Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlägg 3602674 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

machonisti  
#306473
tallen100 skrev:
machonisti skrev:Vattnat frugans blommor!

Plastblommor? :D

Jäklar! nåt att arbeta mot. :lol:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306517
JensSkoog skrev:Varit och hämtat julgranar med min dotter och hennes väninna, samt två nabogossar. Dom två pojkarna fick lära sig att vi inte gör amerikanska stubbar när vi hugger :lol:

Faktiskt kan amerikanska stubbar vara bra för julgranar, det kan ju komma upp två nya granar från den stubben om man sköter sig väl :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#306641
Huggit i trädgården till min kompis i dag. En tvillingsbjörk, en tvillingstall och en tall som lutade hemskt mot grannans trädgård. Tog dom fyra med lift och stångsåg, men den lutande fick jag draga med spablocken efter å gjord riktskär och säkra hörnet. Fungerade perfekt!
Ungefär 50-60 år, planterad av svärfaren till min kompis
Blev en god hög, som jag får reda ut tirsdags

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Blivande snickare  
#306645 Snyggt sågat Jens! :smile:

Själv har jag sågat i ett bröte av gamla vindfällda tallar. E på en liten skogskil vi har bredvid "grannens" hus å nu ville dom gärna få det städat å snyggt (förstår dem väldigt bra, såg för jävligt ut).
Började redan igår men det blir ju så snabbt mörkt nu för tiden :roll:
Har ett problembarn kvar att dra ner med traktorn i morgon å sen e de klart! :smile:
Här ligger det mesta redan. Glömde såklart å ta en före-bild...

Problembarnet. Brustet två å en halv meter upp å sedan fasthängt i en björk.

Nu får ni tyvärr vända på skallarna igen när jag surfar från telefonen men det kan ju vara bra med lite gymnastik åxå mellan allt datorsittande :D

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

clasandre  
#306648 Kom äntligen till handling för att korta ner sparkarna till stödbenen på skogsvagnen så man inte ska komma åt dem när man kör kranen! (Lyckades välta vagnen en gång på det viste förra vintern...)

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Karlsson_98  
#306664
clasandre skrev:Kom äntligen till handling för att korta ner sparkarna till stödbenen på skogsvagnen så man inte ska komma åt dem när man kör kranen! (Lyckades välta vagnen en gång på det viste förra vintern...)

Kortade ner spakarna förra helgen på farman. Vilken skillnad det blev att köra :)

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

sveakatten  
#306673 Satt på radio på vinschen, ventil från wimer + radio från tradera pris 2500 + 240kr, få se om detta fungerar i längden. 8)

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

clasandre  
#306699
Karlsson_98 skrev:
clasandre skrev:Kom äntligen till handling för att korta ner sparkarna till stödbenen på skogsvagnen så man inte ska komma åt dem när man kör kranen! (Lyckades välta vagnen en gång på det viste förra vintern...)

Kortade ner spakarna förra helgen på farman. Vilken skillnad det blev att köra :)


Har bara hunnit köra en kort stund men tror och hoppas att det blir bra!! :)

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

svampbob  
#306740 Levererade de sista vedsäckarna och snart är det dags att börja om igen med vedtillverkandet.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306743 Rensade hängrännorna, det var så fint väder för det. ;)

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#306754
JensSkoog skrev:
Helge Bl serie 3 (2)S.JPG
Huggit i trädgården till min kompis i dag. En tvillingsbjörk, en tvillingstall och en tall som lutade hemskt mot grannans trädgård. Tog dom fyra med lift och stångsåg, men den lutande fick jag draga med spablocken efter å gjord riktskär och säkra hörnet. Fungerade perfekt!
Helge Bl serie 3 (4)S.JPG
Helge Bl serie 3 (5).JPG
Snyggt sågat, precis enligt läroboken.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#306755
Blivande snickare skrev:Snyggt sågat Jens! :smile:

Själv har jag sågat i ett bröte av gamla vindfällda tallar. E på en liten skogskil vi har bredvid "grannens" hus å nu ville dom gärna få det städat å snyggt (förstår dem väldigt bra, såg för jävligt ut).
Började redan igår men det blir ju så snabbt mörkt nu för tiden :roll:
Har ett problembarn kvar att dra ner med traktorn i morgon å sen e de klart! :smile:
20141222_135529.jpg

20141222_135536.jpg

Nu får ni tyvärr vända på skallarna igen när jag surfar från telefonen men det kan ju vara bra med lite gymnastik åxå mellan allt datorsittande :D

Hur löste du det? Jag hade fällt det 90 grader åt ena sidan. Men om det är rätt tänkt, vetitusan.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#306757 Själv har jag lagt igen alla gropar i vägen. Det hade hunnit bli många efter allt regnande. Efter flera veckor med vanligt jobb var det nästan underbart att få göra något "riktigt" igen. Hoppas att det blir vindstilla under ledigheten, så jag kan fälla några granar. Kliar i fingrarna, då det var så längesedan jag startade upp sågen.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Blivande snickare  
#306764
Hema skrev:
Blivande snickare skrev:Snyggt sågat Jens! :smile:

Själv har jag sågat i ett bröte av gamla vindfällda tallar. E på en liten skogskil vi har bredvid "grannens" hus å nu ville dom gärna få det städat å snyggt (förstår dem väldigt bra, såg för jävligt ut).
Började redan igår men det blir ju så snabbt mörkt nu för tiden :roll:
Har ett problembarn kvar att dra ner med traktorn i morgon å sen e de klart! :smile:
20141222_135529.jpg

20141222_135536.jpg

Nu får ni tyvärr vända på skallarna igen när jag surfar från telefonen men det kan ju vara bra med lite gymnastik åxå mellan allt datorsittande :D

Hur löste du det? Jag hade fällt det 90 grader åt ena sidan. Men om det är rätt tänkt, vetitusan.

Provade slänga upp en rem å dra ner den med traktorn men stammen ramlade bara ner en meter på en större kvist... ny taktik behövdes då utrymmet sidvist tog slut, en annan björk kom emot.
Så istället sågade jag vanligt riktskär 90º åt sidan å med instick lämnade jag en liten bita osågat längst bak. Sen körde jag bara schaktbladet imot med en liten smäll å så ramlade hela skitet i backen med ett brak! :smile:

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#306766 Ja men då tänkte jag inte helt galet. :) Härligt att det gick så fint.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).