Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vajerkran

15 inlägg 16151 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vajerkran

fritidshuggarn  
#5385 Hej

Jag kör en del med en volvo400 med star vajerkran och boggikärra och behöver en del råd.

Vad bör man särskilt akta sig för, man skall skälvklart ej gå under hängande last, men vad händer när linan går av?
Jag brukar försöka stå en bit ifrån och använda linan när jag vinchar.

Jag har sett att det finns en typ av grip för att lasta knippen av massaved utan att behöva snara virket. fins det någon som har erfarenhet av dessa?

När linkranar förekom i det proffionella arbetet. vilken kappacitet kunde man komma upp till, antag att avlägget är intill skogen som gallras?



   TS
FTG
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5400 Just Starkranen är ju bra pga av snöret.
På min Väse måste man stå under för att komma åt lyftspaken :shock:

Min är rätt sliten så den är inte så stark längre, jag skulle vincha fram en stock en gång så vajern gick av men eftersom den gick av just vid kroken så blev det inget mer än att det gick jättelätt helt plötsligt.

Jag har en sk traktorsax när jag lyfter, det enda som är bättre med den är ju att man slipper runt stocken.
Har hört om en som tappade en stock med sin sax pga att stocken var frusen så taggarna inte gick in i stammen riktigt.

Tycker vajerkranen är livsfarlig och är mycket glad över att ha en hydraulkran numera!

Avatar Fallback
fritidshuggarn  
#5403 Tack för svaret. Kul med ett forum med skogsintreserade.

Den grip jag menar är denna, har ej lyckats hitta någon mer information än denna blocket annons.

http://www.blocket.se/vi/10393647.htm?ca=14_s

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5404 Denna modellen är nog mycket bättre, du ska nog fästa vajern på något speciellt vis så den klämmer ihop bättre.

Min ser ut som en sådanhär..
http://www.skogma.de/shop/ (Sök på traktorsax)

Tror den på blocket verkar mycket bättre.

Du har aldrig funderat på att skaffa en liten hydraulkran istället?

Avatar Fallback
Matte  
#5410 Har MF 135+starkran. Brukar dock leja bort skotningen så det blir oftast vindfällen+ved med kranen... Använder också ekipaget nästan som en järnhäst. När jag tex gallrat brukar jag köra efteråt och vinscha ihop virket innan skotaren kommer. Då har jag inte kärran med och om det är trångt inte heller bommen. Lätt att ta sig fram för mig och där jag inte vill ha in skotaren drar jag själv ut det! Har tyvärr inte hydraulsväng så det blir en hel del tricksande när man ska lasta så det momentet känns ju ganska riskabelt ibland... Ibland har jag nästan vält så eftersom traktorn är så lätt så måste jag försöka vinscha bakåt så mycket som möjligt. Har aldrig varit med om linbrott men det är nog viktigt att kolla vajern ofta (och använd inte mindre än 8mm) Jag kör nästan alltid med linögla/krok och snärjer stockarna. Jag har även en sax men tycker ofta greppet släpper i stocken och man får gå och fästa på nytt och då blir man ju bara förbannad... Har också funderat på griplastare men då måste man väl även byta traktor pga för dåligt flöde på MF 135 :( När det gäller säkerhet så tror jag det absolut viktigaste är att ta det lugnt i skogen. Jag blir själv lite för "het" ibland och det är ju då risken är störst att något går galet... Lycka till!!

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5416 Matte: Med en liten hydraulkran så går det faktiskt att använda MF135 om du har multipower. Dess pump går att koppla parallellt med den vanliga pumpen.

MVH

MN

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5418 Och skulle du senare känna att kranen ändå går för sakta går det ju att skaffa en PTO pump utan alltför stora kostnader om man kan fixa lite själv och med beg prylar.

Några generella tips vid vinchning är väl att aldrig gå över spänd vajer, alltid stå vid sidan om, inte i dragets förlängning. Naturligtvis se till att vajer, krokar och annat är i bra skick och väl förankrade.
Inte hålla i vajer vid invinchning, ska du styra stocken, använd brytjärnet eller liknande.
Använd hjälm med visir när du vinchar, alltid hjälper det nåt om olyckan är framme.
Använd vinchhandskar som står emot en lös tråd i vajern utan att den går in i handen.
Om du vinchar och det går riktigt tungt släng en jacka, filt eller nåt över mitten på vajern, det styr ner den i marken om nåt skulle brista.

Att det viktigaste är att ta det lugnt när man jobbar kan jag skriva under på. De gånger jag har råkat ut för incidenter är ju när man "bara ska lasta sista stocken, fälla sista trädet" osv. Man spar tid i längden genom att arbeta lugnt och metodiskt. Fastfällda träd kostar ork och tid, krossade bakrutor på traktorn kostar tid och pengar, fastnypt såg tar tid och ork att få loss och trasiga knän kostar tid och :oops:

Mvh
Björken

Avatar Fallback
Matte  
#5825 ][quote]Matte: Med en liten hydraulkran så går det faktiskt att använda MF135 om du har multipower. Dess pump går att koppla parallellt med den vanliga pumpen


Nej tyvärr Morgan - ingen multipower på gamlingen men tack för tipset...

Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6098 Prestationen för virkestransport med vajerkran och vagn är ca 3 m3f/timme vid terräng transport avstånd upp till 300 m.
Detta förutsätter dock att man kan köra fulla lass och ett stickvägsavstånd på 25-30m.
Siffrorna är ganska nya och utgår troligen från självverksamma skogsbrukare som användare. Kanske inte stämmer helt med vad proffsen en gång i tiden presterat.

Motsvarande värde för odriven griplastar vagn (lastförmåga 5m3f) är 5-10 m3f/timme beroende på terrängförhållanden, förarens vana m.m.
Räckvidden är ju förstås begränsad om man inte har vinsch.
Man sparar nog mest tid och besvär vid avlastningen.

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7839 Är det någon som har bra tips om hur man jobbar med en vajerkran (utan hydraulisk sväng)? Kanske till och med ett filmklipp. Har en känsla av att jag arbetar med dålig teknik, har länkar felinställda mm. Jag har min vajerkran till ATV:n, men arbetsteknik lär vara samma för er som har en vajerkran bakom traktorn.

//.D

Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7920 Se till att spetsen på lyftbommen står ovanför den punkt där du vill släppa ner stocken i . När vajern sedan spänns kommer bommen att vridas mot stocken ända tills du fått lyft på den. Då kommer kranen att vridas i rätt läga av sig själv. För att underlätta kan man svänga från stocken man vill vinscha innan man stannar. Ex: Du kör framåt och vill lasta en stock som ligger på höger sida. Sväng då åt vänster för att vrida kranen åt höger mot stocken.
Lång och omständig förklaring för en kort enkel "procedur"
Sparar dock en hel del slit och ångest.
Funkade med liten traktor och vajerkran. Går säkert med fyrhjuling oxå.

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7929 Ok...

Detta betyder att så fort man lyft stocken vill bommen vrida sig in till sitt centrumläge. Den rörelsen vill man inte ha innan man kommit hjulhöjden, annars"släpar" man stocken mot hjulen innan man fått upp den i lastutrymmet.

Man kan ju justera länkarna att hamna i lite olika lägen (nära bomcentrum och något steg längre ut) men det är väl inget man orkar hålla på med, när man lastar ena gången på vänster sida och andra gången på höger?

//.D

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7931 Hej.Det krävs lite övning innan all fungerar bra.Börja först att ställa rätt bomlängd (med stödbenen nere) så att saxen ligger rätt på kärran.Ställ också kedjorna så att bomen ligger rätt i sidled.(När du är van går det att snabbt flytta kedjorna för att kompensera för lutande mark.)Använd alltid stödbenen vid lastning.Du tar saxen eller snarar stocken nära storändan.Dra/lyft in stocken och ställ den mot kärran.Flytta sedan saxen/vajersnaran till stockens mitt.Det är här som vanan kommer in i bilden,var på stocken du skall fästa vajern.Lyft stocken,har du placerat vajern rätt skall det bara behövas en liten enkel justering medan stocken snurrar upp över lasset när du lyfter.Släpp ner försiktigt i rätt läge.Klart!
Jag måste skriva att hydraulsväng på vajerkran underlättar oerhört både vid indraging och vid sluttande mark.
Sist men inte minst:Var försiktig vid arbete med vajerkran.Tänk först, vincha sedan är ett gott råd.Stå aldrig på stocksidan samt använd fjärrstyrning om det finns på kranen.
cpt.Kirk.

Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8011 Sväng ifrån stocken innan du stannar för att lasta, så slipper du justera länkarna lika ofta. Om spetsen på bommen är alldeles innanför vagnskanten så hinner stocken upp innan den går mot hjulen. Funkade jämt med traktor och vajerkran. Kan tänka mig att det är lite mindre marginaler med fyrhjulingar men det borde fungera. Instämmer i tidigare inlägg: var försiktig. Det enda som är riktigt enkelt och lätt med skogsarbete är att göra illa sig.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8014 Svänga ifrån stocken går ju bra med traktor då kranen sitter på den.
Eftersom Sundhult har en ATV som förmodligen har kranen på kärran så funkar ju inte det. Hydraulsväng är väl inte heller tänkbart då detta skulle kräva ett separat hydraulaggregat. Jag skulle nog försöka titta på om det går att konstruera någon form av mekanisk ersättning till hydraulsväng.
En 12V actuator t.ex eller nån form av kuggstång med vev. Kanske en modifierad domkraft(trapetsgängad stång) för att kunna reglera bommen i sidled.
Det är ju som daag o natt att köra med el. utan hydraulsväng.

Magnus M

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).