Skogsvagn (Huggarvagnar)

koppla till/från huggarvagn

25 inlägg 28530 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

koppla till/från huggarvagn

Axl  
#99673 Hur gör ni med ventilpaketet när ni kopplar till/från huggarvagnen? Det är ju rätt tungt och bökigt att hänga dit det.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: koppla till/från huggarvagn

Fredrik Reuter  
#99719 Hej,
Vi har gjort en stång som vi fäster i kranfoten och en båtvinsch som fästs i toppen på krantornet.
Ventilpaketet är sedan fäst i änden på stången och går att höja och sänka med vinschen, monterar sedan bort hela historien när allt sitter där det sitter.


Sundhult hos oss har gjort en liknande lösning tror jag och ska ha film på skapelsen, jag tror filmlänken finns här:

viewtopic.php?f=9&t=1228&st=0&sk=t&sd=a&start=15

Avatar Fallback

Re: koppla till/från huggarvagn

Jorg  
#99733 Det är lite svårt att förklara men jag ska göra ett försök.
Mitt ventilpaket sitter fast på en stående fyrkantsprofil med två hål i längst ner, den sitter sen fast i två tappar där tryckstången normalt ska sitta.
Det nedre hålet är uppkapat i fyrkantsprofilen(så det ser ut som ett upp och ner vänt U) , då är det bara att styra emot den nedre tappen (som alltid sitter där) medans paketet ligger med största tyngden på vagnen och sen är det bara att vicka upp paketet och sätta i den andra tappen, enkelt och hyfsat lätt att få dit det själv :)
Traktorn är en Valtra A75 -08 och vagnen en 7t Moheda med fastmonterad FMV 230 kran och 7 spaks ventilpaket.

Avatar Fallback

Re: koppla till/från huggarvagn

foton  
#99736 Min lösning på problemet montera ventilpaketet på ett fäste bakom kranen och en platta på dragstången där du kann stå och köra kranen. Det blir flera fördelar, du får bra uppsikt, du får lite motjon. För min del med lite övervikt tror jag knappast att jag skulle leva nästa år om jag bara satt och snurra på en stol hela dagen,

Användarvisningsbild

Re: koppla till/från huggarvagn

stegmaster  
#99746 Det görs helt enkelt med "muskelkraft". :wink:
"Parkerer" sentralen på svingsylinderna, och står på draget och lyter den rakt inn i festet i hytten.
Har gjordt dette i 10år nu och det funkar helt ok. Ventilen er en vanlig 2+3.
Inga ryggskott enn: :???:
Menar nog att det bästa er att ha sentralen i hytten/eller på traktor, så at man inte får alla störelser från kranen rakt i ventilpacketet och sig själv (måste vara svärt att kjöra jamt då,eller??)
Dessutan er det ju fint att kunne sïtta tört och fint i hytten och lysna på radio medan man skotar. 8)

Avatar Fallback

Re: koppla till/från huggarvagn

andan  
#99749 Radiolurar är rätt bra annars ;)

Jag har funderat på att montera ventilpaket i hytten, men kommit fram till att för min del känns det smidigare att låta det sitta på vagnen. Detta då vinchen används flitigt i mina minst sagt kuperade marker. Jag fäller, kvistar, vinchar in hela trädet, kapar och lastar. Det hade blivit lite väl mycket spring ut och in i traktor om jag haft ventilpaketet i hytten. Hade jag skotat efter en skördare hade det nog varit lämpligare att kunna sitta inne hela tiden dock...

Användarvisningsbild

Re: koppla till/från huggarvagn

matte57128  
#99779 Jag har två stående M12-bult på en konsoll bak i traktorn och motsvarande hål i ventilpaketet - bara att lyfta på eländet och vicka tills bultarna hittat sina hål.

Dock har jag gjort två saker som underlättat "träningspasset" radikalt:
1. Limmade halkskydd på vagnens dragstång. Samma typ av halkskydd som sitter t.ex på insteget i bussar.
2. Svetsade en liten krok i krantoppen. Har motsvarande en liten bit snöre fäst i ventilpaketet, när man tar paketet från traktorn är det perfekt att hänga det på kroken.

Avatar Fallback

Re: koppla till/från huggarvagn

valtra a 72  
#99783 Här är en bild på hur jag löst problemet på ett enkelt sätt. Snabb till och frånkoppling av ventilpaketet som blir hängande i bra läge när man kopplar ifrån vagnen.

Avatar Fallback

Re: koppla till/från huggarvagn

asseasse  
#100190 En lösning som jag själv har ordnat och som har fungerat bra i flera år är att tillverka ett fäste på trepunktslyften för ventilpaketet. Fördelen är att man slipper lyfta och balansera ett tungt ventilpaket med ännu tyngre slangar och man behöver inte leta upp någon som kan hjälpa till med det varje gång. En annan fördel är att när man är klar för dagen på vintern kan man sänka ned hela paketet och stänga fönstret. Detta är säkert inget som behövs för ett nyare vagn med smidigare paket men kan vara en bra lösning för äldre vagnar.

Min lösning består av ett T-format stativ (där ventilpaketet sitter fastbultat högst upp på T:ets högra sida) som sitter fastsvetsad ovanpå en axel med kulor för jordbrukslyften, samt ett fäste för toppstången. När vagnen kopplas av hissas stativet med ventilpaketet ned till ett fäste på dragstången och låses fast där. När man hissar jordbrukslyften fullt upp kommer ventilpaketet på plats i bakfönstret.

