mån 03 feb 2020, 09:18#622551
Har en Multiforest 8t med 6,3m kran anno 2011, och den har direktmonterad hydraulmotor (ingen frikoppling). Så det är bara att hålla ner knappen så länge man matar ut. Vagnen är verkligen jättetrevlig i övrigt, men detta är inte OK! Är i desperat behov av en lösning, men vill helst inte drämma till med ett separat hydraulsystem då resten funkar bra: kranen går lagom fort och vinscha in blir lagom fart. (Kör med en Valmet 455 på 1200 varv.)
Övriga omdömen om vagnen: kranen blir lite tung på en medelstor vagn, så det är inte svårt att välta utan lass om man svänger ut ramstyrningen. Ventilpaketet sitter nere i riset vid grinden men saknade skydd?!! Jag vågade inte ens ta en provtur, utan gjorde en egen kåpa/skydd först. Gripen är mkt för liten (öppnar 98 cm) och för svag (klarar nätt och jämnt en 5,5m ' 60cm bit). Den hade nog passat bra på en 5-7t-vagn. Draget är ok på min gamling, men på nya vagnarna har man istället gjort en totalt kass lösning med ett vändbart drag. Adapterplattan för detta är en bjässe där plåtarna hamnar rakt i hjulet om man svänger snävt. Men det går ju att skära bort alltihop och stumsvetsa. Urdumt!
Men,
Förslag om lösning till vinschen, någon? Kan man återcirkulera olja från returen via en strypning + backventiler? Dvs "fuska" till sig lite extra flöde? Eller har nån sett en extern frikoppling man kan bygga dit? Annars blir det att byta till en riktig vinsch istället: Weimer...
Förslag på vettig grip för en rimlig peng? (Har inte råd med Cranab-nivå.) Vår förra Patu 90-talare hade en fin grip.