Skogsvagn (Huggarvagnar)

hydraulproblem Fiat-Mowi

12 inlägg 6753 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hydraulproblem Fiat-Mowi

Dansan  
#96839 Nu har jag klantat till det igen.
Ekipaget funkade perfekt tills:

1. Jag drog sönder dragöglan och fästet för hydraulpaket. Vagn, paket och alla slangar hamnade alltså på backen bakom mig och när jag överblickade skadorna så verkade det bara vara en adapter som sitter på en kulventil för att koppla om trycket mellan paket och vinsch som gick av. (Och den där djävla utgågna modellen av ögla då.)

2. Innan jag hade fixat dragöglan och adaptern så hade jag inne traktorn (Fiat 680) på verkstan där de bland annat bytte hydraulfilter.

Nu är öglan svetsad och idag skaffade jag mig en adapter och satte ihop allt. Men det funkar inte :surp:
Vrider jag om kulventilen så snurrar vinschen men om jag ska köra kranen gör den bara några blandade småryck om jag har tur.


Eftersom jag hydrauliskt efterbliven så har jag ingen aning om vad som är fel. Hydrauliken låter som om den är full av luft och visslar och viner. Jag provade att lufta av utan att ha en aning om man måste göra sånt men ingen verkan.

Jag fyllde på lite mer olja men ingen skillnad.

Av någon anledning verkar paketet ha fått spatt och läcker mer än tidigare då det endast droppat lite effektfullt. Är returen tät av någon anledning?
Det var en lysande teori jag fick nyss eftersom returslangen var stenhård och nästintill omöjlig att få ur snabbfästet. Hur gick det isåfall till?

Har någon något tips eller vill köpa loss skiten för ett helvetes överpris så att jag har råd att köpa grejer som inte pajjar?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: hydraulproblem Fiat-Mowi

ulfgustav  
#96864 Några bilder skulle underlätta för att ge dig lite hjälp

Avatar Fallback

Re: hydraulproblem Fiat-Mowi

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96911 De låter lite som om snabbkopplingen för returen inte släpper igenom.
Är det inte samma retur till vinchen?
Kanske snabbkopplingarna blev sönderdragna på nåt vis så att du borde byta både hane o honan

Avatar Fallback

Re: hydraulproblem Fiat-Mowi

ulfgustav  
#96922 Är det möjligen så att du i samband med haveriet, råkade strypa/blockera returen så mycket att tanktrycket blivit så stort, oftast 25 bar tillåtet, att ventilen spruckit invändigt???
Det är inte ovanligt, detta kan även hända om man förväxlar tryck och retur vilket brukar hända.
Kan möjligen ge ytterligare hjälp om du har ett schema

Avatar Fallback

Re: hydraulproblem Fiat-Mowi

Dansan  
#97045 Usch!
Jag funderade ett tag på att mörka detta men nu har jag ju alla varit så snälla och försökt hjälpa mig.

I mina sista tafatta famlanden så åkte jag in och köpte mig en dunk olja till för att toppa om det nu skulle varit något sånt. Jag passade även på att skaffa mig en enkel manometer för att kolla om jag hade tryck från traktorn eller om problemet satt redan där.
På väg in till butiken var jag sugen på att ringa verkstan och sura lite eftersom jag var ganska övertygad om att problemet satt i traktorn.

Jag kommer hem och slänger ihop manometern på ett snabbfäste, startar upp traktorn och trycker till spaken, men manometern visar noll, samtidigt som hydrauliken visslar och tjuter och slangarna hoppar till. Då slår det mig.
Har jag satt kopplingarna fel?
Jag kollar trycket på returen och vips 150 bar.
Jag kommer numera att finnas på hemlig adress, (en lägenhet utan så mycket som balkong och pendlingsavstånd till mataffär så att jag aldrig behöver hantera maskiner.)
Jag kommer också att envetet hävda att det var nyttiga skoltimmar som jag la ner på att plocka isär och ihop ventilpaket under två dygn.
Och jag kommer att skylla denna fadäs på att hydraulkopplingarna sitter fel. (1:an över 2:ans retur och på andra sidan sitter 2:ans tryck. Obegripgt, och korkat monterat!!!)
Mot hyresrätten!!!