/a.

Användarvisningsbild

Re: koppla till/från huggarvagn

stegmaster  
#100206
asseasse skrev: En annan fördel är att när man är klar för dagen på vintern kan man sänka ned hela paketet och stänga fönstret.

Er det inte just då kjänns bättre att paketet finns INNE i hytten och inte ute, så det inter snöar ner och spakar frysar fast innför nästa dag?? :???:
Men du kanskje har möjlighet att parkera innomhus??

Avatar Fallback

Re: koppla till/från huggarvagn

andan  
#100232 Ni som har ventilpaketet i hytten, varför vill ni ha det där till varje pris? Handlar det om säkerhet? Eller bekvämlighet? Hur jobbar ni, har ni huggt före och manuellt dragit ihop för att sedan skota? Kör ni efter skördare? Eller har ni så bra markförhållanden så att ni kan köra fram till varenda stock och lasta? Som jag skrev i mitt förra inlägg, att ha det på vagnen passar mitt sätt att jobba, men alltid intressant att höra och lära sig hur andra gör....

Avatar Fallback

Re: koppla till/från huggarvagn

asseasse  
#100234 Ja om det hade varit ett alternativ att verkligen få in ventilpaketet i hytten och kunna stänga fönstret hade det givetvis varit kanon. Men ventilpaketet till en äldre vagn - i detta fall Patruuna 3200 årsmodell -92 - är ganska stort och inte det minsta smidigt pga alla tunga hydraulslangar. I Norrbotten där jag bor snöar det även en hel del och det är en fördel om det inte yr in i hytten eller att bakrutan går sönder av snötyngden efter en helg av snöande. En viltback av plast som får plats över ventilpaketet och nya spakdamasker förhindrar frysning.

När det gäller att ha ventilpaketet ute på vagnen låter detta jättepraktiskt men det verkar farligt att komma så nära, speciellt att stå på dragbommen om något händer. Ska man vara utanför traktorn ska det vara ett radiostyrt paket så man får ett säkerhetsavstånd.

/a.

Avatar Fallback

Re: koppla till/från huggarvagn

valtra a 72  
#100270
asseasse skrev:Ja om det hade varit ett alternativ att verkligen få in ventilpaketet i hytten och kunna stänga fönstret hade det givetvis varit kanon. Men ventilpaketet till en äldre vagn - i detta fall Patruuna 3200 årsmodell -92 - är ganska stort och inte det minsta smidigt pga alla tunga hydraulslangar. I Norrbotten där jag bor snöar det även en hel del och det är en fördel om det inte yr in i hytten eller att bakrutan går sönder av snötyngden efter en helg av snöande. En viltback av plast som får plats över ventilpaketet och nya spakdamasker förhindrar frysning.

När det gäller att ha ventilpaketet ute på vagnen låter detta jättepraktiskt men det verkar farligt att komma så nära, speciellt att stå på dragbommen om något händer. Ska man vara utanför traktorn ska det vara ett radiostyrt paket så man får ett säkerhetsavstånd.

/a.

Man behöver inte få i hela paketet i hytten, det räcker med spakarna inne och täcka resten av paketet med en gummiduk.

Användarvisningsbild

Re: koppla till/från huggarvagn

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101106 Vi har en stång som man sätter fast i grinden, och en liten domkraft på draget eller vad man ska säga och ett litet spännband på ventilpaketet så är det bara att backa till traktorn, koppla och sänka ner domkraften så det på plats. smidigt som faen och går smidigt utan tunga lyft.

Användarvisningsbild

Re: koppla till/från huggarvagn

stegmaster  
#101140
andan skrev:Ni som har ventilpaketet i hytten, varför vill ni ha det där till varje pris? Handlar det om säkerhet? Eller bekvämlighet? Hur jobbar ni, har ni huggt före och manuellt dragit ihop för att sedan skota? Kör ni efter skördare? Eller har ni så bra markförhållanden så att ni kan köra fram till varenda stock och lasta? Som jag skrev i mitt förra inlägg, att ha det på vagnen passar mitt sätt att jobba, men alltid intressant att höra och lära sig hur andra gör....

Bekvämlighet er ju förstås viktigaste årsak. Dessutan kjör jag mest virke som Timmerbilar lägger kvar (för upplasting til vedproduksjon). I skogen huggar jag det som går med Minigrävskördaren, och då ligger det ju i högar.
Vid manuell hogst er jag sällan ensam, då er vi oftast 2 eller flera, så jag hinnar nästan inte med att komma ut av hytten. :wink:
Kjör kranen och kranvinchen från hytten, en annan drar ut linan och jag vinchar inn trädet(med grenarna på) till vagnen, kopplar loss, tar tag med kranen och drar trädet langsamt inn med kranen medan min kompis kvistar varefter det kommer inn(så slipper man at löpa efter trädet och kvista i svär terräng).
Om jag någon gång skulle vara ensam och hugga, vridar jag sitsen bare halvägs runndt(90¤), då smitar man inn och ut hur lätt som hälst, då det går att kjöra kran ochså i denna position.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).