Skogsvagn (Huggarvagnar)

FMV

40 inlägg 45677 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

reservdelar fmv 290 ?

Skogsmästarn  
#24304 Hej!

Var beställer jag reservdelar till en fmv 290 -87??

-jag behöver en ny plugg till oljepåfyllningen m.m.

Mvh
Johan

FTG
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24330 Reservdelar till FMV har bla Lantmännen och andra som
sålde dom som nya.
Tror dom beställer dom av Jonsered, det är iaf dom som
sitter på informationen om FMV

Avatar Fallback
skogsmannen  
Avatar Fallback

oljeplugg ?

Skogsmästarn  
#25763 Hej igen!

Angående reservdelar till FMV 290 -87, på lantmännan maskin hade dom inte oljepluggen till oljepåfyllningen till tornet som jag är ute efter.....

Är det någon som har en sådan över eller vet var jag kan få tag på en nu när dom inte längre tillverkar delar ?

/Johan

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26045 Vet du hur den ska se ut, och vad det är för gänga?
På min gamla 360 var det en vinkel ut från tornet och i toppen på den satt en luftare.
Nu kommer jag inte ihåg om den luftade uppåt eller om den var tät i toppen och luftade åt sidan.
Den får iaf inte bli helt tät för då trycker du sönder tätningarna i huset då oljan o luften expanderar när den blir varm.
På en gammal FMV brochyr jag har ser det ut till att vara samma påfyllning på 290 oxå.

Avatar Fallback
Skogsmästarn  
#26704 Vet du hur den ska se ut, och vad det är för gänga?
På min gamla 360 var det en vinkel ut från tornet och i toppen på den satt en luftare.
Nu kommer jag inte ihåg om den luftade uppåt eller om den var tät i toppen och luftade åt sidan.
Den får iaf inte bli helt tät för då trycker du sönder tätningarna i huset då oljan o luften expanderar när den blir varm.
På en gammal FMV brochyr jag har ser det ut till att vara samma påfyllning på 290 oxå.

Nej, kommer inte ihåg vad det är för gänga tyvärr, bara att det är invändig.

Jag har egentligen två problem:

1. Oljepluggen/luftningspluggen(?) saknas
-ska det vara en tät plugg i toppen och/eller var finns luftningen ?

2. Hydralolja läcker från tornet, så att jag får fylla på rätt ofta.
-Vilka packningar brukar ge sig med tiden ? (jag ser inte riktigt var oljan läcker ut....)

(3.) har någon nån typ av servicehandbok ?

Mvh

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26870 De Äldre FMV kranarna hade smörjnipplar till att smörja kugg stängerna i vridhuset, 2 på varje sida, så finns inte de så är det ett oljefyllt vridhus.
På oljefyllda 360 modellen, tror att 290 är lika i principen, sitter de ett nivåglas lite över delningen mellan vridhus/tornet och där ska oljenivån synas.
Påfyllning med luftningen satt lite högre upp på kranpelaren med 90 gr vinkel riktad uppåt och om jag inte missminner mej så är det 3/8" rörgänga där.
Jag ska försöka lägga ut en bild på de senare.
Mellan vridhus o tornet ligger en o ring som tätning för oljan och under vridhuset sitter en platta som håller fast tornet i vridhuset som oxå har en o ring som tätning.
Denna platta är fastskruvad med försänkta insex :roll:
Om cylinderpackningarna inte är täta mot vridhuset så överfyllas vridhuset med hydralolja med tiden som kommer ut genom luftningshålet och då är det bara att riva ner kranen och byta på alla packningarna i cylindrarna.
Har själv kört med en 5 litersdunk på krantornet med slang från luftningen i 2 sesonger :wink:
Jag hade 80W/90 i mitt vridhus, inte hydralolja, rätt eller fel?

Avatar Fallback
Skogsmästarn  
#27194 Hej!
Ja, det stämmer, det sitter ett nivåglas lite över delningen mellan vridhus/tornet och så verkar det vara ett oljefyllt vridhus (inga smörjnipplar finns)
På min vagn ser det ut som all olja läcker ut där tornet är fastbultat i vagnen, (under nivåglaset), det är 6-7 st bultar med 30mm muttrar. Jag har testat att dra åt dom men det hjälper inte.... :? Sitter det en o-ring här ? är den enkel att byta ?
Förövrigt använder jag texaco universial tractor oil 10W/30 i hydraliken.

