Skogsvagn (Huggarvagnar)

FILMER - Skogsvagnar

587 inlägg 461892 visningar 79 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

stegmaster  
#444772
JohannesG skrev:Största problemet i videon är att kranen har lite problem att lyfta största stocken.

Största stocken är ca 1,5m3 fast volym under bark och väger ca 1400kg


Det var egentlig det mest imponerande av alt, att du precis lyckades lyfta en stock på 1400kg med en kran som lyfter 625kg(i grip) på 4m (och 850kg på 3m). :shock:

Trevlig film. :-bd

FTG
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

JohannesG  
#444812
stegmaster skrev:
JohannesG skrev:Största problemet i videon är att kranen har lite problem att lyfta största stocken.

Största stocken är ca 1,5m3 fast volym under bark och väger ca 1400kg


Det var egentlig det mest imponerande av alt, att du precis lyckades lyfta en stock på 1400kg med en kran som lyfter 625kg(i grip) på 4m (och 850kg på 3m). :shock:

Trevlig film. :-bd


Vet inte om det blir samma med en vikarmskran, men med Mowi kan jag lyfta nära där kranen orkar och sedan föra vippan utåt och hoppas att inte bommen sjunker. Hade jag missat centralröret med rotändan så den gått ner vid sidan hade det inte varit så roligt, hade blivit mycket slit för att komma rätt igen. Hade väldigt bra flyt denna gång.

För att minska spänning vid kapning av ett träd tog jag ur stakarna och backade in under stammen så att jag lyfte någon meter ifrån grinden. Blev då ganska förvånad när jag upptäckte att kranen orkade lyfta tillräckligt men gripen ville öppna sig om jag inte drog lite i spaken.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

JohannesG  
#444819 Kan inte svara på exakt vik, men teoretisk vikt är ca 1400kg. Syftet med denna filmen var att demonstrera att det går även utan stödben, om stocken hade vägt mer eller mindre spelar mindre roll då det i mitt fall är kranen som är begränsningen, inte vagnens stabilitet.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

JohannesG  
#444833 Någon gång i början på 90-talet hade pappa en 10 tons Mowi vagn med Mowi 245 kran. Då lyckades han få på en stock på 7m och 1250kg, stocken vägdes av en timmerbil. Mowi 245 lyfter ca 400kg på 4m. Så kranens lyftkraft är inte allt, det har med teknik att göra.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

stegmaster  
#444837
JohannesG skrev: Så kranens lyftkraft är inte allt, det har med teknik att göra.

Absolut, det har du bevisat med råge. :-bd
(Går ut från att kranen er orginal och inte justerat på tryckbegränsaren)
Man ser annars ju ofta filmar med små ATV vagner /kraner som lyckas trassla på jättestocker, men då får dom oftast lyfta i båda ender av stocken, och rulla och lyfta hit och dit, men du lyftade ju faktisk hela stocken i luften.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

Sagabo  
#444888 Jag har en 10 tons patuvagn som är ganska stadig, så i skogen använder jag nog inte stödbenen så ofta. Men man har ju mycket annan körning oxå. Takstolar ska lyftas, järnbalkar ska baxas, vedkapar ska flyttas, stenar ska det bökas med! Våra skogsvagnsekipage är ju som schweiziska armeknivar :D. Då är stödbenen ovärderliga!

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

victorbeck88  
#445357 Här kommer ny film på mitt ekipage med drönar klipp

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445362 Riktigt trevligt, påkostat filmarbete

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

Flax12  
#445367 Poffsigt minst sagt.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445386
victorbeck88 skrev:Här kommer ny film på mitt ekipage med drönar klipp ]


Så bra filmat, läckert med kombon drönare och markbunden kamera. Ser nu att jag får lov prioritera om i investeringsplanen! Drönare med kamera är något jag måste ha!

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

sundelius  
#445402 Ja, minst sagt imponerande

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

Mowi850  
#445414 Bra och rolig film. Mer av den varan.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

Torbjörn Johnsen  
#445452 Det var en häftig film! Och snyggt ekipage. Mycket inspirerande att se! Mer sånt :grin:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

johan83  
#445534

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445576 Stabil vagn, mjukt kört, mkt in och ut-skjut, fint i mina ögon.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).