Verkstan

8 hkr Avance Tändkulemotor

37 inlägg 18154 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 8 hkr Avance Tändkulemotor

johan eriksson  
#98815 Vevlagerna skaver man på plats med motorn hopmonterad, Helgjutna ramlager har jag ej arbetat med så där har jag ingen erfarenhet, men de borde kanske gå att brotcha in dom. En bild på toppen och där till hörande detaljer så kanske det går lite enklare att förklara. Men jag har något svagt minne om att Avance hade någon form av kombinerad insprutning på bränsle och vatten, men jag kan ju vara ute på en långresa på Cresenten...
Är det ställbar spridare så brukar det vara toppinsprutning, dvs att spridaren sitter monterad mitt uppe på toppen med en kylmantel runt sig och sprutar rakt ner mot kolven, Annars sitter spridaren snett in i toppen och sprutar upp mot kulan.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: 8 hkr Avance Tändkulemotor

Skogshuggarn  
#98820 Den här har oljebronslager som vevaxel-lager (ramlager), med oljespår,,,,vevstakslagret däremot är i gjuten babbits
och förmodligen även med rödmetallkärna
Blir det att byta något utav ramlagren?, så ska jag undersöka om de inte arborrats på plats i vevhuset + brotschning för att få det så "linjärt" som möjligt.


Injektorn går mycket riktigt rakt in i själva toppen (horisontellt fr sidan).
"Manicken" med ratt som sitter på cylinder är alltså till för att???,,,, justera bränslemängden?.

Har som sagt aldrig kört motorn, utan plockade hem den i delar.
Grannen vet däremot hur man startar/kör kulan, så jag får väl "knyta fast" honom vid motorn när det är
dax för att lägga nejden i rökridå. :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: 8 hkr Avance Tändkulemotor

johan eriksson  
#98833 Ta en bild på spridaren så ska vi se vad det kan vara.
Ett bra tips till provkörningen är att ha en stadig ekplanka nära till hands, den ska ligga bredvid dig och du ska innan du startar prova och se hur du får ett så bra bromstag som möjligt mot svänghjulet. man ska inte behöva leta efter biten om det skulle börja skena. Dom här pojkarna hade nog betalat ganska mycket för en bromsbit...

När vi ändå är inne på rusande motorer :D

Avatar Fallback

Re: 8 hkr Avance Tändkulemotor

mannen  
#98837
johan eriksson skrev:När vi ändå är inne på rusande motorer :D


Norsk motorvärmare kanskeäar värt att prova nästa gång det jävlas :lol:

Användarvisningsbild

Re: 8 hkr Avance Tändkulemotor

Skogshuggarn  
#98839 Vicka lirare,,,, :surp:

Fick med några urtjusiga mässingkranar till tankbygget, men det får nog bli en "cut off" och före injektorn oxå
+ bromsverktyg.
Ska även göra ett ordentligt fundament (traktorburet), så man slipper jaga motorn runt halva socknen.

Bilder kommer!.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 8 hkr Avance Tändkulemotor

johan eriksson  
#98843 Ha det inte så traktorn bär upp lasten, det fjädrar för mycket i hjulen så du riskerar att knäcka vevaxeln. den ska stå så stumt som möjligt, tungt fundament på ett inte allt för hårt underlag. Fenomenet med rusande motorer beror nog främst på upprepade misslyckade startförsök(man pumpar in en massa bränsle) eller för mycket olja i vevhuset.

Användarvisningsbild

Re: 8 hkr Avance Tändkulemotor

johan eriksson  
#98844 Det kan inte vara så att den stora ratten vid spridaren är bulten som håller fast spridaren i toppen??? Har för mig att jag sett det någon gång.
Ett av dom största problemen när man håller på med tändkulor är att det finns så mycket olika konstruktioner på allting så man kan aldrig säga att den tillverkaren gjorde aldrig si eller så för alla olika fabrikat hade en massa olika varianter på allting under åren, man måste tänka på att detta är i förbränningsmotorns linda.

Användarvisningsbild

Re: 8 hkr Avance Tändkulemotor

Skogshuggarn  
#98847 Tanken var att fästa motorkonsollen i en ordentlig träbit av flertalet ihopbultade/limmade 6x4,,,,ungefär som en "limträbalk".
Traktorburen blir den inte mer än att jag kan lyfta den in/ut från garaget och kanske upp på någon transport.

Kan det vara en bra lösning?.

Gällande injektorn så är den gängad i toppen enl tidigare beskrivning, och som jag fattar det hela så är den andra manicken enbart till för att ställa bränsleflödet?.

Det blir alltså pump --> ledning till regulatorn --> ledning från regulatorn och upp till injektorn.


:?:

   TS
Användarvisningsbild

Re: 8 hkr Avance Tändkulemotor

johan eriksson  
#98848 Att bränslet skulle passera regulatorn har jag svårt att föreställa mig hur det skulle se ut, regulatorn brukar vara mekanisk, frislag eller centrifugal, och enbart reglera slaglängden på bränslepumpen, fast inte på en frislagare iofs. Som jag ser det borde det vara Tank-->pump-->spridare med backventiler på bränslepumpen och i spridaren, endel motorer har t.o.m dubbla i spridaren, pumpen brukar ha två backventiler, en sug och en tryck, men om man har tanken ovanför pumpen och en pump som har förskjutna kanaler, dvs att pumpstången stänger på sugsidan, så kan det räcka med en i pumpen. Dock är det tvunget att ALLA backventiler är HELT täta, detta är av största vikt. Provas enklast med att suga fast dom i läppen.

Användarvisningsbild

Re: 8 hkr Avance Tändkulemotor

Skogshuggarn  
#98916 Det är nog lika bra att jag knäpper några bilder Johan,,,,,

Ska bara skicka alla pjäser genom stordelstvätten först, så blir det både trevligare att hantera/renovera och fotografera..

   TS
Användarvisningsbild

Re: 8 hkr Avance Tändkulemotor

totte  
#99960 Ähum! Händer nåt, eller? Väldigt tyst på Avance-fronten.

Användarvisningsbild

Re: 8 hkr Avance Tändkulemotor

Skogshuggarn  
#99966
totte skrev:Ähum! Händer nåt, eller? Väldigt tyst på Avance-fronten.


Hav förtröstan, Totte,,,

Det har varit/är absolut knökfullt på jobbarfronten fram till mitten/slutet av V 37, men därefter så ska jag återuppta projektet med "full force".
Det "spånas" dock lite kring fundamentet/gjutning av lager, osv, men mera på det teoretiska planet.
Målet är hursom att ha den klar till våren och ev ragga lite grejor som man kan driva med kulan under tiden.

Har ev en sk "spelk" på G, så jag kanske blir "takstickefabrikant" vad det lider,,,,, :))

Ja jösses!.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 8 hkr Avance Tändkulemotor

totte  
#99974 Ah, förstår!

Jaha det är ju klart, skaffar man sig en järnhög som snurrar så måste man skaffa fler som den kan driva. Tusan vet hur du skall hinna jobba nåt i fortsättningen :shock: :lol: Kan man leva på att sälja takspån :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: 8 hkr Avance Tändkulemotor

Skogshuggarn  
#99999 Av vad man hör, så är det ett jäkla sug efter takstickor till olika byggnadsvårdsprojekt/hembygdsgårdar och faktiskt även privata, men tillv/sälja som levebröd???,,,,nja, det får nog vara för min del. :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: 8 hkr Avance Tändkulemotor

totte  
#100017 Jaja, jag bara spånade lite.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).