Gallring

Underväxtgallring, eller?

6 inlägg 2833 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Underväxtgallring, eller?

boksson  
#92680 Jag planerar att slutgallra ett ca 20 m högt granbestånd. Jag har tänkt att röja allt som är under 8 cm i bh, men så finns det ett antal stammar på 8-13 cm i br som är ca 8-10 m höga. Antalet är inte fler än att de går att förröja/gallra bort dessa (ca 20-30 st/ha), men ska det göras?
Vad säger ni?
Går det att få ett netto på dom eller kostar det bara pengar att låta dom gå till skördaren? Andra förslag är att låta de stå och toppkapa för att skapa död ved eller är det bättre att bara låta dom vara?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Underväxtgallring, eller?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92704 Granbarkborren gillar toppkapade granar 😡 Låt extragranarna stå kvar, det skulle jag göra.
Visst det kanske inte blir mest lönsamt, men det blir lite extra ris för skotaren att åka på effter gallring.

Avatar Fallback

Re: Underväxtgallring, eller?

boksson  
#92848 OK! de får stå till skördaren, så får han/hon avgöra.
Tack för ditt svar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Underväxtgallring, eller?

Lidéri  
#98710 Jag tycker det ska stå kvar till skördaren. Är det bra röjt bra annars är det ingen fara att ta lite klena stammar...

Användarvisningsbild

Re: Underväxtgallring, eller?

Skogshuggarn  
#98714 Ta ut 8-13 till ved på direkten om du har avsättning för detta?, eller låt dem stå kvar i orört skick

Användarvisningsbild

Re: Underväxtgallring, eller?

Pidden  
#100635 Låt dom stå kvar, Som sagt, det blir extra ris till skotaren att åka på och sen tror jag inte att massabruken har något emot massaved... :P

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).