Logistik, Transport

Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

34 inlägg 21734 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100445 (Har letat i trådarn och inte hitta nån tråd som passar, rätta mig om jag missat).
Hur gör du som kör i skogen med lantbrukstraktor med vägar i skogen? Då menar jag inte vägar som ska passa för timmerbilar. Hugger du bara bort träd och tar dig fram där det fungerar eller jobbar ni med vägen, typ flyttar sten och kör ut material? Har själv jobbat med att steg för steg forma en väg fram genom mina två gallringsavdelningar för en fyrhjuling. Men det kanske inte behövs med en traktor, den har ju väldigt stora hjul jämförelsevis?



   TS
Avatar Fallback

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

Robertberg  
#100450 Om det inte finns gamla stickvägar så bedömer vi hur det är lämpligast att köra med tanke på stenar, träd och så vidare.
Måste man ta ner några träd gör man ju det. Ligger det sten i vägen så väljer man en annan väg, går inte det så får man lösa problemet.

Edit:
Eller du kanske menar basvägar?
Det är ju i princip samma sak, men det kan ju vara värt att lägga ner lite mer arbete på en väg som används mer frekvent. Men det är fortfarande enklast möjliga som gäller.

Avatar Fallback

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100493 vi har huggit vägar så vi kommer fram bara, men äre så att man vill ha en basväg som man åker på till å från själva huggningen så ska man nog lägga ner lite tid, framför allt om man kör 2 wd... å har du grip på kranen så kan man kanske flytta nån sten eller mindre stubbe som går precis i hjulspåren, eller så kan man kanske dra lös stubbar ma traktorn å en lillharrie stenbrytare... Eller så ringer du dit mej så gräver ja en väg me lilla komatsun;)

Användarvisningsbild

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100505 Det låter som om ni jobbar ungefär osm jag gjort med vägen för fyrhjulingen, men i lite större skala. Då gör jag så. Det där med grävare kanske är något jag måste ta till på ena sidan, har ju en dröm om en "väg" runt hela skiftet som ska vara lite mer "permanent". Nu vet jag ju var jag ska ringa :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

Pensionär  
#100506 Frågan är ju hur mycket man vill satsa på vägen. Att bygga väg är dyrt, och lägger man ner mer pengar på vägen än vad man någonsin får tillbaka av skogen så är det ju lite tveksamt om man ska hålla på med det.
Som nutte säger, flytta nån sten å stubbe kan man ju alltid göra, men att betala för krossgrus och köra ut i skogen är nog lite överkurs.
Viktigast av allt är dock diken, i princip ju större desto bättre. Men även ett litet dike hjälper massor.
Sen om man bara har möjlighet kan man försöka styra skogsarbetet till de årstider som passar för marken. Snöfattig vinter med ordentligt kallt väder gör att man kan köra nästan var som helst i skogen. Eller som den här sommaren var, torrt som fan.
Funka ju till och med att köra på myrar i somras.

Användarvisningsbild

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

halvproffs  
#100519 På några områden har jag lejt in en traktorgrävare för att ta bort besvärliga stenar och jämna till lite. Tycker att det har varit en bra investering som finns kvar för alltid.

Avatar Fallback

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

axwell  
#100555 Tack vare "ny traktorn" kan du förbereda en hel del innan tjälen sätter sig till motvärn.
Jag antar att jordarterna skiftar en hel inom ditt skifte, liksom på mitt,när jag hittar riktigt bra grus brukar med frontskopan ordna till små grushögar för framtida behov. Fast du borde ha en liten jordskopa, för att inte överbelasta framvagn eller bryta sönder lastaren/snöskopan, men främst att den är smidigare.
Då blir det enkelt att fylla skopan även när ved/timmervagnen sitter på bak, gruset behövs ofta i något surhål lite senare.
På torra områden duger nästan vilken jord som helst för att fylla i gropar eller jämna ut vid stenar, brukar "armera" med grot.

På basvägen vill man ju absolut ha diken och vägtrummor, då åker grävaggregatet på!

Avatar Fallback

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100557 Även där man kör med skotare kan det vara en god ide att kosta på basvägarna lite. Det kostar så lite och underlättar så mycket att låta en grävare rätta till nåt snedlut och flytta nån sten. Sen har man ju vägspåret för all framtid.

Avatar Fallback

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100558 Hur tar man bort stubbar (och ev. stenar) med en 2wd traktor? Redskap/Teknik-tips? Några gamla stubbar är i vägen för min Defender... :-)

Avatar Fallback

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100560 vi har en lillharri tror ja den heter å användes av bönder för att dra upp större stenar ur åkrarna hittar dock varken nån bild eller info om den, den brukar vi iaf markbereda med åxå, å stubbar som inte är så stora följer me dom åxå om man har fäste å kan dra samtidigt som man lyfter, den sitter i trepunkten....

Användarvisningsbild

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100561
axwell skrev:. Fast du borde ha en liten jordskopa, för att inte överbelasta framvagn eller bryta sönder lastaren/snöskopan, men främst att den är smidigare.


Hur liten är en jordskopa, typ halva bredden mot snöskopan? Märkte idag när jag prov"grävde" lite att full skopa med lerjord blev väldigt tungt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

axwell  
#100585
Uvskogen skrev:Hur liten är en jordskopa, typ halva bredden mot snöskopan? Märkte idag när jag prov"grävde" lite att full skopa med lerjord blev väldigt tungt.

Ja ungefär halva bredden, min är 95 cm. Med samma godstjocklek tål den mycket mer än en stor skopa, det är lättare att sticka in mellan hinder för att komma åt mtrl.
Det finns troligen många modeller men de jag har använt har haft en längre plan botten och då är det lättare att hitta en optimal tiltvinkel mot underlaget både vid avschaktning och tillpressning.

Tyvärr har jag inte kunnat klura ut vilket fäste din lastare har, skopans ser ut som hembygge, på långt håll påminner lastarfästet om Trima.

Har du någon info om detta?

Avatar Fallback

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

foton  
#100594 Föresatserna för all skogsvård tycker jag är ett bra vägnät i skogen. Har en vägslinga på ca. 2mil sammanhängade ca. 60ha. åker jag den har man bra koll på vad som händer, snöbrott, vindfällen, mm. När vägen alltid finns blir det inga stubbar och är det söliga partier försöker man få riset på vägen när man är där och hugger.

Användarvisningsbild

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

stegmaster  
#100602
halvproffs skrev:På några områden har jag lejt in en traktorgrävare för att ta bort besvärliga stenar och jämna till lite. Tycker att det har varit en bra investering som finns kvar för alltid.

Precis, så bör man gjöra, eller hyra en minigrävarare.
Om du hyrar en minigrävare (som jag själv kjör/använder 4,5t), så kan jag lova att den gjör mycket traktorväg under en dag vid bra förhållanden. Blir ju ingen jättakostnad, och när arbete er klart, finns ju "vägen" til evig tid, om du skjöter om den lite.
Om du har mycket skog, så varför inte kjöpa egen maskin(om du har tid at använda den). Finns altid en massa andra saker ochså som går att ordna(med en grävare), prescis som det kjänns när man kjöper en traktor. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100611
axwell skrev:
Tyvärr har jag inte kunnat klura ut vilket fäste din lastare har, skopans ser ut som hembygge, på långt håll påminner lastarfästet om Trima.

Har du någon info om detta?


Se bifogat, där jag ringat in där fästet hakar i skopan. Kanske det går att bygga om till ett mer modernt, standardbetonat fäste. Har sett annonser på Blocket 2Bygg om ditt fäste till Trima".
IMAG0174.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).