Motorsåg och handhållet

Startproblem med varm STIHL 260c

25 inlägg 14007 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Startproblem med varm STIHL 260c

Phantom  
#100112 Jag får tacka för hjälpen från er. Dokumenten var perfekta som jag fick från Huggarn och engelska går utmärkt att läsa. Det var för övrigt samma dokument som SawTroll länkade till...jag har kollat på de och länkarna funkade tidigare idag.
Så nu ska vi bara köra lite i helgen sen ska jag ta hem den krånglande sågen och försöka få lite ordning på den så att den fungerar inför vinterns planerade avverkningar...men som tur är så har ju jag mina sågar ifall något skulle krångla med Stihlen :roll:

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Startproblem med varm STIHL 260c

SawTroll  
#100160
Phantom skrev:...jag har kollat på de och länkarna funkade tidigare idag. .....


Fungerer nå også.

Avatar Fallback

Re: Startproblem med varm STIHL 260c

Phantom  
#100500 Vilket tändstift rekommenderas i denna såg?
Enlig servicemanual så ska det vara RCJ6Y eller BPMR7A. Vad jag vet så är dessa två stift inte lika "hårda", så vad rekommderas?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Startproblem med varm STIHL 260c

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100514 BPMR7A ska det vara!

Avatar Fallback

Re: Startproblem med varm STIHL 260c

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100520 Kan vara så att startgasläget ger för lite gas. Man kan få hålla in bottengas med högern och rycka med vänstern. Inte enligt regelboken men det funkar.

Avatar Fallback

Re: Startproblem med varm STIHL 260c

Phantom  
#100647 Hittade ett problem på sågen till att börja med, men jag har den inte hemma ännu utan kollade på plats i helgen lite snabbt.
Det första var att tändstiftet inte satt fastskruvat utan det gick att rucka på det med fingrarna(tyvärr kunde jag inte dra fast det med min tändstiftnyckel då jag har 13/19 på den och stiftet som satt i var 21mm.)
Det andra som jag tyckte var konstigt var stiftet som satt i. Jag kommer inte rikltigt ihåg beteckningen på stiftet men det var ett champion med en siffra 9 och så några bokstäver WDJ(inte riktigt i den ordningen men de bokstäver jag kom ihåg)
Så med ett löst stift och med ett värmetal på 9 så kanske det inte är så konstigt att sågen inte går som den ska.
Tilläggas kan att den inte har blivit riktigt servad de snaste två åren så luftfiltret såg ju inte så roligt ut det heller.
Eftersom vi inte hann färdigt med sågningen i helgen så får jag troligen hem den till nästa helg och kan rengöra och serva sågen, och sen tror jag faktist att den kommer att gå som den ska...

   TS
Avatar Fallback

Re: Startproblem med varm STIHL 260c

skotarmasse  
#100668 Jag är imponerad att du har fått igång den överhuvudtaget!!! :lol:

Avatar Fallback

Re: Startproblem med varm STIHL 260c

Phantom  
#102309 Problemet löst!
En grundlig rengöring, justering och byte av filter samt monterat rätt stift som nu sitter fast klarade biffen.
Sågen funkar nu som den ska, men har nu en 250 som krånglar som jag startade en ny tråd om viewtopic.php?f=12&t=8720

   TS
Avatar Fallback

Re: Startproblem med varm STIHL 260c

Hallegol  
#658675 Vad menar Du med att Stihl inte vill släppa ngn. information som kan lösa startproblem med varm Stihlsåg. Just nu betraktar jag Stihlen som ngt som katten släpat in. Jag har 3 Stihlsågar med dessa problem och 2 Husqvarna som aldrig har haft varmstartproblem!
Hälsn. Göran G

Avatar Fallback

Re: Startproblem med varm STIHL 260c

Avslutat-02  
#658676 Vilka modeller och hur beter de sig?
Jag har inte haft många stihlar med dessa problem...
Det har hänt, men Hva ligger i högre klass på detta hos mig...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).