Motorsåg och handhållet

Startproblem med varm STIHL 260c

25 inlägg 14009 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Startproblem med varm STIHL 260c

Phantom  
#99933 Jag ska titta på en kompis motorsåg om några dagar då han har problem med den, och samtidigt ska den servas och rengöras grundligt.
Han har även ett problem med sågen och det är att den är oerhört svårstartad när den är varm, om den ens går igång :???: När den är kall är det inga som helst problem att starta och den går bra i övrigt.
Han nämnde att någon berättat om ett standardfel på de sågarna och jag tänkte höra om det är någon här som har koll på detta standardfel och vad som ska åtgärdas för att lösa problemet?
Jag har lite egna funderingar kring problemet också, men tänkte först höra huruvida detta är ett känt problem på sågen eller inte. Sågen har några år på nacken, men fungerar annars bra förutom vid start av varm såg.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Startproblem med varm STIHL 260c

zeetorg  
#99948 Jag vet inte om något standardfel få 260´n, men jag tänkte bara höra om han har chokespjället i startläge. D.v.s man skall först dra ner chokeregtlaget till full choke och sedan föra upp det ett snäpp utan att röra gasen. Då får man lite extra gas och sågen går oftast igång lite lättare. gasar man till en gång så går startläget ur. Det brukar hjälpa på dom flesta sågar om inget annat är galet.

Avatar Fallback

Re: Startproblem med varm STIHL 260c

Phantom  
#99951 Det är något annat galet med den här sågen, för det gör ingen skillnad med startläget.
Jag provade själv idag att starta den varm och den var helt omöjlig att få igång, men som tur var så hade jag en riktigt såg(Husqvarna...tror att det är många som har andra synpunkter men jag kunde bara inte låta bli 😈 ) han kunde låna och han blev oerhört nöjd :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Startproblem med varm STIHL 260c

zeetorg  
#99954 ok
Har själv en 260 och den går som en klocka... :P

Börjar motorn att bli lite sliten och otät kan det bli som du beskriver, men det kan säkert vara något annat också...

Avatar Fallback

Re: Startproblem med varm STIHL 260c

Solo  
#99977 Byt stift......

Användarvisningsbild

Re: Startproblem med varm STIHL 260c

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99981 Om allt är i ordning är det inga problem o starta dessa varma efter vad jag upplevt...

Stift, inställningar etc får du kolla över så allt är rätt.
Sen ett system i taget, annars blir det snurrigt.
Gör rent allt!

Avatar Fallback

Re: Startproblem med varm STIHL 260c

Nonkan  
#99984 Jag tycker 260 kan vara lite svår att få igång på startläget om sågen är riktigt varm och det är kallt och fuktigt ute, speciellt om man har kört helt tomt och sedan tankar fullt. Det brukar vara lättare på körläget.

Standardfel skulle jag inte kalla det, det enda som är standardfel i branschen (och troligen i mitt fall hemma) är SBS :)

Avatar Fallback

Re: Startproblem med varm STIHL 260c

Phantom  
#99997 Stiftet är bytt, men inte sagt att det är ok det får jag kolla på.
Jag ska kolla över sågen när jag får hit den och rengöra allt och byta stift, filter och sen får jag provköra och göra eventuella justeringar.

Visst kan det väl vara SBS...det ska jag hälsa honom :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Startproblem med varm STIHL 260c

Elias  
#100021 Om sågen är körd mycket med man kan få någon typ av beläggning på filtret som gör att det ser rent ut men får ingen/lite luft. Dock så borde den inte gå bra kall då men tänkte bara nämna det.

Avatar Fallback

Re: Startproblem med varm STIHL 260c

SawTroll  
#100049 Det har vært mange feil på 026/MS260, og noen dårlige forgassere, men at de ikke starter er uvanlig.

Det høres egentlig ut som det er et problem med coil eller tenning?

Avatar Fallback

Re: Startproblem med varm STIHL 260c

Phantom  
#100056 Jag får nog ta och börja med en grundlig rengöring och service för att sen gå vidare om problemet finns kvar.
Tror det blir enklare när jag får hit sågen så jag kan titta på den ordentligt.

Sen insåg jag att jag faktiskt saknar en IPL och en verkstadsmanual till denna såg, så är det någon som har dessa att dela med sig av vore jag mycket tacksam :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Startproblem med varm STIHL 260c

SawTroll  
#100075 026/260 WS manual

MS260 IPL

Användarvisningsbild

Re: Startproblem med varm STIHL 260c

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100083 De länkarna funkar inte för mig.

Avatar Fallback

Re: Startproblem med varm STIHL 260c

SawTroll  
#100097 Fungerer ikke for meg heller - men fungerte rett etter at jeg la de ut? :?:

Edit; Prøvde å gå direkte inn på kilden, men det ser ut som om web-siden er "nede" for øyeblikket.......

Användarvisningsbild

Re: Startproblem med varm STIHL 260c

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100099 Jag har skickat ipl & manual till Phantom! hoppas dom funkar åt han! :smile:

Sawtroll: det är nog ingen bra ide att lägga ut ipl mm direkt här på forumet! du vet hur stihl är när det gäller dom sakerna!? :wink: dom håller hårt i sina uppgifter! i alla fall "over there"!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).