   TS
Avatar Fallback

Re: hydraulproblem Fiat-Mowi

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97058 Haha ja tabbar göra vi alla för eller senare:-)

Användarvisningsbild

Re: hydraulproblem Fiat-Mowi

totte  
#97060 Hehehe, jodå vi har alla varit där och gjort såna där extrafina tabbar, bara kul att läsa om, så vet man ju att man inte är ensam!

Avatar Fallback

Re: hydraulproblem Fiat-Mowi

corvette87  
#97071 :grin: :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: hydraulproblem Fiat-Mowi

simon  
#97101 Hej Dansan och alla andra!

Nu när du har försvunnit ut i den stora anonyma världen så kanske du kan svara (anonymt förstås) lite på hur MOWI-ekipaget har fungerat för övrigt. Står själv i begrepp att köpa en MOWI 12 tons kärra med en 30-60 kran på från -95 i väldigt bra skick.

Är det någon annan som har synpunkter på MOWI så haspla ur er det, både negativa och positiva reaktioner.
Är väldigt nyfiken.

Avatar Fallback

Re: hydraulproblem Fiat-Mowi

Dansan  
#97105
simon skrev:Är det någon annan som har synpunkter på MOWI så haspla ur er det, både negativa och positiva reaktioner.
Är väldigt nyfiken.


Tja, frågan är om jag ens ska yttra mig men jag hoppas att du har en känsla för källkritik.

Jag har för mig att jag har precis samma vagn som du tänker skaffa dig fast från -85 nångång.

Jag gillar min vagn. Det snackas ju en del om parallellkranen och att den ska vara himla käck och det kan jag kanske hålla med om även om jag inte har kört något annat.
Om jag har förstått det rätt så ska det innebära att klon håller sin höjd när du drar in stickan. Men eftersom man sällan opererar på slät mark så måste, i alla fall jag, justera med bomhöjden när jag kör. Men det kan ju återigen vara så att min vagn suckar högljutt åt min taffliga hantering.

Jag vet inte riktigt hur din vagn är utrustad men jag har ramstyrning, inga stödben och en sunkig remvinsch.

Jag älskar ramstyrningen. Utan den hade jag inte använt vagnen alls i mina trånga gallringsskiften. Så sitter det sånt fint på så ska du tacka huggarguden.

Jag hatar min vinsch. Det är någon Stasi-konstruktion där jag drar i ett snöre för att pressa kilremmar mot en ständigt roterande skiva och det spelar ingen roll hur mycket jag drar i snöret så slirar ändå remmarna för att det blir så kladdigt där. Ibland måste jag göra rent remmarna för att få bättre grepp.

Jag hade gärna haft stödben. Inte så mycket när jag kör kranen för då vinklar jag bara ut med ramstyrningen och så håller den sig oftast på marken men för att kunna koppla av och på kärran lite enklare. Som det är nu med en massa kättingar på dragarmarna på traktorn är det ett projekt som jag gärna undviker och således skiter jag ofta i att hänga på kärran när jag vill köra lite och skiter i att hänga av den när jag egentligen borde.

Hoppas att du blev lite klokare och kom ihåg hur kopplingarna ska sitta om du drar isär ekipaget...

   TS
Avatar Fallback

Re: hydraulproblem Fiat-Mowi

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97108 Skaffa färgade buntband och märk upp slangarna och kopplingarna så det inte händer igen. Det var det första jag gjorde när vi fick hem vår gripare så farsan inte skulle behöva fråga mig varje gång han kopplade.

Avatar Fallback

Re: hydraulproblem Fiat-Mowi

simon  
#97112 Det sitter en sån vinsch på som du pratar om, men den tänkte jag skicka med på den huggarkärran som jag har i dag. Sen monterar jag min nuvarande på MOWi-kärran i så fall, min är ju styrd med fjärrkontroll och direktdriven. har en 10-tons Bredöls-kärra med en Kellve 30-40 kran utan stödben, så det ser jag inte som ett hinder. Köra utan ramstyrning i skogen är helt otänkbart.

Har du 400-däck eller 15,0-70-18 på kärran?

Beträffande hydralsystemet så blir det ett externt system med egen pump och tank då jag kör med JOHN DEERE 2650.
Den är jag riktigt nöjd med för övrigt, smidgare traktor i skogen får man nog leta efter tror jag då sväng radien är enormt liten. och 78 hk räcker långt med lite planerad körning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).