/Johan

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27266 Vridhuset är fastskruvat i vagnen med M20 bultar (30mm skalle).
Om du lossar dom och lyfter av kranen så sitter det en mindre platta i mitten av vridhuset (under) som är fastskruvad med kranpelaren med fösänkta insexskruvar.
Lossas dom skruvarna får du loss den plattan och runt den sitter en stor o-ring som tätning mellan vridhuset och den.
Det är denna lilla platta som ser till att pelaren sitter kvar i vridhuset!
Du kan inte ha kranen hängande i bommen då, utan måste ha den hängande med stropp i vridcylindrarna annars faller vridhuset av då du lossar plattan under.

Om du har en telfer eller nåt annat bra att lyfta med är de inte svårt att komma åt detta.
Om du inte får tag på orginalringen så kan verkstäderna fixa en av metervara.

Tyvärr lämnade jag bort mina spränskisser på 360 modellen när jag sålde den, utan att kopiera dom :oops:

Tror att de var Lantmännen som sa att jag skulle ha 80W/90 i vridhuset.
I hydralsystemet har jag vanlig hydralolja typ Handel 46

Avatar Fallback

Re: FMV

Skogsmästarn  
#56511 Hej!

Någon som vet var jag kan få tag på nya driv-remmar (2 st) till vinchen på min FMV 290 ?

Mvh
Johan

Användarvisningsbild

Re: FMV

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56518
Skogsmästarn skrev:Hej!

Någon som vet var jag kan få tag på nya driv-remmar (2 st) till vinchen på min FMV 290 ?

Mvh
Johan


Ta med de gamla remmarna till närmsta järnhandel, maskinhandlare eller vad du kan hitta, de bör kunna hjälpa dig.
Är det samma vinch som vi har så kan det va en rem som heter B 50 eller om det var B52, är osäker på vilket...

Användarvisningsbild

Re: FMV

molnia  
#278455 är det någon som har kunskap om i vilken ordning kranmodellerna från fmv kom?
och så undrar jag om någon har någon broschyr om en FMV 290. Gick de att få med dubbelutskjut? vad jag vet så gick 350 få med enkel eller dubbeluskjut.

Avatar Fallback

Re: FMV

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278474 Har aldrig sett nån broschyr med de till 290.
Har sett att 350/360 o 460/470 och 390/490 fanns med dubbelutskjut
Vilka modeller tänker du på?
Har endel broschyrer i arkivet :)

Glömde att de fanns en tidigare version/model av 350 som hette 2855 med dubbelteleskåp med.
En med tillbart torn typ rottne som hette 3560 o 3555 utan tilt.
De äldre modellerna är 2000 o 2500 modellerna som nog kom på 70 talet (bytte namn till 240 o 330 senare)
Fanns innan en som hette Bastant nog föregångare till 2000 och en 2200 som jag har noll koll på

Användarvisningsbild

Re: FMV

molnia  
#278535 JA gnisten jag har ju fått en broschyr av dig med moheda, 64 och 84 vagnarna. men kan ta emot fler :wink:
I den är kranalternativen fmv 330 och fmv 350. Men vad jag kan utläsa så är det inte med dubbelutskjut. 350 med räckvidd på 5,5 meter.
Jag har sett några lösa dubbelutskjut till salu till fmv kranar, funderade då ifall det fanns något dubbelutskjut till 290 eller en/ett syskonkran till 290 som man kunde hitta annan sticka ifrån för att få mer räckvidd än vad 290 ger på 6,2meter.
jag har ett par bilder från olika blocket annonser på några fmv kranar
bla 350, 460
Jag har funderat hur 460 men även hur blondinen styr sitt tiltbara torn. ligger det som en extra ventil eller ?

Avatar Fallback

Re: FMV

alias  
#278539
molnia skrev:JA gnisten jag har ju fått en broschyr av dig med moheda, 64 och 84 vagnarna. men kan ta emot fler :wink:
I den är kranalternativen fmv 330 och fmv 350. Men vad jag kan utläsa så är det inte med dubbelutskjut. 350 med räckvidd på 5,5 meter.
Jag har sett några lösa dubbelutskjut till salu till fmv kranar, funderade då ifall det fanns något dubbelutskjut till 290 eller en/ett syskonkran till 290 som man kunde hitta annan sticka ifrån för att få mer räckvidd än vad 290 ger på 6,2meter.
jag har ett par bilder från olika blocket annonser på några fmv kranar
bla 350, 460
Jag har funderat hur 460 men även hur blondinen styr sitt tiltbara torn. ligger det som en extra ventil eller ?


Jag har för mig att en som kört Rottne Blondin snackade om att han manövrerade tilten av krantornet med en fotpedal.

Kanske finns någon annan här som har personlig erfarenhet och ej tvingas lita på hörsägen.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).