Motorsåg och handhållet

Fällkil och slagjärn

43 inlägg 28858 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fällkil och slagjärn

calle336  
#100126 Halloj
Jag har fått höra att sandviks/bachos slaghjärn och fällkilar ska vara de som är de bästa.
Men var hittar man dessa till vettiga priser?? På skogma kostar kilen 200 och järnet 500 kr Är detta normala priser eller går de att hitta billigare??
De lokala försäljarna här vill ju endast sälja husqvarna grejjer.

Mvh Calle



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fällkil och slagjärn

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100143 min åsikt är att skippa slagjärnet o ta en yxa istället... ifall att det går åt hällvete så kan du hugga dig låss med yxan det kan du inte med ett slagjärn

Avatar Fallback

Re: Fällkil och slagjärn

Nonkan  
#100151 Kilarna kostar 2 ggr så mycket som Husqvarnas, men håller definitivt mer än 2 ggr så länge, så vad är problemet? Det är väl Husqvarnas kilar som inte är prisvärda?

Håller med om liten yxa, mycket mer användbart.

Avatar Fallback

Re: Fällkil och slagjärn

SawTroll  
#100183
Nonkan skrev:....

Håller med om liten yxa, mycket mer användbart.


Det gjør jeg også!

Jeg bruker mest HVA kiler, men det har med tilgjengelighet lokalt å gjøre.

Användarvisningsbild

Re: Fällkil och slagjärn

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100211 Kolla NIMA, som brukar ha humana priser på Bahco http://www.nimaab.se/se/art/fallkil-24-cm.php
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fällkil och slagjärn

calle336  
#100230 Jaha så Bahcos e så mkt bättre än Hqv men då e de ju inte så dyra då kanske. Har som sagt inte använt mig av kilar förut så jag har ingen koll alls.
Då får de bli en från nima då. Det va ju ganska stor skillnad på pris där.
Yxa har jag osckså tänkt på så då kör jag på den varianten i stället.
Tack för hjälpen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fällkil och slagjärn

johan eriksson  
#100244 Prisskillnaden är 27kr, den stora skillnaden är att nima från början visar sina priser ex.moms går att ändra om man vill se priser ink eller ex moms.
http://www.skogma.se/Servlet?page=1&set ... rent=s1820
http://www.nimaab.se/se/art/fallkil-24-cm.php

Användarvisningsbild

Re: Fällkil och slagjärn

Torparn79  
#100247
johan eriksson skrev:Prisskillnaden är 27kr, den stora skillnaden är att nima från början visar sina priser ex.moms går att ändra om man vill se priser ink eller ex moms.
http://www.skogma.se/Servlet?page=1&set ... rent=s1820
http://www.nimaab.se/se/art/fallkil-24-cm.php

ja, och i calle336's fall så har han soppan betald för resan till Örebro om han köper ett par stycken kilar, gissar jag på..
calle336, du har väl inte mer än 5-6 mil till Nima va..?

såg att Nima var 15:- (inkl. moms) billigare för slagjärnet också..
då kan han fan stanna på statoil och köpa en korv med gott samvete..

Avatar Fallback

Re: Fällkil och slagjärn

Elfving  
#100295 Nu vet jag inte på vilken professionsnivå du befinner dig, men jag tycker själv att det funkar helt ok med kilar av tätvuxen snickartorr björk. Det är ingen lösning för proffs som behöver kilen ofta, men ack så mycket rationellare för den självverksamme snåljåpen som hugger bara för uppvärmning. Om du tror att du riskerar att tappa bort kilen på grund av färgen, så gör flera. Om du råkar såga i kilen så är det inte heller något problem, den skadar inte kedjan och du kan tillverka flera.
En byggsåg funkar bra för att tillverka lämpliga kilar.

Ta det som ett förslag, är det så att man tvekar på grund av Skogmas ockerpriser (håller helt med) så kan det vara på sin plats med ett kostnadsfritt alternativ.

Avatar Fallback

Re: Fällkil och slagjärn

calle336  
#100315 Halljo hej igen

Japps torparn jag har väl ca 5 mil till örebro så man kan ju ta sig en sväng dit.
Visst priserna skiljer ju inte så mkt men tyckte 200 va mkt för en plastkil :) Men det är väl som vanligt med små serier osv.

Träkilar e ju också en variant och jag e ju bara på hobby nivå så det skulle ju duga för mig iof.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fällkil och slagjärn

bmbamse  
#100399 På tal om att såga i kilen så köpte jag en i aluminium på swedol härom dagen. Tänkte att det vore väl själva f-n då, om jag inte aktar mig för att såga i den :)

Avatar Fallback

Re: Fällkil och slagjärn

skog+ terri  
#101480 hej annrs så finns de bliga huggar saker på jula o class ohlson är några affären

Användarvisningsbild

Re: Fällkil och slagjärn

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101589
Elfving skrev:Nu vet jag inte på vilken professionsnivå du befinner dig, men jag tycker själv att det funkar helt ok med kilar av tätvuxen snickartorr björk. Det är ingen lösning för proffs som behöver kilen ofta, men ack så mycket rationellare för den självverksamme snåljåpen som hugger bara för uppvärmning. Om du tror att du riskerar att tappa bort kilen på grund av färgen, så gör flera. Om du råkar såga i kilen så är det inte heller något problem, den skadar inte kedjan och du kan tillverka flera.


Håller med om att det är Bachos kilar som är bäst och de är värda sitt pris på ett sett. Men 185 kr (vilket jag betalar hos min återförsäljare) för en formgjuten plastbit är ganska mycket tycker jag.

På Naturbruksgymnasiet där jag också jobbar använder vi också träkilar, fast i ek. Det har blivit väldigt dyrt att hålla eleverna med plastkilar eftersom de inte alltid har så bra koll på var de har svärdet så sågar de ofta i kilen. Jag funderar faktiskt (nästan seriöst i alla fall) på att vi ska återgå till gjutjärnskilar igen så att "ungarna lär sig någon gång var svärdet är inne i stammen". Eller så är det kanske så att när de själva får betala för sin kil så kanske de inte sågar i den så mycket....

Martin

Avatar Fallback

Re: Fällkil och slagjärn

macke  
#101595 Jag anser att handslägga med trähandtag (hultafors) och plastkilar funkar bäst. Hva kilen är lättare att slå in lyfter inte så tvärt som Bahco .Däremot häller Bahco Bättre

Användarvisningsbild

Re: Fällkil och slagjärn

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101622 Använder nästan uteslutande Träkilar av Alm.
Olika former efter hur jag vill det ska vara just då.

Kilar som är stora o lyfter tungt är inte lätta o hitta, heller inte i min prisklass om jag hittar.

Bäst av allt... Sågar du i den, så kan man utan dåligt samvete lägga den bredvid stubben!

Kostnad för 100 Kilar var en kedja till grannens såg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).