
Hyr in en grävmaskin till tyngre jobb och behåll lastaren rak och hel till att skotta snö.........och kanske till att bära ut lite krossmaterial på vägen.

Användarvisningsbild

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100644
D Brown skrev:.......och kanske till att bära ut lite krossmaterial på vägen.


Då med en mindre jordskopa i stället för nuvarande?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100667 Ja det tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

axwell  
#100682
Uvskogen skrev:Se bifogat, där jag ringat in där fästet hakar i skopan. Kanske det går att bygga om till ett mer modernt, standardbetonat fäste. Har sett annonser på Blocket 2Bygg om ditt fäste till Trima".


Ett Trimafäste fixar du själv, du behöver två st 2 1/2´(63 mm)tjockväggiga rör, plattjärn 70*10 och 60*10mm, en pelarborrmaskin( eller bra känsla för vinkelräthet, alt en punktlaser), en svets och en vinkelslip.

Originalskopan(jord)på Yanmar satt direkt mot lastaren, inget std. fäste. Jag byggde min trimakopia efter Kajsa Warg-metoden med anpassningar för mina behov. Kan tex. sidoförskjuta jordskopan +/- 20 cm.
På enklare trimalastare säkras redskapen med två låsbultar, jag använder en lång genomgående stång för att få fler alternativa placeringar av redskapen.

Tyvärr är efterfrågan på beg. jordskopor större än tillgången, lycka till i "jakten"!

Användarvisningsbild

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100698
axwell skrev:
Uvskogen skrev:Se bifogat, där jag ringat in där fästet hakar i skopan. Kanske det går att bygga om till ett mer modernt, standardbetonat fäste. Har sett annonser på Blocket 2Bygg om ditt fäste till Trima".


Ett Trimafäste fixar du själv, du behöver två st 2 1/2´(63 mm)tjockväggiga rör, plattjärn 70*10 och 60*10mm, en pelarborrmaskin( eller bra känsla för vinkelräthet, alt en punktlaser), en svets och en vinkelslip.


Tack "axwell", ser varje möjlighet till att svetsa som en skänk som ovan :grin: Jag bygger själv, har du någon bild som är ovanligt bra så skicka gärna som jag kan ha som förlaga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100701 Här finns lite fakta:

http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic. ... 1913c10d18

Avatar Fallback

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100726 fasen, jag har en liten jordskopa, som kanske är en tja... kanske en meter bred, som satt på kjälve 900 lastaren som följde me david brownen som ja driver vedmaskinen med... lastaren är dock avyttrad men skopan ligger kvar;).... den har dock inte snabbfästen utan är avsedd för direkt infästning, men borde gå att göra om...

Avatar Fallback

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

axwell  
#100730 Inga svårigheter att göra om Nuttes skopa, det finns färdiga fästen att köpa(runt 500 kr/par ?) men jag brukar göra egna.

Har inte hittat ritningen med alla viktiga mått som jag gjorde på en CAD när jag var lönearbetare. Kameran har jag glömt kvar i fritidshuset, räknar med att hitta båda så småningom.

Vet inte om D Browns tips ger all info som behövs, om inte kan jag göra en skiss så länge.


nutte skrev:fasen, jag har en liten jordskopa, som kanske är en tja... kanske en meter bred, som satt på kjälve 900 lastaren som följde me david brownen som ja driver vedmaskinen med... lastaren är dock avyttrad men skopan ligger kvar;).... den har dock inte snabbfästen utan är avsedd för direkt infästning, men borde gå att göra om...

Användarvisningsbild

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100735
nutte skrev:fasen, jag har en liten jordskopa, som kanske är en tja... kanske en meter bred, som satt på kjälve 900 lastaren som följde me david brownen som ja driver vedmaskinen med... lastaren är dock avyttrad men skopan ligger kvar;).... den har dock inte snabbfästen utan är avsedd för direkt infästning, men borde gå att göra om...


Ja! Låter perfekt att köra rimlig mängd ut 0-90 med. Hur, var, när? :?:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100736
axwell skrev:Vet inte om D Browns tips ger all info som behövs, om inte kan jag göra en skiss så länge.


"axwell", tack vare ditt och "D Browns" tips har jag nu fått ihop massor med hur, och med vilka mått man kan göra själv eller köpa färdigt och modifiera till fästet på lastaren. Så för självbygge av sms/Trima-fäste har jag det jag behöver nu. (fått höra under mina efterforskningar att det är coolare att säga sms, trima-fäste är visst "folkligt uttryckt" :surp: Tänk att mna kan vara 8) även när det gäller redskapsfästen på lastare...)

Får se om jag bygger själv eller köper halvfabrikat och moddar själv. Tid och kompetens får avgöra. Båda fallen kräver som tur är svetsning med pinnsvets :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100747 Ja kan knäppa ett kort på eländet imorrn så du får se hur den ser ut, så utgår vi därifrån;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).